Zoektocht naar frame voor brevettenfiets
Crosspost met wereldfietser.nl
Deze winter wil ik een fiets opbouwen geschikt voor snelle dagtochten en brevetten. Onderdeel van de pret is voor mij het uitzoeken van de mooiste onderdelen (binnen een budget), om hier vervolgens een (voor mij) ideale fiets uit te destilleren. Wat betreft de framekeuze kan ik wel wat suggesties gebruiken.
Sport tour / endurance racing geometrie. I.v.m. comfort op langere tochten (en vanwege de uitstraling ) denk ik aan een stalen frame. 't Frame hoeft niet geschikt te zijn om veel bagage mee te zeulen; daar heb ik al een fiets voor. Er moeten minstens 30-622 banden in passen icm spatborden. Ik heb een lichte voorkeur naar cantinokken en verticale dropouts. Qua esthetiek geef ik de voorkeur aan een lugloos frame in aardse kleuren. M'n budget hiervoor is zo'n 600 euro.
Opties die ik zelf al gevonden heb:
Surly Cross Check
Surly Pacer
Velo Orange Pass Hunter
Soma Double Cross
Soma ES
Als iemand nog meer suggesties voor mij heeft hoor ik het graag.
Deze winter wil ik een fiets opbouwen geschikt voor snelle dagtochten en brevetten. Onderdeel van de pret is voor mij het uitzoeken van de mooiste onderdelen (binnen een budget), om hier vervolgens een (voor mij) ideale fiets uit te destilleren. Wat betreft de framekeuze kan ik wel wat suggesties gebruiken.
Sport tour / endurance racing geometrie. I.v.m. comfort op langere tochten (en vanwege de uitstraling ) denk ik aan een stalen frame. 't Frame hoeft niet geschikt te zijn om veel bagage mee te zeulen; daar heb ik al een fiets voor. Er moeten minstens 30-622 banden in passen icm spatborden. Ik heb een lichte voorkeur naar cantinokken en verticale dropouts. Qua esthetiek geef ik de voorkeur aan een lugloos frame in aardse kleuren. M'n budget hiervoor is zo'n 600 euro.
Opties die ik zelf al gevonden heb:
Surly Cross Check
Surly Pacer
Velo Orange Pass Hunter
Soma Double Cross
Soma ES
Als iemand nog meer suggesties voor mij heeft hoor ik het graag.
Niet gaan lachen: wat is een brevettenfiets? Zelfs google weet het niet.
-
DeletedUser01
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Een brevet is een langeafstandstocht, bijvoorbeeld 200, 300, 400 of 600 kilometer.
Even verder googlen op Audax of randonneur...
Even verder googlen op Audax of randonneur...
Klimmer, in het Frans hete dat dan weer randonneuse.
Ter illustratie, een foto van mijn Bioracer waar ik al 17 jaar mijn brevetten mee rij:

Heb je 'm direct voor het komende PBP seizoen nodig of kun je wachten tot de zomer?
In het eerste geval moet je een fabrieksframe kopen. De Surly Pacer ziet er goed uit. www.sjscycles.co.uk heeft ook een leuke range en is behoorlijk populair onder Britse randonneurs.
Heb je wat meer tijd dan zou ik voor Brits maatwerk gaan. Met name Bob Jackson is goed en niet te duur. Maar hou dan wel rekening met een levertijd van een half jaar.
Wat ook nog mogelijk is, een oud raceframe scoren en daar een brevettenfiets van maken.
Ter illustratie, een foto van mijn Bioracer waar ik al 17 jaar mijn brevetten mee rij:

Heb je 'm direct voor het komende PBP seizoen nodig of kun je wachten tot de zomer?
In het eerste geval moet je een fabrieksframe kopen. De Surly Pacer ziet er goed uit. www.sjscycles.co.uk heeft ook een leuke range en is behoorlijk populair onder Britse randonneurs.
Heb je wat meer tijd dan zou ik voor Brits maatwerk gaan. Met name Bob Jackson is goed en niet te duur. Maar hou dan wel rekening met een levertijd van een half jaar.
Wat ook nog mogelijk is, een oud raceframe scoren en daar een brevettenfiets van maken.
Bedankt voor de uitleg! 
-
DeletedUser01
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
My plan exactly!ultra_ivo schreef:Klimmer, in het Frans hete dat dan weer randonneuse.
Wat ook nog mogelijk is, een oud raceframe scoren en daar een brevettenfiets van maken.
Mooie Snel op MP.ultra_ivo schreef:Wat ook nog mogelijk is, een oud raceframe scoren en daar een brevettenfiets van maken.
