Alles over vakanties op én met de fiets

Verslag randonneursrit Vologda-Onega-Ladoga (Rusland)

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 20 jul 2012 22:57

Buiten het zicht van de klassieke wielerlanden is in Rusland in de afgelopen jaren een heel actieve randonneursgemeenschap tot stand gekomen. In het westen zijn eigenlijk alleen de rijders van Baltic Star uit St. Petersburg bekend. Maar daarnaast zijn er veel actieve randonneursclubs in grote en kleine steden door geheel Rusland. Baltic Star organiseert de grootste 1200 in Rusland. Ik nam 4 jaar geleden al deel en was er ook dit jaar weer bij.
Een terugblik naar 4 jaar geleden. Voor hun eerste 1200 traden 40 deelnemers aan. In 2008 reisde ik via St. Petersburg aan waar ik mij bij het contingent van een 15-tal buitenlanders voegde, voornamelijk afkomstig uit Duitsland. Achteraf een slechte keuze. Als enige buitenlandse deelnemer die al vaker in Rusland had gereden klitten veel buitenlandse deelnemers zich in de aanloop van het brevet aan mij vast. Zeker nadat een van hun een vervelende vleeswond overhield aan een val in een restaurant. Ik was daarmee totaal niet uitgerust aan de start. Daarbij kwam een typische beroepsblessure die ik een paar weken voor de start opliep, een ontsteking in de schouder. Uiteindelijk raakte ik al na zo'n 300km buiten de tijdslimiet en liep ik het hele brevet achter de feiten aan. Nadat ik vanwege m'n schouder op een slecht moment 3 uur moest rusten was het eigenlijk al gezien, ik gaf dan ook na zo'n 1000km op, meerdere uren buiten tijd.

Foto's van de editie 2008: http://fotoalbum.dds.nl/ivo_m/vol2008" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit keer koos ik voor een andere aanpak. Ik reisde via Moskou en Jaroslavl aan en voegde pas op een zo laat mogelijk moment bij de rest van de groep, de middag voor de start. Doordat ik de nacht doorbracht in Jaroslavl had ik maar een treinreis van 4 uur in de benen, tegen een uur of 10 voor de rest. De verzamelplek was dit keer een studentencomplex van de landbouwschool net ten noorden van Vologda. Ik had al zo'n vermoeden dat in dat dorp weinig te vinden zou zijn, een goed middagmaal in Vologda bleek een goede keuze te zijn. Daardoor kon ik volstaan met een eenvoudig avondeten uit de dorpssupermarkt. In die dorpssupermarkt sloeg ik voor meer dan een dag aan eten in. Ik kende de route, ik wist dat de eerste 600km zo goed als geen winkel te vinden was. En dan moest je er ook maar langskomen als ze open waren. Bij mijn energieverbruik iets om terdege rekening mee te houden. In Jaroslavl had ik de website van de organisatie nog een keer gecontroleerd en de meest actuele route gedownload. Niet iedereen bleek dit gedaan te hebben, mijn netbook werd door een aantal rijders gebruikt om hun GPS bestanden te actualiseren. De nieuwe route had goede en slechte kanten. Verdwenen was al in een vroegere fase het zuidelijke stuk van de M18, een weg die mij veel te saai is. Maar ten noorden van Petrozavodsk was op het laatste moment een extra stuk M 18 ingevoegd. En wat nog vervelender was, de controle was verplaatst van het centrum van Petrozavodsk naar een verre buitenwijk. De enige kans om zonder omrijden wat lastiger verkrijgbare spullen (zoals goede batterijen) te krijgen was daarmee verloren gegaan. En batterijen had ik dit keer nodig. Dit brevet is zo noordelijk dat het amper donker wordt. De dynamonaaf had ik dus thuisgelaten en vervangen door een goede batterijlamp (B&M Ixon) en als backup een oude bracketdynamo met een B&M LED-lamp. Dit alles op een Koga Miyata Grantourer uit 1987. een fiets met een heerlijk scheppende voorvork, een perfect alternatief voor een verende voorvork die teveel energie opslorpt. De Koga had ik voorzien van 32mm Panaracer Pasela's. Soepele banden waarvan ik wist dat ze Russische wegen goed uithouden. 4 jaar eerder reed ik op mijn Bob Jackson vakantiefiets die eigenlijk iets te log en iets te stijf is voor dit soort werk.

