Alles over vakanties op én met de fiets

Meerdaagse tochten: wat neem je mee?

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 18 mar 2013 10:32

Wat nemen jullie mee bij een meerdaagse tocht, en hoe?

Ik wil een dag of 5 fietsen, overnachten in hotelletjes/bed&breakfasts, en natuurlijk zo licht mogelijk reizen. Ik fiets door Belgie en Frankrijk, dus bewoonde wereld met fietsenmakers.

Ik dacht:

1 shirt
1 koersbroek
1 paar armstukken en beenstukken
2 paar sokken
1 regenjackje
1 thermo ondershirtshirt met lange mouwen
schoenen/helm/zonnebril
plastic zakje met waspoeder om 's avonds het koersshirt uit te spoelen

multitool
minipompje/c02-pompje
2 binnenbandjes
1 buitenvouwband
rolletje duct-tape

zak aanmaakpoeder voor energiedrank
muesli/energierepen

1 dunne lange broek
1 poloshirt
1 paar lichte schoenen/slippers
3 onderbroeken
1 minisetje toiletspullen

geld, telefoon, pasjes, etc

En dat alles in zo klein mogelijk rugzakje, ik heb eigenlijk nooit iets aan mijn fiets hangen. Eventueel zouden wat spullen in een bidon kunnen, maar als ik toch een rugzakje heb, dan maar alles daar in.

Ben ik nog dingen vergeten?

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 18 mar 2013 10:50

Mooi plan! Ik ben zelf een paar jaar terug vanuit Oslo naar NL gefietst. Mijn lijstje zag er ongeveer hetzelfde uit, paar dingen:
-ik had geen lichte schoenen/slippers bij me. dit was een bewuste keus, maar had er wel spijt van, nu liep ik 's avonds op mijn spd-sl schoenen te sjouwen. mocht ik het nog eens doen zou ik wellicht slippers meenemen, maar waarschijnlijker gewoon mijn spd schoenen gebruiken, daar kan ik prima op lopen.
-afhankelijk van seizoen je thermo shirt thuis laten. bij een beetje kou helpt je regenjack je ook wel.
-buitenband had ik niet bij me. kans dat die sneuvelt is vrij klein denk ik en zoals je zegt is er altijd een fm in de buurt.
-ik had een extra koersbroek- en shirt bij me, dat zou ik niet meer doen (heb jij ook niet)
-shampoo gebruiken ipv waspoeder, werkt prima en dat heb je toch al bij je (is ook vaak in hotels beschikbaar)
-3 onderbroeken vind ik persoonlijk nogal veel.
-denk aan lader voor je telefoon (en evt gps)

Ik vind dit een super manier van reizen, veel pelzier!
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16322
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 mar 2013 10:53

Een klein kabelslotje, zodat je ook een keer onderweg bij een supermarkt een broodje kunt kopen en boterhammenzakjes voor een lunchpakketje.

En fietsschoenen staan er nog niet bij. ;)
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5703
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 mar 2013 11:55

Ernie C. schreef:Een klein kabelslotje, zodat je ook een keer onderweg bij een supermarkt een broodje kunt kopen en boterhammenzakjes voor een lunchpakketje.

En fietsschoenen staan er nog niet bij. ;)
Best ook je fiets niet vergeten ( staat er ook nog niet bij. :D
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

erwind14
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:02
Locatie: Le Mont-Dore, Puy de Dôme, Auvergne, Frankrijjk
Contact

erwind14 18 mar 2013 12:26

Ik mag hopen dat je ook je koersbroek 's avonds uitspoelt. Dat is m.i. nog belangrijker dan het shirt wassen. Afhankelijk van de weersomstandigheden kan het dan zijn dat de broek 's ochtend s niet helemaal droog is. (Vooral de relatieve luchtvochtigheid speelt hierbij een rol, temperatuur uiteraard ook maar minder.) Dus als er wat minder weer voorspeld wordt zou ik ook een 2e koersbroek meenemen (desnoods zonder bretels).

Verder inderdaad minimaal 1 van die 3 onderbroeken thuislaten, en energierepen vind ik ook overbodig. Koop 's ochtend iets lekkers bij een bakker, dat is ook veel beter voor het vakantiegevoel. Houdt dan wel rekening met sluitingstijden tussen de middag.

amro
Forum-lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 okt 2006 16:59

amro 18 mar 2013 14:33

Ik heb vaak op deze manier gereisd, uit ervaring kan ik je zeggen dat je lijstje erg compleet is.

