Ik overweeg een nieuw cyclocross frame te gaan kopen via internet (carbon frame uit china), maar twijfel nog over de maat. Dus ik wilde hier even jullie mening peilen.
Ik ben 1,80 lang met binnenlengte 92 cm. Relatief lange benen dus en een kort torso. Momenteel rij ik op een maat 58 crossfiets met pakweg de volgende geometrie:
Zitbuislengte (CT): 580 mm
Effectieve bovenbuislengte: 570 mm
Zitbuishoek: 73 graden
Balhoofdlengte: 165 mm (inclusief lagercups)
Wielbasis: 1040 mm
BB drop: 70 mm
Reach: 388 mm
Stack: 590 mm
Ik heb hier een 11 cm stuurpen op gemonteerd en ongeveer 3 cm aan spacers onder de stuurpen (waaronder een 2 cm kabelhanger). Misschien dat het stuur nog wat korter en lager zou kunnen, maar op zich zit deze geometrie vrij goed.
Het frame dat ik op het oog heb, komt in een 56 en een 58. De geometrie is als volgt :
Zitbuislengte (CT): 560 / 580 mm
Effectieve bovenbuislengte: 560 / 580 mm
Zitbuishoek: 73 / 72.5 graden
Balhoofdlengte: 160 / 175 mm (geintegreerd balhoofd)
Wielbasis: 1012 / 1027 mm
BB drop: 65 / 65 mm
Reach: 379 / 390 mm
Stack: 595 / 610 mm
De stack en reach heb ik zelf moeten bepalen op basis van de tekening en wat handberekeningen, dus deze kunnen er enigszins naast zitten. Wat opvalt is dat het frame vergeleken met mijn huidige frame een vrij korte wielbasis heeft en een relatief grote stack.
Ik twijfel dus tussen deze twee maten. Wie kan mij helpen de juiste maat te kiezen?
Advies maat cyclocross frame
-
- Forum-lid
Je oude frame lijkt me wat aan de grote kant. Je nieuwe helemaal. Ik zou zeker voor een maatje kleiner gaan.
Bedankt voor de reactie. Op basis waarvan denk je dat mijn oude frame te groot is? De bovenbuislengte ofzo? Ik heb ook het idee dat mijn huidige frame eerder te groot is dan te klein, dus het kan wel kloppen wat je zegt, maar ben wel benieuwd waar ik dan op moet letten met aanschaf van het nieuwe frame.gaisdergerman schreef:Je oude frame lijkt me wat aan de grote kant. Je nieuwe helemaal. Ik zou zeker voor een maatje kleiner gaan.
Het nieuwe frame komt ook nog in een maatje 54, maar dat wordt toch wel te klein lijkt me, of niet?
Hij heeft wel een bbl van 92cm dus ik vraag mij af waarom een 58 te groot zou zijn?gaisdergerman schreef:Je oude frame lijkt me wat aan de grote kant. Je nieuwe helemaal. Ik zou zeker voor een maatje kleiner gaan.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
De 58 is sowieso te groot, de 56 komt behoorlijk overeen met je huidige frame. Je zult dan opnieuw de nodige spacers moeten monteren. Een stack van 595 klinkt mij wel groot bij een balhoofd van 16cm, ook al is het een crosser. Die hebben weliswaar een hogere voorvork maar vaak ook een hoger BB.