Afbeelding

Afbeelding
In de ochtend verzamelen we allemaal voor het studentencomplex. De auto die de tassen voor de controles zou ophalen is in geen velden of wegen te zien. De tijd tikt langzaam weg, eigenlijk moeten we nu al aan de start staan. De vrouw van een deelnemer uit Omsk ziet dit aan en biedt aan op de tassen te letten zodat wij naar de start kunnen. Daar komen we aan terwijl we eigenlijk al weg hadden moeten zijn. Maar geen probleem, er zijn nog een aantal rijders met de nachttrein aangekomen en die moeten nog voorzien worden van stempelkaarten en frameplaatjes. Dit alles gaat nu een stuk effectiever dan 4 jaar geleden. Mikhail's dochter Veronika is 4 jaar ouder en heeft haar vader verdrongen van als het gaad om administratie en registratie. Effectief handelt zij alles af. De vorige avond was ze helemaal in supervorm, een meisje van een jaar of 15-16 die tientallen randonneurs voorziet van startmaterialen en shirtjes alsof ze dit al jaren doet. Een natuurtalent.

Afbeelding

Uitendelijk starten we een dik half uur te laat in meerdere groepen. Ik ga direct met de eerste groep mee, ik kan alle hulp tijdens de eerste dag gebruiken. Gelukkig wordt er niet als een speer vertrokken en kan ik op de eerste helling van de dag nog bijblijven. Pas na een kilometer of 10 worden we ingehaald door een treintje uit Voronezh. Gelijk gaat het tempo omhoog en niet veel later moet ik lossen uit de groep. Ik rij een tijd lang verder met een langzamer groepje maar echt goed samengewerkt wordt er niet. Men blijft vooral in mijn wiel hangen. Dan kan ik eigenlijk net zo goed alleen rijden. Rustig rij ik verder. Ik heb in het eerste uur al aardig wat tijdsreserve opgebouwd zonder mezelf op te blazen.

Afbeelding

Na een kleine 100km bereik ik de 1e controle. Gewoon een auto geparkeerd op een landweg direct naast de doorgaande weg. Er blijken nog een man of 8 achter me te zijn, een luxesituatie. Minder luxe zijn de voorraden. Het is warm en het drinkwater is bijna op. Gelukkig heb ik nog een kleine voorraad. Ik was gestart met meer dan 4 liter vocht aan boord. En dat blijkt nodig te zijn. Gaandeweg het brevet kom ik op een gemiddelde van 15 liter vocht per etmaal. Ik blijf niet te lang op de 1e controle. Tot aan de 2e controle bij Lipin Bor is er eigenlijk niks langs de weg. Amper een dorpje, laat staan een winkel of benzinepomp. In deze streken van Rusland liggen de dorpen aan de rivieren. De wegen zijn later aangelegd over het hoge land. Vanuit de doorgaande weg leiden dan zijweggetjes naar de dorpen die vaak een kilometer of 5 à 10 van de doorgaande weg afliggen. Fietsen is daarmee een eenzame zaak. Landschappelijk is het wel mooi, af en toe een meertje langs de weg. En vooral eindeloze bossen. Hier in het zuidelijke stuk van de route vooral berkebomen. Ver is het niet naar de volgende controle, maar iets van 60km. Bij Lipin Bor rij ik na de controle snel terug naar de benzinepomp. Hier is een klein restaurantje waar ik warm eet. Wanneer ik de volgende warme maaltijd kan eten weet ik niet, ik profiteer er gewoon van. Els, een Belgische die in London woont eet er ook. Zij reed begin dit jaar al een 1200 in Nieuw-Zeeland. Met haar rij ik af en toe samen op dit stuk. Uitendelijk rijdt zij in de avonduren van me weg en zal heel wat deelnemers inhalen.

