Mijn neef en ik fietsen regelmatig op zijn Cannondale racetandem. Deze is echter wel aan vervanging toe. Nu lijkt me de Duratec Big Bang wel een mooie vervanger: http://www.duratec-bikes.nl/product_inf ... ts_id=2457" onclick="window.open(this.href);return false; Dit frame kan je geheel op maat laten maken en in iedere gewenste kleur laten spuiten. Nu kost het frame+de vork €1550. Afgemonteerd met Ultegra kost de fiets €3350. Nu dacht ik, voor die 1800 euro moet het wel lukken om de fiets zelf op te bouwen met o.a. SRAM Force/Red(Hiermee fiets ik ook op mijn racefiets), Gebhardt crankset: http://www.gebhardt.cz/cs/silnicni-cykl ... andem.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; en 3T onderdelen.
De wielset is naast de cranks lastig. De wielen moeten aardig wat gewicht dragen. Je kunt bij Duratec verschillende breedtes kiezen voor de achternaaf; 130 race, 135 tandem+schijfrem) of zelfs 145 voor met een sleeprem. Omdat wij vooral in Nederland fietsen wil ik gewone SRAM Force/Red velgremmen monteren. Ook wil ik gebruik maken van gewone racenaven van 130mm breed. Omdat ik zelf goede ervaringen heb met ceramische velgen lijken mij de Mavic open pro ceramic wel een goede basis: http://www.bikeparts4u.nl/shop/product_ ... ts_id=2217" onclick="window.open(this.href);return false; Dit geeft toch net iets meer remkracht wat je wel kunt gebruiken met 190kg totaalgewicht. Nu moet ik dus nog een goede naaf kiezen met 32 of 36 spaken. Er rust zo'n 95kg gewicht op één wiel(!!) De DT Swiss 240 lijkt me wel iets maar gaat maar tot 32 gaten wat misschien te weinig is?
Iemand tips op het gebied van racetandems in het algemeen, SRAM op een tandem en goede wielen? Ik hoor het graag!
Groeten, Obbe
Racetandem
Tandem gaat in rechte lijn zeer hard als je op hetzelfde niveau zit. als dat niet het geval is voelt het als 80kg bagage;) In iedere bocht ben je met een solo fiets stukken sneller. Moet overigens zeggen dat ik de (te) hoge wielen met schijfremmen op de fiets hierboven niet zo goed begrijp. Vooral omdat het volgens mij niet mogelijk is om hydraulische remmen te laten werken met race rem/shifters. Dan lijkt een velgrem mij een betere (hele grote) schijfrem.
Nou dat kan dus wel samen werken. Dit gaat met een apparaatje dat onder je voorbouw kan hangen. Deze zet de kabel van mechanisch om naar hydraulisch. Voor foto's zie topic remschijven in techniek. Hierin staat ook een link naar de website van cyclingnews waar dit volop te zien is. Succes met je keuze
"Everything will be allright in the end, if everything is not allright it's not the end"
De getoonde remmen zijn de Avid BB7 road http://www.sram.com/avid/products/bb7-r ... disc-brakeobbe schreef:Tandem gaat in rechte lijn zeer hard als je op hetzelfde niveau zit. als dat niet het geval is voelt het als 80kg bagage;) In iedere bocht ben je met een solo fiets stukken sneller. Moet overigens zeggen dat ik de (te) hoge wielen met schijfremmen op de fiets hierboven niet zo goed begrijp. Vooral omdat het volgens mij niet mogelijk is om hydraulische remmen te laten werken met race rem/shifters. Dan lijkt een velgrem mij een betere (hele grote) schijfrem.
Ik zou, met het gemelde gewicht gaan voor hoge velgen, 36gts en schijfremmen. Dan kan je nederland nog eens uit met het monster. Je zou dan aan de hoge alu velgen als H+Son kunnen denken.
Als je perse hydraulische schijfremmen wil kan je dit bereiken via je standaard shifters en http://www.trickstuff.de/de/products/Doppelmoppel.php of nieuwe oplossingen van Hope en TRP.
Open pro met een keramische laag zou hier niet mijn weapon of choice zijn: relatief lage velg, waardoor er wat meer flex in de velg komt onder een hoog gewicht. Kan de keramiek hier wel tegen?