Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Herfst: Lange mouwen of Arm/beenstukken of Onderkleding?

Gebruikersavatar
Contrastique
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 jul 2013 16:31
Locatie: Gronsveld
Contact

Gebruikersavatar Contrastique 26 aug 2013 22:30

Zondag de eerste keer in de regen gefietst en met een tocht gepland voor 19 oktober ben ik zoekende naar aangepaste kleding. Ik heb nu alleen korte broeken en korte-mouwen shirts. Wat wordt veel gedaan? Voors en tegens van bepaalde mogelijkheden in de praktijk? Ik ben overigens niet van plan om in de winter te fietsen (zeg ik nu :D ).

Shirt met lange mouwen onder mijn korte fietsshirt lijkt me het prettigst, ik zie alleen door de bomen het bos niet meer zo...
Arm/beenstukken lijken me ook wel praktisch.

Misschien stomme vragen maar dan toch bij deze... ;)

Danny1808
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 16 sep 2012 22:53

Danny1808 26 aug 2013 22:43

Arm en been stukken hebben mijn voorkeur. Ook draag ik altijd een ondershirt onder mijn korte mouwen. In de ochtend vertrek ik met de stukken aan in de middag gaan ze uit

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 26 aug 2013 23:28

Stomme vragen bestaan niet.

Ik zou iig een goed opvouwbaar regenjack aanschaffen, dat kan altijd nog dubbelen als windjack.

Armstukken zijn imho onontbeerlijk. Verder een goede winterbroek (kniestukken zakken bij mij af). Als je huidige korte broek bevalt, neem er dan een zonder zeem.

Dan nog een shirt met lange mouwen en een goede softshell (een odlo wintershirt en een softshell houden je tot zo een graad of 5 warm).

Vergeet verder handen en voeten niet: een paar waterdichte handschoenen (Sealskins oid) en overschoenen, maken dat je - zolang het niet glad is en de wegen niet stijf staan van het strooizout - gewoon kunt doorrijden (heb je gelijk een modus om de verplichte december-"gezelligheid" te ontvluchten :mrgreen: ).

Als het fiets-virus je echt te pakken hebt (en daar lijkt het op...) zul je in de winter willen doorfietsen. Bespaar niet op goede kleding, het verlengt de duur van je fietsseizoen aanmerkelijk (en is onder aan de streep goedkoper dan "voordelig").

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 26 aug 2013 23:50

Tip> je kunt ook kleding over elkaar heen dragen.(meerdere lagen).

Ik zelf fiets , als het kouder wordt met lange shirts(ook wel 2 overmekaar) of jack en een lange fietsbroek (die heb je weer met en zonder zeem).
Maar het hangt er ook erg vanaf of je echt sportief fiets(dus veel inspanning) of gewoon toert(rekreatief).
Als je van het begin voluit gaat, dan zul je het niet gelijk echt koud krijgen.Fiets je met een tour gangetje dan ben je geneigd om eerder warmere spullen te gaan dragen.

Je zal het moeten ondervinden wat je zelf het prettigst vind.En een fietsshirt met lange mouw heb je ook weer in verschillende diktes. En je hebt de jacks met lange mouwen.(softshell )

Een fietsshirt met lange mouwen heeft als voordeel dat je die meer kunt gebruiken. Een jack kan ook weer te warm worden. Onder zo'n shirt met lange mouwen kun je weer een ander fiestshirt met korte mouw dragen en goede onderkleding.Die heb je ook in korte en lange mouw, dikkere en met windbescherming.Kortom je wel een kast vol fietskleding aanschaffen als je dat zou willen. ;)

Met lagen kleding over elkaar. dan bespaar je ,want je kunt natuurlijk ook voor elke temperatuur een fietstenue aanschaffen als je dat wilt.

Een langebroek is altijd fijn met wat frisser/kouder weer. Je hebt ze met een bovenstuk met bretels.Fijne dingen zijn dat voor het koudere herst/voorjaarsweer.Door het bovenstuk geven ze ook warmte op je onderrug.Je kan dus kopen met zeem of zonder(dan je korte fietsbroek eronder).

en anders een warme sweater/trainingjack aan..Zweet wordt niet echt super afgevoerd ,maar als je wat om je centen moet denken, gaat dat ook prima.

-Je hebt dus wielershirts met lange mouw(in verschillende diktes, maar niet echt heel dik).
-en de jacks (die zijn meestal met fleece gevoerd) ook in verschillende diktes
-lange wielerbroeken met en zonder zeem.
-onderkleding in verschillende diktes (ondershirt met korte en lange mouw van bv Craft)
-windjacks en wind ondershirts.
-regenjasje

Maar je kan natuurlijk ook je gewone sportkleding gaan dragen.Die hebben niet zo'n goede afvoer van zweet, maar voldoen verder prima bij gewone inspanning(toeren).