Afbeelding

Halverwege de volgende etappe is er een dorpje op 1km van de weg met een winkel die zowaar open is. Ik sla hier nieuwe voorraden in. Vorige keer was deze winkel al dicht, ik lig dus voor in vergelijking met 2008. Op dit stuk liggen de controles bijna 100km uit elkaar. Eigenlijk prima. Halverwege dan een kleine stop en ik zit op mijn natuurlijke ritme van rustpauze's. Ik rij hele stukken samen met Vadim en Elizaveta uit Moskou. Twee debutanten op mooie moderne racefietsen. Helaas spreken ze zo goed als geen engels zodat we het moeten doen met mijn steenkolenrusssisch.

Afbeelding

Zonder problemen bereik ik ook de 3e controle na 260km. De controle is hier in een simpel hokje langs de weg. Een gewone rustplaats naast de doorgaande weg. Veel luxer is er niet te vinden zonder ver van de route af te wijken. Net als vorige keer tref ik hier de eerste uitvaller aan. Aleksey is fors gevallen en zit onder de schaafwonden. Daarnaast is hij aan zijn hoofd geraakt. Het is voor hem verstandiger te stoppen. Tot mijn verbazing stoppen ook Vadim en Elizaveta er ook mee. Vadim heeft flink last van zijn knie. Hij moet stoppen, dat is duidelijk. Maar Elizaveta rijdt nog goed. Vadim heeft er geen trek in dat zij allen door gaat. Verbaasd zie ik hoe alle drie de fietsen op de auto van de controleur geladen worden.

Afbeelding

Ik ga alleen door de nacht in. Het achterveld is hiermee flink gedecimeerd, ik ben in een keer de laatste in koers. 20Km na de controle is er een doorsteek over een onverharde weg. Vorige keer zat ik hier in de ochtendschemering, nu in de avonduren. Ik geniet van de uitzichten, hier begint het gebied van de witte nachten. De hele nacht door rij ik in noordelijke richting, de zon tegemoet die amper onder de horizon verdwenen is. Het is een meerkwaardig gevoel, ik ben niet gewend dat de zon in die hoek zit.

Afbeelding

Vlak voor Belousovo passeer ik de zuidelijke toegang tot het Onegameer. Diverse cruiseschepen liggen hier voor anker totdat het weer ochtend wordt. Een schitterend gezicht. Tot mijn verbazing is de winkel in het dorp open. Voor de winkel staat een kluit half of geheel dronken dorpelingen die de winkel als alternatieve kroeg gebruiken. Ik loop in vol randonneursornaat tussen hen door. Zij weten niet meer of ze teveel gedronken hebben of niet.
Op die manier red ik het prima tot de controle van Saminsky Pogost. Het oude kerkje is nog even vervallen als 4 jaar geleden. De nieuwe kerk ernaast ziet er nog patent uit. Ik zie veel fietsen op de controle, nogal wat deelnemers hebben besloten hier te slapen. Dat komt mij goed uit. Veel slaap heb ik niet maar ik besluit te investeren in een uurtje slaap. Dat moet lukken zelfs met het verlaten van de controle voordat die sluit.

Afbeelding

Wordt vervolgd

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 21 jul 2012 09:52

Mooi verhaal, weer eens wat anders. Ik wacht op het vervolg.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 21 jul 2012 10:17

Mooi avontuur! Ben benieuwd hoe het verder gaat.

teamorange
Forum-lid

teamorange 21 jul 2012 10:49

Genieten,afzien,volhouden...dat is fietsen! Prachtig hoor...
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....

20veetee
Forum-lid

20veetee 22 jul 2012 11:14

Wat een top verhaal, en goede foto's... Ik wacht met spanning op deel 2.

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 22 jul 2012 12:37

Benieuwd naar je volgende verslag(en) en succes!

hans905
Forum-lid

hans905 22 jul 2012 20:12

Prachtig verhaal!

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 23 jul 2012 20:33

Viktor uit St. Petersburg heeft zijn belevenissen vervat in een video van 20 minuten: http://www.youtube.com/watch?v=8mI7p-uz ... ature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false; (Russisch gesproken).