Wat ik zou aanvullen:
- goede landkaart (Michelin), uitgeknipt op het deel wat je nodig hebt
- een stukje touw, wat je als waslijn kan gebruiken in de hotelkamers
- fotocamera

En verder:
- Inderdaad wat hierboven is geschreven: 1 of 2 onderbroeken zijn genoeg (tel maar uit hoe weinig uren je deze aan hebt)
- Ook de aanvulling: dat shirt komt wel goed, maar was dagelijks je koersbroek uit. Het is anders vragen om problemen. Welke mag je zelf bedenken ;-)
- buitenband is ook niet nodig en ducttape zou ik ook thuis laten. Wel een klein stukje uit een oude buitenband mee, daarmee kan je provisorisch een scheur in een buitenband repareren.
- eten kan je inderdaad overal onderweg kopen

Ik weeg alles na voor zo'n vakantietocht. Schoenen van 50gr zwaarder lijkt niet veel, maar als je broek en ander spullen ook een klein beetje zwaarder zijn sjouw je zo een halve kilo of meer mee. En dat ga je op lange dagen echt merken. Ik heb speciaal een lichte rugzak van 20l (meer dan genoeg) en ben met een handweegschaal gaan shopen om de lichtste kleding te kunnen kopen.
Laatst gewijzigd door amro op 18 mar 2013 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 18 mar 2013 14:44

Dank allemaal voor de tips, en meer zijn welkom.

Wat is jullie mening over een stuurtas, ipv een rugzakje?

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5703
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 mar 2013 15:21

[quote="knutmo"]Wat nemen jullie mee bij een meerdaagse tocht, en hoe?

Ik wil een dag of 5 fietsen, overnachten in hotelletjes/bed&breakfasts, en natuurlijk zo licht mogelijk reizen. Ik fiets door Belgie en Frankrijk, dus bewoonde wereld met fietsenmakers.

Ik dacht:

1 shirt : => 2
1 koersbroek=> 2 of 3
1 paar armstukken en beenstukken
2 paar sokken=> 4
1 regenjackje
1 thermo ondershirtshirt met lange mouwen
schoenen/helm/zonnebril
plastic zakje met waspoeder om 's avonds het koersshirt uit te spoelen => ook koersbroek wassen!

multitool
minipompje/c02-pompje
2 binnenbandjes => 3
1 buitenvouwband
rolletje duct-tape

zak aanmaakpoeder voor energiedrank
muesli/energierepen

1 dunne lange broek
1 poloshirt => 2
1 paar lichte schoenen/slippers
3 onderbroeken
1 minisetje toiletspullen

geld, telefoon, pasjes, etc => lijstje met noodnummers of intikken in je GSM, briefje met medische gegevens ( bloedgroep, medicatie die je neemt, allergieën)
tik ook een telefoonnummer van een onmiddellijke kennis in onder de naam ICE

En dat alles in zo klein mogelijk rugzakje, ik heb eigenlijk nooit iets aan mijn fiets hangen. Eventueel zouden wat spullen in een bidon kunnen, maar als ik toch een rugzakje heb, dan maar alles daar in.

Rugzakje is ideaal , stuurtas beperkt je dalingscapaciteiten.
een setje sleuteltjes voor te werken aan je fiets
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5934
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 mar 2013 17:41

Ik zou de volgende dingen veranderen in je paklijst:
- 2 onderbroeken ipv 3. Je hebt die toch maar een beperkt aantal uren aan.
- 3 paar sokken ipv 2. Deze heb je juist de hel dag aan.
- Geen onderhemd met lange mouwen maar juist met korte mouwen. Met koud weer doe je armstukken aan. Bij fris weer alleen je onderhemd bij zomers weer, alleen een koerstrui. Verder raad ik een fleece trui aan en een winddicht (goretex) regenjack. Met fleece trui en winddicht kun je het bijna onmogelijk koud krijgen.
- Geen energie poeders meenemen. Lokale appeltaart is veel lekkerder en je hoeft zo minder mee te slepen. Zo'n zak weegt toch snel al wat.

En probeer van te voren eens hoe het fietst met een rugzak van 4-5 kg. Als je dat niets vind, kun je alsnog opzoek naar een kleine drager voor de fiets. Bijvoorbeeld een tubus fly of een zadelpen drager.
Live fast; die young. mijn blog

lange63
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 03 jul 2005 23:52

lange63 18 mar 2013 20:54

Weet niet wat je gaat doen, maar ben bang dat stuurtas gaat 'dansen' in de afdaling.
Verder mis ik de overschoentjes en zelf zou ik een paar T-wraps meenemen.
staal.....what else.....??

Gebruikersavatar
hendriku
Forum-lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 feb 2005 10:11
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar hendriku 26 mar 2013 09:39

Valt verder weinig meer aan toe te voegen denk ik. Heb zelf ook geen ervaring met dergelijke tochten, maar heb er wel oren naar.

Ga je eerst met de trein oid ergens heen of ga je een 'rondje' fietsen met start vanuit huis?
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 26 mar 2013 10:33

Je bent heel compleet, Ik mis alleen nog een muggen stift met DEET erin. Zonnecreme? Er zijn lichte kabelslotjes die je toch niet meteen open krijgt
Ik had vroeger een japanse baas die altijd zei: take half the lugage and twice the money

Plaats reactie