Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Maat mtb frame

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 25 jul 2014 10:40

Hoi, sinds enige tijd beschik ik over een mtb waarmee ik voornamelijk op het strand rijd. Ik fiets op een oud giant frame. Zonder vering. Ik heb deze voor een zacht prijsje overgenomen van dirtyharry. Nu ik er vaker op fiets en ook wel eens ergens in een bos of duingebied een mtb parcour afleg, krijg ik steeds meer de indruk dat het frame eigenlijk te groot is. Het fiets allemaal wel ok zolang ik rechtdoor ga, maar bij het maken van bochten heb ik het idee dat de balans niet goed is met als gevolg dat het voorwiel weg wil, bij gebrek aan een beter woord, "duiken", of weg wil klappen..

Nu kan ik mij voorstellen dat dat door de zit komt, en vraag ik mij dus af of de maat juist is... Waar moet je op letten bij de maatvoering en de zit op een mtb, hoe verschilt die van een racefiets?
:winkthumb:

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 25 jul 2014 10:45

Misschien even wat getallen vermelden?

Is jou techniek wel oke of ben je het nog aan het leren? Want op een MTB spelen vaardigheid en bandendruk ook een hele grote rol als het op sturen aankomt.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 25 jul 2014 10:58

Idd, de zogenaamde boswielrenner pompt veel teveel lucht in zn banden. Ik durf te wedden dat je een eind boven de 2 bar zit?

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 25 jul 2014 15:23

Aan techniek zal zeker wel het e.e.a. schorten..Maar ik merk het ook als ik gewoon op straat fiets en de bocht om moet.. Maten zal ik als ik thuis kom ff plaatsen. Verder, ik heb er nu schwalbe supermoto's op zitten met volgens mij een bar of 3 (voor mijn gevoel heeel zacht) :)
:winkthumb:

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 25 jul 2014 16:00

Supermoto is niet echt geschikt voor in het bos want je komt al heel snel wat profiel tekort. En 3 bar voor een MTB band is veel te hard.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 25 jul 2014 16:43

hendrikjan schreef:Verder, ik heb er nu schwalbe supermoto's op zitten met volgens mij een bar of 3 (voor mijn gevoel heeel zacht) :)
Je reedt vaak op het strand zei je in je openingspost en daar zijn de 2.35 Inch brede Super Moto's uitermate geschik voor maar niet met 3 Bar :?

Met 3 Bar wil die band over strand wel weg ja want die snijdt in het zand en met veel minder druk heb je een groter en minder hard oppervlak waardoor de band meer over het zand zal rollen ipv erin te hakken.
Super Moto's kunnen wel in bossen maar dan moet het goed droog zijn. Tevens heb je op bepaalde MTB Routes bos afgewisseld met zeer los zand dus als het droog is kan Super Moto daar echt wel.

Probeer eens met 2-2.2 Bar (b.v. 2 Bar voor en 2.2 Bar achter of 2.2 Bar voor en 2.4 Bar achter al is die laatste combi eigenlijk al te hard).
Rijdt je puur over strand dan gewoon 2.0 Bar. Daar zijn die dikke jongens voor.

Van de week met mijn Super Moto's 3 uur op de weg gereden (daar zijn het ook goede banden voor want noppen slijten daar sneller en zeker de zachtere rubber samenstellingen die het weer wel goed in blub doen) en met 2.2Bar voor en 2.4Bar achter en dat is meer dan genoeg.

Over strand en duinen zou ik ze eerst eens op 2.0 Bar voor en 2.0/2.1 Bar achter zetten want 3 Bar is echt veel te hard voor die Super Moto's op die ondergronden.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 25 jul 2014 16:59

Nu ja, het probleem doet zich minder voor op het strand. Dat is toch alleen naar rechtdoor. Zoals ik schreef, ik merk het als ik gewoon op straat de bocht om ga... Maar ik zal nog eens goed naar de druk kijken en de maten en die zal ik dan nog eens posten..
:winkthumb:

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 25 jul 2014 19:39

Nou, net nog ff gekeken. Er zit volgens mijn BBB pomp, net geen 2 bar in, verder is de bovenbuis 58 cm, de zitbuis 55, en zit er een voorbouw van 10 cm op. Ik zelf ben 185 cm, wat mijn binnenbeen lengte is, weet ik niet. T zadel staat net zo hoog als op mijn racer en dat zit prima.. Als racer heb ik een supersix mt 58..
:winkthumb:

Plaats reactie