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 23 jul 2012 20:40

Na een uurtje wordt ik vanzelf wakker, de controleurs hoeven me niet wakker te maken. Ik kleed me goed aan, regenkleren werken ook goed tegen de muggen die nu op oorlogssterkte aanwezig zijn. Ik eet en bekijk mijn bagagetas die naar hier vervoerd is door de bagage. Ik vul mijn etensvoorraden aan. Een extra jack is ook welkom, het was flink fris tijdens de nacht. Ik vertrek rond de tijd dat de anderen uit het achterveld vertrekken. Na een dag is er al tekening in de groep gekomen. Achterin kom ik nu continu dezelfde mensen tegen. Katja K., met haar reed ik delen van PBP en de Witte Nachten 1200. Katja U. en Konstantin rijden samen. Konstantin kan veel harder maar heeft besloten bij zijn vriendin te blijven. Dima, eveneens uit St. Petersburg en Claus uit Hamburg maken samen met mij het achterveld vol. Iedereen is gemotiveerd om toch aan te komen, dat maakt het rijden in het achterveld veel makkelijker. Vorige keer gaven veel mensen die achterin reden te snel op. Nu rijden we in losse formatie verder. Regelmatig komen we elkaar tegen, soms rijden we met elkaar op, soms niet. Zo rijdt het prima.

Afbeelding

Niet ver na de controle verlaat ik de Oblast Vologda en rij ik de autonome Republiek Karelië binnen. Een Autonome Republiek is in Rusland het hoogste niveau aan territoriale eenheid. Nogal wat eigen rechten en meestal ook een eigen taal, de taal van het titulaire volk. De Kareliers in dit geval. Niet dat je daar iets van merkt aan de rand van Karelië, hier is alles nog in het Russisch, geen Karelisch te zien of horen. Voor de begrippen van deze streek is er nu aardig wat bebouwing. Zo om de 15-20km een dorpje met winkels. Na 60km zelfs een stadje, Pudozh. Het is marktdag hier, de straat waar we doorheen moeten is afgezet. Een politieagent bemant de wegafzetting. Tussen de flats door rij ik om de markt heen. Vlak voor de laatste wegafzetting kom ik weer op de weg. De agent daar heeft al door dat de fietsers met de VOL framenummers een controle zoeken. Hij spreekt me aan en wijst me de weg naar de controle. Voor de eerste keer een controle in een school. Ook hier ligt weer een tas van me. Dit keer kleed ik me om en fris me wat op. Terwijl Dima en Katja al wegrijden koop ik wat nieuwe voorraden bij de winkel tegenover de school. Of de volgende winkel over 80km open is weet ik niet, ik gok er niet op.

Afbeelding

Afbeelding

Het is inmiddels weer erg heet geworden. En vlak is het ook niet. De hitte trekt het ongedierte aan. Nu niet in de vorm van muggen maar steekvliegen. Bergop rij ik net niet snel genoeg om hun af te schudden. Sta ik stil is het helemaal een ellende. Toch verbaas ik me erover dat ik zo door kan blijven rijden. In het verleden raakte ik in grote problemen bij deze temperaturen, mijn maag sloeg dan af en op een gegeven moment kon ik zelfs blijven drinken. Sinds ik de voor mij juiste sportdrank heb gevonden kan ik gewoon door blijven drinken en zelfs redelijk blijven eten. Dit alles zonder maagklachten. Mijn bidons en de grote fles cola zijn net leeg als ik aankom bij de volgende controle, een soort camping met hutjes langs de rand van de weg. Eigenlijk zijn de controles hier te dicht bij elkaar. Op een Russische controle kom je niet snel weg. De controleurs zijn erg gastvrij. Er wordt direct voor je gekookt en je wordt helemaal vertroeteld. In een hutje zitten Katja, Katja, Dima en Konstantin te eten. Ik wordt naar het andere hutje geleid, hier zitten wat plaatselijke vegetariers. Voor mij is hier fatsoenlijk te eten. Na een tijdje gaat een van de controleurs aan de slag met het verbeteren van het kampement. Niet dat er nog veel rijders te verwachten zijn. Even verderop kom ik wat typische borden voor deze rit tegen. 'Volgende tankstation 60km, komende 5km uithollingen overdwars'. Dergelijke afstanden zijn hier normaal. Voor de Japanners is het helemaal wennen. Zij zijn gewend aan dicht bevolkte gebieden, niet aan een eenzaam landschap met om de paar uur een nederzetting.