En rustig je fietskleding opbouwen. Heb je ook geen miskopen.
Weet je ook gelijk mooie cadeau's voor de decembermaand en je verjaardag :idea:

en natuurlijk zijn goede armwarmers en beenwarmers zijn ook erg handig.(gemakkelijk mee te nemen in je achterzakken van je fietsshirt).En je kunt ze zo weer aan en af trekken tijdens de rit.
Je hebt die dingen ook weer in allerlei stoffen en diktes.Ik heb van fleece achtige stof , je hebt ze ook wel van "kriebeliger stof". Maar dat is ook wat je zelf prettig vind.

Kortom, je kan zo professioneel mogelijk gekleed op je fiets zitten, maar zo gek hoeft het gelijk niet.Koop spullen waarmee je lang tijdens het seizoen gebruik van kan maken en wordt het wat kouder, gewoon met laagjes gaan werken en als je nog meer sport dan kun je daar ook rekening mee houden.Een lange wielerbroek kun je ook met schaatsen goed gebruiken.En goede warme onderkleding met elke sportaktiviteit.

Je maakt trouwensecht mooie foto's zag ik op je site.Succes daarmee en het fietsen.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 27 aug 2013 00:52

codex schreef: Je maakt trouwensecht mooie foto's zag ik op je site.Succes daarmee en het fietsen.
[Off topic] +1
Collodion werk ziet er fraai uit.
Ben je toevallig ook bekend met Alex van Holland, die nog wel eens wat op DPZ laat zien ?

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 27 aug 2013 12:14

Arm en beenstukken zijn ideaal voor de Oktober maand, mocht het rond de 5 graden zijn ga ik altijd voor een lange broek, ondershirt lange mouwen, wieler shirt korte mouw en een jack lange mouw. Ook een muts of bandana ( schrijf ik dat goed ) wil ook wel is helpen tegen zweet oid.

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 27 aug 2013 14:20

Armstukken zijn alleen handig als je deze op een zeker moment uit wil trekken. Beenstukken eigenlijk idem dito. Sommige tochten begin je vroeg als het nog wat frisjes is en soms wil je na een rustige start een stuk stevig doorfietsen. Ook bergop en bergaf kan het erg handig zijn.

Ik geloof deze week een setje arm en beenstukken bij de lidl. Kun je je geen buil aan vallen.

Gebruikersavatar
Contrastique
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 jul 2013 16:31
Locatie: Gronsveld
Contact

Gebruikersavatar Contrastique 28 aug 2013 09:42

Bedankt allemaal voor de tips! Arm en beenstukken ga ik zeker proberen. Ze zijn relatief goedkoop en erg flexibel.
Afgelopen weekend had ik een Icebreaker-truitje aan onder mijn fietsshirt en dat was erg prettig. Ik ga daar meerdere varianten van halen, ook met lange mouwen voor het wat frissere weer. Voelde fijn aan met zweten, fijner dan zonder onder een fietsshirt. Meerdere lagen klinkt goed, is het ook met skiën, zodra het warmer wordt doe je wat uit.

Nu heb ik iets beter een idee welke kant ik op wil; merci! Warme onderkleding is sowieso heerlijk want ik ben nogal een koukleum in de winter ;-)

Bedankt voor de complimenten over mijn werk :-) Alex ken ik zeker; hebben samen in 2009 de workshop natte plaat fotografie gevolgd.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 28 aug 2013 09:54

Armstukken vind ik zelf ook fijn, maar een lange mouwen ondershirt onder je korte mouwen fietsshirt is ook een prima manier. Als dat nog te koud is kan daar dan weer een windjackje overheen. Ik heb een hekel aan beenstukken, wat voor mij prima functioneert is een lange hardloopbroek (tight) over mijn korte fietsbroek heen trekken.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38149
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 aug 2013 10:59

Beenstukken zij blijkbaar erg persoonlijk. Ik vind het erg prettig en tot een graad op 4-5 goed bruikbaar. Vielt stuk soepeler dan een lange broek. Goede been en armstukken zijn een must-have imho.
Qua ondershirt: proberr craft eens. Heerlijk dunne zacjte stof en ultrasnel drogend.
Less is bore

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5469
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 28 aug 2013 11:19

Ik gebruik zowel arm- als beenstukken. Heerlijk. Als je 's ochtends vroeg begint en het is nog fris doe je ze aan, later kun je ze altijd uit doen. Daarnaast heb ik een lange broek zonder zeem, deze doe ik over de fietsbroek. Een windjack voor als het nog wat kouder is. En in de winter een dikkere jas. Als ondershirt heb ik Odlo shirts zonder mouwen. Kun je van heel warm tot redelijk koud dragen. Ik heb ook 2 met lange mouwen voor als het kouder is.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 28 aug 2013 11:47

Ik heb ook arm en beenstukken, waarbij ik met mijn beenstukken lang (tot in de winter) door fiets. Ik heb wel een broek zonder zeem, maar die is zo warm dat ik die pas onder de 5 graden aantrek. Tot die temperatuur voldoen mijn beenstukken perfect.
Mijn armstukken draag ik minder lang, dan gaat mijn voorkeur toch sneller uit naar een shirt met lange mouwen, maar voor de eerste herfstritjes, waarbij ik al vroeg op de fiets zit, voldoen die ook nog perfect.

Plaats reactie