Als de maat goed is tenminste.
Nicosch schreef:Mooie Snel op MP.ultra_ivo schreef:Wat ook nog mogelijk is, een oud raceframe scoren en daar een brevettenfiets van maken.
Als de maat goed is tenminste.
Dit is geen randonneuse maar een randonneur. Voor de leek hetzelfde. Een randonneuse is meer gericht op snel over asfalt toeren met wenig bagage. Een randonneur voor wat langzamer toeren over deels ongeasfalteerde wegen met volledige bagage.
Op verlichting ligt bij een randonneuse dan weer meer nadruk, bij een brevet rij je vaker een nachtje door.
Tja, bij een randonneuse ligt de nadruk meer op de verlichting dan bij een randonneur.
detrage vraagt om input, er komen berichten voorbij waar men voorstelt een gebruikt frame aan te schaffen.
leg mij dan eens uit wat het verschil is dan tussen een randonneur frame en een randonneuse frame.
Want zoals jij het beschrijft heeft het meer met de bepakking te maken dan de geometrie en zou ook een MTB frame met bevestigingspunten voor spatborden en eventueel een low rider voldoen.
detrage vraagt om input, er komen berichten voorbij waar men voorstelt een gebruikt frame aan te schaffen.
leg mij dan eens uit wat het verschil is dan tussen een randonneur frame en een randonneuse frame.
Want zoals jij het beschrijft heeft het meer met de bepakking te maken dan de geometrie en zou ook een MTB frame met bevestigingspunten voor spatborden en eventueel een low rider voldoen.
Ik heb zowel een randonneur (Bob Jackson) als een randonneuse (Bioracer) voor mezelf ontworpen. Er zitten meer verschillen in dan alleen bevestigingspunten en bandenmaat.
Randonneur vs Randonneuse:
stijver frame vs comfortabeler frame. Bij mijn Randonneur is bijvoorbeeld het balhoofd oversized. Dit om de fiets goed controleerbaar te houden bij 10-15 kilo extra gewicht aan de voorvork. Bij m'n Bioracer is alleen de bovenbuis oversized. Bij een randonneur zit het gewicht lager aan de fiets, bij een randonneuse hoger (stuurtasje en rackpack).
Een randonneur is meestal langer dan een randonneuse. Een randonneuse moet goed sturen in bochtige afdalingen en in een peloton. Een randonneur wordt vooral in kleine groepjes of solo gebruikt en moet vanwege het gewicht meer rechtuitstabiliteit hebben. Een uitzondering vormen de oude Koga randonneuses. Zo'n randonneuse heb ik voor speciale opdrachten, zoals een woestijnbrevet in Oezbekistan. Een randonneur heeft normaliter een relaxtere stuurhoek dan een randonneuse.
Bij een randonneuse zit je net iets aerodynamischer. Het stuur is een cm of 2 smaller omdat je minder gewicht de bocht om moet krijgen. Je zit wat dieper omdat je toch met iets hogere snelheid rijdt.
De remmen zijn meestal totaal anders. Bij een randonneuse gebruik je of gewone raceremmen of de iets verlengde versie ervan. Een randonneur heeft cantilever remmen zodat je met dikkere banden kunt rijden.
Randonneur vs Randonneuse:
stijver frame vs comfortabeler frame. Bij mijn Randonneur is bijvoorbeeld het balhoofd oversized. Dit om de fiets goed controleerbaar te houden bij 10-15 kilo extra gewicht aan de voorvork. Bij m'n Bioracer is alleen de bovenbuis oversized. Bij een randonneur zit het gewicht lager aan de fiets, bij een randonneuse hoger (stuurtasje en rackpack).
Een randonneur is meestal langer dan een randonneuse. Een randonneuse moet goed sturen in bochtige afdalingen en in een peloton. Een randonneur wordt vooral in kleine groepjes of solo gebruikt en moet vanwege het gewicht meer rechtuitstabiliteit hebben. Een uitzondering vormen de oude Koga randonneuses. Zo'n randonneuse heb ik voor speciale opdrachten, zoals een woestijnbrevet in Oezbekistan. Een randonneur heeft normaliter een relaxtere stuurhoek dan een randonneuse.
Bij een randonneuse zit je net iets aerodynamischer. Het stuur is een cm of 2 smaller omdat je minder gewicht de bocht om moet krijgen. Je zit wat dieper omdat je toch met iets hogere snelheid rijdt.
De remmen zijn meestal totaal anders. Bij een randonneuse gebruik je of gewone raceremmen of de iets verlengde versie ervan. Een randonneur heeft cantilever remmen zodat je met dikkere banden kunt rijden.