Afbeelding

Afbeelding

20km verderop rij ik het dorpje Pudozhgorsky. Een winkel, zelfs op een halve kilometer van de route, is niet te missen. Ik koop hier ijs en cola in. Die waren er niet op de controle. Terug op de weg kom ik Dima weer tegen. Samen met hem rij ik verder naar de volgende controle. Voor dev erandering is de weg hier redelijk goed, we kunnen soepel verder rijden. Zonder problemen bereiken we de Sjolivana rivier. Aan de monding daarvan bevindt zich een controle. Via een deels overstroomde modderweg moeten we naar een houten bruggetje. Aan de andere kant daarvan is de controle. 2 tenten aan het meer. Een van de controleurs komt net van het meer, de hengels in de hand. Hij probeerde nog wat eten te regelen. Boven het kampvuur pruttelt de grote ketel. Net niet groot genoeg om missionarissen in te koken, maar veel tekort komt ie niet.

Afbeelding

Afbeelding

De goede weg houdt aan tot Novaja Gabelga. Hier begint de zon al wat te zakken. Bij de ingang van het dorp staat een bord dat er hier een motel een café is. Ik rij net samen met Katja en Konstantin. We rijden het dorpje in om te kijken of we er warm eten kunnen vinden. Helaas niet. Ik zoek wat langer door dan zij. Alleen rij ik verder tot Povenets. Hier kruisen we het Belomoro-Baltiskij kanaal. Een van de vele kanalen in deze streek. Vlak voor de sluizen staat een bordje met fotograferen verboden. Van de vorige keer weet ik nog dat er hier ook op gelet wordt. Na Povenets kleed ik me wat warmer aan, de nacht kan fris worden. Achteraf gezien heb ik me mischien wat te warm aangekleed. Ik kom niet meer vooruit, moet af en toe stoppen voor een hazeslaapje op het stuur. De 25km tussen Povonets en Medvezhegorsk verlopen tergend langzaam. Ik verlies tijd die ik niet heb. In Medvezhegorsk stop ik bij een tankstation. Gelukkig is hier thee. Langzaam kom ik weer bij de mensen.
Dit keer vindt ik makkelijk de weg in het stadje, een GPS is toch makkelijk als je op een onmogelijk tijdstip de weg moet vinden. Ik verlaat het stadje in zuidelijke richting. Hier moeten we 25km naar de controle rijden, en direct daarna weer terug. Ik kom direct de eerste rijder tegen die al op de controle geweest is. Dat zal de komende 25km zo doorgaan. Tussen hier en de controle liggen een aantal stevige klimmetjes. Mooi in de schaduw voor diegenen die er overdag komen. Voor mij is het toch wat minder, ik ben langzaam aan slaap toe. Halverwege de controle stopt er een auto met. Tanja zit achterin en vertelt me dat de sluitingstijd verruimd wordt. Dat is ook logisch, ik ben inmiddels voorbij het 600km punt, het voorgeschreven gemiddelde wordt nu relaxter. Grofweg gezegd krijg je op een 1200 met start in de ochtend in zowel de 2e als de 3e nacht 5 uur bonus erbij. Hou je je snelheid kun je die 5 uur omzetten in slaap, wordt je langzamer dan moet je minder slapen. De controle is nog vol in bedrijf als ik aankom. 4 jaar geleden was dat anders. Ik lig dus beter in koers dan toen. Ik besluit eerst te slapen en dan te eten, het tankstation was dik 25km geleden, daar heb ik al gegeten. Ik kruip een tent in en val in slaap.

Afbeelding

jpp
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jpp 23 jul 2012 20:44

Wat 'n avontuur: fascinerend!
... más allá ...

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 23 jul 2012 21:44

Voor de liefhebbers (niet veel, vrees ik) hier meer informatie van de organiserende vereniging in het Engels.

Prachtig verslag, Ivo!

teamorange
Forum-lid

teamorange 24 jul 2012 20:13

geweldig!
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....

Plaats reactie