Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Giant of meer opties

Opdefiets2015
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2015 17:07

Opdefiets2015 26 jan 2015 17:25

Hoi allemaal,

Ik wil graag een nieuwe racefiets aanschaffen.
Mijn lengte is 1.89 en ik weeg ong. 80 kg.
Ik wil graag minimaal de Shimano 105-groep.
Mijn budget is maximaal € 1000,- (incl. schoenen).
Graag wil ik de fiets bij een fietsenwinkel in de omgeving kopen en niet online. Ik woon in de Achterhoek (Doetinchem).

Op dit moment heb ik de volgende fiets op het oog (bij Mantel, Arnhem):
http://www.mantel.com/giant-tcr-1?r=L3J ... N0YXJ0NQ==

Ik ben benieuwd welke alternatieven ik volgens jullie zéker in overweging moet nemen.
Daarnaast wil ik graag weten hoe zich een Tiagra 2015 verhoudt ten op zichte van de 105-groep van 2014. Ofwel wat is beter?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 26 jan 2015 19:00

Prima fiets hoor. Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding met deze korting. Kwalitatief is het verschil met tiagra niet zo heel groot. Tiagra is vooral wat zwaarder. Ik zou zelf voor deze fiets met grote korting en net wat betere onderdelen gaan. Maar vergis je niet ook deze fiets heeft bijvoorbeeld een tiagra cassette en goedkopere remmen. Nog steeds niet mis mee, zeker niet voor deze prijs.

Is het echt voor het betere toerwerk dan is de door mantel bij jouw lengte aanbevolen XL prima, maar wil je wat sportiever zitten dan is de L wellicht een betere optie.

Opdefiets2015
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2015 17:07

Opdefiets2015 26 jan 2015 22:35

Ik was ook van plan om voor de XL te gaan. Mijn idee is om eerst een paar jaartjes op deze fiets kilometers te maken. Als het fietsen me echt goed bevalt kan ik later overstappen naar beter/duurder. Toch?

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 26 jan 2015 22:53

Het is niet vervelend bedoeld naar jsparie, maar het advies over de maatvoering lijkt me niet goed. Het verschil in zithouding zit niet zozeer in de maat L of XL maar in framegeometrie. Zit een TCR je te sportief of diep dan kun je bij Giant naar de Defy kijken. Dat is de fiets met een "toergeometrie" of meer comfortabele zit. Al is dat erg persoonlijk. Daar kunnen ze je bij Mantel wel mee helpen.
Op de website zie ik ook een Cube peleton staan met volledige 105 groep voor 899 euro. Die fiets lijkt ook niet verkeerd, al met al misschien net iets beter afgemonteerd dan de Giant, al gaat het om details.

Bij je budget noem je schoenen, vergeet de pedalen ook niet.

Gebruikersavatar
juulh
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 jan 2010 11:14
Locatie: Doetinchem

Gebruikersavatar juulh 27 jan 2015 22:00

Misschien een ideetje, ik heb een prachtige Specialized Tarmac te koop staan, kijk eens in het te koop topic!
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=15&t=72964
Specialized Tarmac Elite Compact

Opdefiets2015
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2015 17:07

Opdefiets2015 27 jan 2015 22:27

Hoi Juulh,

Een prachtige fiets, maar wel boven mijn budget.
Daarbij ziet hij eruit als een échte racer terwijl ik zelf meer van de toertochtjes ben.

Ga je zelf stoppen met wielrennen? Je hebt alles te koop aangeboden!?


A.s. vrijdag ga ik overigens naar Mantel.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Giant, maar de Cube Peloton gaat zeker mee in de overwegingen, Swedish Chef!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 28 jan 2015 00:21

Swedish Chef schreef:Het is niet vervelend bedoeld naar jsparie, maar het advies over de maatvoering lijkt me niet goed. Het verschil in zithouding zit niet zozeer in de maat L of XL maar in framegeometrie. Zit een TCR je te sportief of diep dan kun je bij Giant naar de Defy kijken. Dat is de fiets met een "toergeometrie" of meer comfortabele zit. Al is dat erg persoonlijk. Daar kunnen ze je bij Mantel wel mee helpen.
Op de website zie ik ook een Cube peleton staan met volledige 105 groep voor 899 euro. Die fiets lijkt ook niet verkeerd, al met al misschien net iets beter afgemonteerd dan de Giant, al gaat het om details.

