Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 01 okt 2015 20:09

Bredalp schreef:Ik kon vroeger mijn mtb helemaal uit elkaar halen en weer netjes in orde maken. Maar merk dat ik zo lang eruit lig, dat ik de kennis niet meer heb. Bijna alles is ook anders natuurlijk.

Maar vroeg me af. Zijn er ergens dagen dat je met ervaren sleutelaars gezamelijk kan gaan sleutelen? Een soort cursus dag of zo.

Zodat ik kan leren hoe ik mijn remmen en versnellingen, en ander onderhoud zelf kan doen.

Bestaat er zo iets in de fietswereld?
Mantel in Arnhem organiseert dit soort avonden en dacht ook wel eens iets van Futurumshop club in Amsterdam voorbij te hebben zien komen. Een dagje met een meer ervaren klusser knutselen kan ook een goed begin zijn.

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 01 okt 2015 22:26

Ok, dankjewel beide.

Ben idd bezig met behulp van het forum uit te zoeken welke gereedschappen er toe doen.

Moet eerst wat spullen voor onderweg en kleding halen. Dan kan ik in ieder geval wat verder weg fietsen. Fiets nu nog een beetje in de buurt, want als ik nu zonder band en pomp de wijde wereld in ga, dan krijg ik zeker die lekke band :D .

Maar ga dat gewoon rustig op bouwen kwa gereedschap.

En mooi dat er dus echt zulke avondjes zijn. Lijkt me ideaal voor de beginnende fietser. Zal eens in de gaten houden, en wie weet heb je in Breda ook wel iets dergelijks.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6202
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 02 okt 2015 15:16

Brooklyn Gios was toch behoorlijk smerig geworden van 12 Noord Franse kasseistrookjes.

Dus even een sopje:

Afbeelding

Afbeelding

tom045
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 jul 2015 20:30

tom045 03 okt 2015 10:03

G.B. Lux Dream schreef:Klusje was deze keer niet aan de fiets, maar fiets hangt nu mooi in de bijkeuken aan het klusje.
Afbeelding
Hoef ik niet meer elke keer de trap op en af naar de slaapkamer waar de fiets eerst stond.
Fraaie oplossing. Wat is dit voor systeem/merk?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5900
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 okt 2015 16:01

Vandaag mijn winterwielen - Mavic Aksium - voorzien van nieuwe 25mm Schwalbe One Tubelessbanden, cassette overgezet en remblokken omgewisseld alvorens te monteren. De carbonwielen van Helin - Carbonspeed C38 - gaan nadat ik ze heb gecontroleerd, schoongemaakt en ingevet etc.. 6 maanden rusten. ;)
De oude KMC ketting X10EL na 3700km preventief vervangen voor een nieuwe KMC ketting X10EL.
Verder alles nagelopen en gecontroleerd cq. afgesteld en een proefrit gemaakt. ;)

Alles is weer gereed voor de herfst en de winter. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 03 okt 2015 16:18

tom045 schreef:
G.B. Lux Dream schreef:Klusje was deze keer niet aan de fiets, maar fiets hangt nu mooi in de bijkeuken aan het klusje.

Hoef ik niet meer elke keer de trap op en af naar de slaapkamer waar de fiets eerst stond.
Fraaie oplossing. Wat is dit voor systeem/merk?
De ophangbeugels zijn van Tacx. De grijze plaat is gewoon MDF , die ik grijs heb geschilderd.
De wandplaten in mijn bijkeuken zijn niet zo sterk (holle wand met isolatie), dus vond de extra plaat wel verstandig.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5766
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 03 okt 2015 19:29

Ik had (weer) een irritante tik in mijn fiets.
Waar het de vorige keren vanaf de zadelpen kwam had ik nu het idee dat het bij het trapstel/bracket vandaan kwam.
Dus het bracket verwijderd, schoongemaakt, ingevet en weer gemonteerd.
Proefritje gemaakt maar helaas, "Nice try, No sigar". :D
Toen maar eens de pedalen gewisseld met MTB-pedalen.
Proefritje gemaakt en alles lekker stil.
Het probleem zat dus in de pedalen dus deze maar uit elkaar gehaald en opnieuw ingevet.
Na montage op de fiets weer een proefritje en alles weer goed.
Heerlijk een fiets zonder geluidjes. ;) :mrgreen:

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 12 okt 2015 15:13

Afgelopen week de heb ik Cannondale Caad9 gestript en inmiddels is het frame via het forum verkocht. Alle onderdelen heb ik goed schoongemaakt. Daarnaast heb ik alle onderdelen van mijn Zhongwei R-022 afgehaald en ook gereinigd. De oude onderdelen van de Caad9 zijn overgezet naar de R-022. Alles is inmiddels afgesteld en deze fiets is klaar voor ritjes in de nattere maanden. Afgelopen weekend tijd gemaakt voor het volgende onderdeel van de migratie: de nieuwe R-016 opbouwen:

Afbeelding

Nu heb ik een groot probleem: een cyclocrosser van nog geen jaar oud, een winterfiets van bijna 2 jaar oud en een gloednieuwe mooi weer racer. Er valt momenteel maar weinig nog te wensen.
:lol:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 12 okt 2015 15:17

Je tuin afmaken? ;)

Mooie fiets aan het worden die R-016
Afbeelding

edgar1976
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 okt 2013 15:02

edgar1976 12 okt 2015 15:23

Dit weekend Rotor Q-rings op mijn fiets gezet. Nu alleen nog aan het worstelen met het afstellen van mijn derailleur. :?
Als je het koud krijgt op de fiets moet je harder fietsen

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 20 okt 2015 08:29

Met het oog op mijn fietsplannen van vrijdag en zaterdag heb ik wat voorbereidingen getroffen:
* cyclocrosser gepoetst en ketting in een badje lampenolie gelegd
* alle boutjes nagelopen en waar nodig extra vastgezet
* 28mm Hutchinson Secteur banden voorzien van verse latex
* wielen met de 28mm bandjes in de crosser gestoken en remmen afgesteld
* cyclocross banden voor en achter omgewisseld (na 800km) en voorzien van vloeibare latex. De combinatie (oude) Pacenti SL23 en WTB CrossWolfs blijft een vervelende. Mijn handpalm heb ik flink opgehaald met de bandenknecht. Fijn met Noordfranse kasseien en de track Drunense Duinen in het vooruitzicht ;-)
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 22 okt 2015 19:49

Fiets voor ritje van morgen weer even voorzien van spatborden. Met dat ik dat deed had ik het gevoel dat het spatbord aan Iiep. Dat bleek niet het geval. De as maakte een krakend (zand) geluid.
De as er uit geschroefd binnenkant schoon gemaakt voorzien van vet en weer dichtgemaakt. Aangezien dit de eerste keer is dat ik mijn wiel service, uiteraard de binnenschroef te vast gedraaid, zodat het wiel niet meer wilde draaien. Vervolgens goed gekeken hoe de as in elkaar zat, de binnenschroeven iets losgedraaid en vervolgens de sluitschroeven er goed op vast gedraaid. Loopt weer als een zonnetje.

Geeft een voldaan gevoel, zelf je spullen te kunnen servicen. :like:
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Plaats reactie