Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Kniepijn door lange broek?

Gebruikersavatar
Kimera22
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 mar 2014 11:28
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Kimera22 14 apr 2014 10:32

Vrijdag heb ik een rondje van 45 km gefietst. Direct na het fietsen ondervond ik rechts wat kniepijn en dit werd gedurende de dag erger en heb hier het hele weekend last van gehad. De pijn zat rondom mijn knieschijf en wanneer ik deze bewoog voelde dat alsof het kraakte, niet soepel bewoog in ieder geval. Nu herinner ik me dat ik dit vaker heb gehad in de winter, toen ik met lange broek fietste. Omdat het vrijdagochtend best koud was ben ik dus weer met lange broek gaan fietsen. De keren dit voorjaar dat ik met korte broek fietste heb ik naderhand nergens last van gehad. Zou er een verband kunnen zijn tussen het dragen van een lange broek op de fiets en deze klachten? Dat door de stijfheid van de broek de knieschijf niet lekker kan bewegen? Ik fiets bijna nooit op het grote voorblad en meestal met een cadans van rond de 90. De pijn is overigens nu, 3 dagen later, geheel verdwenen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 14 apr 2014 10:38

Ik heb nogal snel kast van pijnlijke knieen en herken dit wel. Met name als die lange broek ook nog eens lusjes onder de voeten heeft. Mijn theorie is dat een lange broek, en dan zeker die met die lusjes, meer druk op knieschijf geeft, dan de soepele losse beenstukken.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 14 apr 2014 10:51

Ik heb dit laatst ook gehad met een nieuwe lange broek die zeg maar 2 lagen heeft, met als buitenste laag zo'n windstopper laag die wat minder elastisch is. Daardoor had ik tijdens de rit al het gevoel dat links mijn knieschijf gefixeerd bleef, daar heb ik toen ook nog 2 dagen last van gehad.

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 14 apr 2014 10:59

ik herken je probleem. Afgelopen winter ook een aantal keer gehad, net als Sjoerdth met een winterbroek die stugger zijn als de stof van een zomerbroek en daardoor wat strakker rond de knieen zitten.

Heb nog een andere winterbroek en die is iets ruimer rond de benen, en daar had ik geen problemen mee, de stof is wel hetzelfde idee maar deze zit net wat ruimer bij de knieen waardoor er daar minder druk op zit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kimera22
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 mar 2014 11:28
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Kimera22 14 apr 2014 11:09

Het gaat inderdaad om een vrij dikke broek die ook opgebouwd is uit meerdere lagen. Wanneer ik hem heb gewassen voel ik ook altijd dat er een kunststof laag binnenin zit die dan altijd even opnieuw moet oprekken (klinkt als krakend plastic folie). Zou het helpen om die lusjes niet om de voeten te doen of kan ik beter overgaan op beenstukken i.c.m een korte broek wanneer het wat kouder is?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 14 apr 2014 13:23

Ik heb twee winterbroeken. De ene had lusjes, en die heb ik er afgeknipt. Dan kan ik de pijpen net wat omhoog trekken, waardoor ik hem bij de knieen niet meer zo voel. Het lijkt beter hierdoor.
Maar als het qua weersomstandigheden even kan, fiets ik met beenstukken.

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 14 apr 2014 23:04

Dat kan goed kloppen ja. De klachten die je beschrijft passen bij het prepatellair frictie syndroom, irritatie vooraan je knieschijf door wrijvingen tussen de verschillende laagjes pees/slijmbeurs die voor je knieschijf lopen. Een lange broek geeft meer druk, en zo meer wrijving.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 15 apr 2014 11:08

Niet echt meer actueel dit topic, nu de korte broek steeds vaker aan kan, maar wel zeer herkenbaar. Ik krijg ook altijd knieklachten door lange fietsbroeken. In mijn geval spoort mijn knieschijf niet goed, en de extra druk van een lange broek maakt dat nog erger. Bij beenstukken heb ik dit overigens ook, dus dat is voor mij geen oplossing.

De ene broek gaat wat beter dan de andere, dus het is ook een kwestie van uitproberen. Alhoewel dat wel een kostbare zaak kan zijn. Zo hoef ik mijn dure Assos broek na drie keer dragen echt niet meer aan.

Ik heb sinds een paar maanden een lange broek van X-BIONIC. Die heeft speciale kniestukken. Dat werkt voor mij erg goed:
http://www.x-bionic.com/labs/technologi ... nknee/1898

Gebruikersavatar
Kimera22
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 mar 2014 11:28
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Kimera22 15 apr 2014 13:11

Die X-BIONIC broeken zullen wel erg prijzig zijn, maar als dit knieklachten helpt voorkomen zal ik deze zeker overwegen als we straks weer het winterseizoen in gaan. Laten we hopen dat ik de lange broek voorlopig even in de kast kan laten liggen...

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 15 apr 2014 13:19

Hier dezelfde ervaring. Lange broek met windblokker en lusjes, het gaat een tijdje goed maar als die te lang aan moet (lange winter) dan is het prijs. Ik ga dan over op kniestukken die je tusdanig kunt oprekken dat je veel ruimte rond de knie krijgt en dan is het gelijk minder. Als dat spul uit kan blijven is het vervolgens snel vergeten.

Misschien stoot je je knie wel eens tegen het stuur bij het uit het zadel gaan? Ook zo'n aandachtspunt.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 01 dec 2014 11:52

Gisteren weer de lange broek met windstopper aan gehad en nu meteen weer last bij mijn knieschijf, ik ben bang dat ik deze bij langere ritten niet meer aan kan terwijl het verder juist een hele prettige broek is (Mavic inferno).

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 dec 2014 21:16

Ik smeer een dun laagje Born protect exstra op de benen dan beenstukken nog nooit koude benen gehad,echter ik zoek nog wel een oplossing om de buikstreek warm-winddicht te houden oftewel het stuk tussen de beenstukken en mijn ondershirt misschien dat de Castelli nanoflex bibshort een oplossing biedt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie