Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Wielen laten voorzien van nieuwe naven. Tips ?

robracermtb
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 okt 2014 22:00

robracermtb 30 okt 2014 13:06

Hoi,

Toen ik dit jaar tweedehands een 29er kocht zaten er wielen onder die ik direct kon vervangen wegens verzopen naven (verkoper spoot bike af als een ware brandweerman).

Velgen en spaken van die wielen (stock Specialized Rovals; niet fancy) zijn nog prima. Alleen de naven zijn total loss.

Ik heb destijds een nieuwe wielset gekocht, maar heb de oude wielen nog met het idee om er misschien eens nieuwe naven in te laten zetten.
Maar wat me natuurlijk weerhield was dat men voor de kosten daarvan: behoorlijke naven + arbeidsloon waarschijnlijk beter gelijk naar andere wielen kan gaan kijken (wat ik dus gedaan heb).

Hebben jullie wellicht interessante tips voor me ? Bedankt.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 okt 2014 13:38

Als je moet LATEN spaken: weet dan dat een wielbouwer altijd met nieuwe spaken werkt. In dit geval hoef je ook niet precies dezelfde naven te kiezen. Naven van fabriekswielen zijn bovendien niet of niet makkelijk los te krijgen.

robracermtb
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 okt 2014 22:00

robracermtb 30 okt 2014 14:04

Bedankt, ja, LATEN, want ik ga me daarin niet proberen te bekwamen.
Je hebt gelijk; inderdaad zullen het dan nieuwe naven én spaken worden.

Blijven dus alleen nog mijn velgen in mijn scenario, heh..

Hmm, zal ik de velgen dus maar te koop zetten voor wat een gek ervoor wil geven ?

Of heeft iemand nog een verrassende tip/invalshoek ?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 okt 2014 14:22

robracermtb schreef:Of heeft iemand nog een verrassende tip/invalshoek ?
Wel twee :lol:
1. Vervang de lagers in de naven. Waarschijnlijk zijn alleen die naar de Palestijnen en zijn de naven verder nog goed. (Aanname)
2. Gooi het hele wiel weg en koop een set wielen bij bijv. Rose Versand. Die hebben goede wielen met DT Swiss naven (beter is er niet) voor een redelijke prijs.

*(http://www.dtswiss.com/Laufrader/Laufra ... -Spline-29)*

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 30 okt 2014 14:29

Ja joh, smijt er even wielen van 1900 Euro tegenaan :roll:

https://www.bike-components.de/en/Dtswi ... tz-p38245/

p.s. het is naar de filistijnen
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

robracermtb
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 okt 2014 22:00

robracermtb 30 okt 2014 14:39

Bedankt. Fietsenwinkel vertelde me dat de naven kansloos zijn. Misschien een second opinion aanvragen elders....?

Rose Versand: Ja, heb er al eens een wielset gekocht met DT naven en spaken en eigen merk Extreme velgen. Goed spul. Maar ik hoop met deze topic op tips voor wielbouwers die er betaalbaar een goede extra wielset voor me van kunnen maken.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 30 okt 2014 14:44

Heeft "Fietsenwinkel" de naven geopend? Dat zou ik eens eerst doen en controleren hoe de boel er van binnen uitziet. In sommige gevallen hoef je alleen de lagers te vervangen en heb je er een set bij.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

robracermtb
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 okt 2014 22:00

robracermtb 30 okt 2014 14:53

Ik had de wielen achtergelaten (grote winkel in Limmen), en werd gebeld dat ze hadden geprobeerd te redden met lageronderhoudwerk maar mocht niet baten....Achternaaf geheel afgekeurd, voornaaf kon eventueel nog door de beugel als ik het niet nauw zou nemen... (dat doe ik echter wel ;-)

P.S. misschien nog zeggen waarom ik me druk maak om die ouwe meuk: ik heb ook nog goede Specialized Ground Control banden liggen. Het zou dus een leuk extra setje maken voor mijn Specialized

Plaats reactie