Bij je budget noem je schoenen, vergeet de pedalen ook niet.
No offense taken hoor. Die andere fietsen zijn ook prima. Maar mijn advies had betrekking op deze specifieke fiets. Wil je met deze fiets als uitgangspunt wat meer rechtop kunnen zitten dan kun je bij twijfel beter de wat grotere maat met een langere balhoofdbuis nemen. Daar sta ik nog steeds 100 % achter.

De frame geometrie hoeft niet perse veel invloed te hebben op sportief zitten. Je kunt een heel relaxte balhoofdhoek hebben maar als de balhoofdbuis extreem kort is valt het niet mee om wat meer rechtop te zitten. Hij zal waarschijnlijk iets minder nerveus sturen. Dat wel.

Aureas
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 dec 2014 20:31

Aureas 28 jan 2015 09:05

jsparie schreef:
Swedish Chef schreef:Het is niet vervelend bedoeld naar jsparie, maar het advies over de maatvoering lijkt me niet goed. Het verschil in zithouding zit niet zozeer in de maat L of XL maar in framegeometrie. Zit een TCR je te sportief of diep dan kun je bij Giant naar de Defy kijken. Dat is de fiets met een "toergeometrie" of meer comfortabele zit. Al is dat erg persoonlijk. Daar kunnen ze je bij Mantel wel mee helpen.
Op de website zie ik ook een Cube peleton staan met volledige 105 groep voor 899 euro. Die fiets lijkt ook niet verkeerd, al met al misschien net iets beter afgemonteerd dan de Giant, al gaat het om details.

Bij je budget noem je schoenen, vergeet de pedalen ook niet.
No offense taken hoor. Die andere fietsen zijn ook prima. Maar mijn advies had betrekking op deze specifieke fiets. Wil je met deze fiets als uitgangspunt wat meer rechtop kunnen zitten dan kun je bij twijfel beter de wat grotere maat met een langere balhoofdbuis nemen. Daar sta ik nog steeds 100 % achter.

De frame geometrie hoeft niet perse veel invloed te hebben op sportief zitten. Je kunt een heel relaxte balhoofdhoek hebben maar als de balhoofdbuis extreem kort is valt het niet mee om wat meer rechtop te zitten. Hij zal waarschijnlijk iets minder nerveus sturen. Dat wel.
Grotere maat is ook langere bovenbuis. Dat wordt denk ik ook bedoeld met "framegeometrie moet bij je passen". TCR is een best 'lange' fiets, waar bijvoorbeeld die peloton die je noemt juist een vrij 'korte' fiets is. Een grotere framemaat heeft meer invloed dan alleen hoger komen te zitten.

Tuurlijk kun je als de TCR te lang is een kortere stuurnok nemen, maar een 90cm stuurnok op een XL TCR is net zo lelijk als 4cm spacers op een L in mijn ogen. Dan liever een fiets die qua geometrie wél past.

Opdefiets2015
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2015 17:07

Opdefiets2015 30 jan 2015 17:38

Vandaag de beslissing genomen en een nieuwe fiets bij Mantel aangeschaft. Heb gekozen voor de TCR 1. Vanwege de framegeometrie is het maat L geworden. Iets rechterop, voelt goed!

http://www.mantel.com/giant-tcr-1?r=L3J ... N0YXJ0NA==

Ben er super blij mee! Hij wordt nu in orde gemaakt en vanaf dinsdag mag ik hem ophalen!

Crent87
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2015 00:36

Crent87 30 jan 2015 23:14

Ik zeg: goede keus!

Plaats reactie