Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Dames racefiets

dimi997
Forum-lid

dimi997 08 apr 2016 19:43

Ik ben op zoek naar een goede koersfiets voor dames. Budget is ongeveer 1000 euro. Voor dat budget zal het dus een alu frame worden, liefst met Shimano 105 afgemonteerd.

Ik vond volgende fietsen:

- Canyon Endurace AL 6.0 WMN voor 999 euro:
https://www.canyon.com/en-be/road/endur ... 0-wmn.html

- Wilier Luna voor 949 euro (indien ik voor Shimano 105 kies):
http://www.salden.nl/nl/wilier-luna-dip ... fiets.html

- Cube Axial WLS Race voor 1239 euro:
http://www.cube.eu/produkte/woman-like- ... lime-2016/

Naar welke fiets gaat jullie voorkeur uit? Ik vind de Wilier de mooiste fiets, maar misschien dat de Canyon net iets beter is? De Cube is iets duurder en lijkt niet echt beter te zijn.
Of hebben jullie nog andere aanraders binnen mijn budget?

Het valt me trouwens op dat de keuze voor vrouwen vrij beperkt is? Is er eigenlijk zoveel verschil in bv. geometrie met de racefietsen voor heren?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 08 apr 2016 20:52

Er zitten zeker behoorlijke verschillen qua geometrie tussen zg. mannen en vrouwenfietsen. Waarbij de laatste zeker ook voor mannen passend kunnen zijn. En er zitten ook flinke verschillen qua geometrie tussen deze fietsen. Je moet dus weten wat je nodig hebt. De Canyon heeft een hogere zit, maar kan nog ingekort worden. De Canyon kun je in Koblenz gaan zien en voelen of vanachter je pc kopen. Bij Salden en de Cubedealer hoef je minder ver te rijden.

fietsernl
Forum-lid

fietsernl 08 apr 2016 21:02

Je kunt als dame ook goed fietsen op een heren model. De twee fietsende dames hier in huis vinden de damesracefietsen echt helemaal niets. Beiden rijden beide ook op de "herenmodel". Mijn dochter rijdt veel koersen, en als ik bij haar ik in het damespeloton kijk, zie ik nooit een damesmodel.

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 08 apr 2016 21:13

klimmer schreef:Er zitten zeker behoorlijke verschillen qua geometrie tussen zg. mannen en vrouwenfietsen.
Als je bijvoorbeeld van de genoemde Canyon de gewone en de vrouwen (WMN) uitvoering vergelijkt in dezelfde maat L, dan zie ja in de geometrie tabel alleen een verschil in de lengte van de standaard gemonteerde stuurpen. Oftewel het frame van de vrouwen- en de gewone versie is exact hetzelfde.

Vergelijk ook de genoemde Cube Axial WLS met de Attain SL in dezelfde maat 56: extact dezelfde geometrie.

Het grootste verschil tussen heren- en dames-modellen is volgens mij dat de damesmodellen in kleinere maten geleverd worden.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 08 apr 2016 21:23

Het enige verschil tussen 'dames-' en 'herenframes' is vaak de kleur. In de kleine maatjes zie je soms iets meer sloping.
richt je op de juiste maat en kijk vervolgens of je er een mooi kleurtje bij krijgt :). Bij Canyon hebben ze gewoon de kleine maten een ander kleurtje gegeven en het een 'damesframe' genoemd.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 08 apr 2016 21:30

fietsernl schreef:... en als ik bij haar in het damespeloton kijk, zie ik nooit een damesmodel.
Liv zijn toch echt wel racefietsen voor vrouwen. Bij "dames" denk ik aan lange rokken.... :lol:
Laatst gewijzigd door klimmer op 08 apr 2016 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

bartg
Forum-lid

bartg 08 apr 2016 21:31

Mijn "Madam" heeft een Eddy Merckx EMF-1 en die heeft echt een andere geometrie en opbouw (kortere stuurpen smaller stuur) dan de heren modellen. Hangt er ook vanaf watje zoekt :een fieits om te toeren of eentje om wedstrijden te rijden. Lesson learnt : ga naar een goeie FM en testritjes maken....
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 08 apr 2016 21:37

bartg schreef:Mijn "Madam" heeft een Eddy Merckx EMF-1 en die heeft echt een andere geometrie en opbouw (kortere stuurpen smaller stuur) dan de heren modellen. Hangt er ook vanaf watje zoekt :een fieits om te toeren of eentje om wedstrijden te rijden. Lesson learnt : ga naar een goeie FM en testritjes maken....
kortere stuurpen en smaller stuur heeft niet iets met de geometrie van het frame te maken.

excuus: ik lees niet goed. Ook jij zegt niet dat de lengte van de stuurpen en het stuur iets met de geometrie te maken hebben. Ben dan wel benieuwd naar de verschillende geometrietabellen. Is dat 'vrouwenframe' niet gewoon een frame wat kleiner is dan het kleinste herenmodel?

oldsteel

oldsteel 08 apr 2016 23:30

er zijn wel degelijk vrouwenframe's in omloop....
kortere bovenbuis met "luiere" balhoofdhoek.
vrouwenlichaam is nu eenmaal anders dan een mannenlichaam.
heb dochterlief 2 jaar terug aangeraden een "mannenframe" aan te schaffen, ivm de betere
stuur respons.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 08 apr 2016 23:40

ook leuk om dit topic even te lezen (kwam al eens eerder voorbij het verschijnsel 'damesframe':
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... e&start=36

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 09 apr 2016 07:45

Een vraag die je je moet stellen is wat je zoekt in een racefiets. Wil je lekker toeren dan moet je endurance geometrie zoeken. Vind je snelheid wat belangrijker en wil je echt racen dan moet je kijken naar een race geometrie. En ga dan gewoon is wat proberen om te kijken of het goed voelt. Je moet je dan niet te veel focussen op vrouwenframes.

Je geeft ook aan dat je de Willier mooi vindt. Let wel op dat dit een 105 mix afmontage is. Dus niet een volledige 105 groep. Voor 1100 heb je de volledig ultegra groep. Voor die 150,- zou ik dat altijd doen.
o'7o

bikerke
Forum-lid

bikerke 09 apr 2016 17:51

klimmer schreef:Er zitten zeker behoorlijke verschillen qua geometrie tussen zg. mannen en vrouwenfietsen.
Dus aan de hand van geometrietabellen kan men zien of het een heren of dames frame is?
Dus dan kan men ook aan de hand van lichaamsmaten bepalen of men een dame of heer is?? (zonder naar verdere details te kijken :lol: )
Of men nu een dame of een heer is, het frame blijft hetzelfde.
Dat er een verschil is tussen zadels, daar misschien wel (al ben ik daar ook nog niet zeker van, maar daar ken ik niet genoeg van), maar tussen frames????
Het kleurtje en verkoopspraatje, daar zit het verschil in.

Plaats reactie