Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

haarnestcyste en fietsen

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 11 mei 2013 15:11

beetje vervelend probleempje sinds 2 weken. :oops:

vorig weekeind tijdens het trainen merkte ik wat ongemak tijdens het zitten op het zadel, hier bij thuiskomst voor de spiegel naar gekeken en het leek alsof zich een bultje begon te vormen onderhuids ter hoogte van mijn stuitje/bilnaad, het was wat hard maar niet rood en dik dus ik heb er niet teveel aandacht aan besteed.

woensdags weer getraind en ik merkte toen tijdens het uitrijden veel druk op deze zelfde plek, bij thuiskomst bleek de plek toch al wat dikker en een paar dagen later werd gewoon zitten ook ongemakkelijk, dus toen leek het me toch wel raadzaam om even naar de huisarts te gaan.

Deze vertelde mij dat het inderdaad ontstoken was en het naar haar idee een ontstoken haarvat was waar een haartje naar binnengegroeid was en dit ging dus zorgen voor een fikse ontsteking.

Antibiotica meegekregen echter is de bult afgelopen week dik en rood geworden en dit hebben ze dus woensdag ingesneden zodat de ontsteking eruit kon. Dit was een fijn moment want een ontsteking in dat gebied is ten eerste erg genant om uit te moeten leggen aan anderen maar het is vooral enorm pijnlijk.

Dit heeft dus voor veel verlichting gezorgd en ik kan nu dit weekeind eindelijk ook weer een beetje zitten echter is de incisie nog wel open en dit zal ook nog wel even open blijven zodat de wond van binnenuit kan helen.

ik zit echter dus nu met het ''probleem'' dat ik niet weet wanneer ik mag fietsen, de dokter adviseerde mij toch een tijdje rustig aan te doen, wat op zich prima en begrijpelijk is, maar met het weer van de afgelopen week zit ik me hierbinnen toch echt op te vreten.

Zijn er meer mensen hier met ervaring hierover en die weten hoe lang het duurt voordat je weer kunt/mag fietsen? En heb je ook later weer terugkerende klachten gehad?

hoe lang duurt het bijvoorbeeld voordat de incisie dicht gaat en hoe lang moet je dan nog rustig aan doen met belasten van dat gebied?

zou voorzichtig binnen fietsen op de tacx ook kunnen? of zit je door de houding op de racefiets te snel met teveel druk op dat gebied?

ik kan natuurlijk een mailtje sturen naar ivan basso, las op internet dat die niet meekon doen met de GIRO omdat hij hetzelfde probleem had :D

over 2 weken gaan we een weekendje weg en ik zou op de fiets vooruit gaan, maar begin bang te worden dat dit niet verstandig gaat zijn..
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37812
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 mei 2013 15:47

jeroenkuiper schreef:dit hebben ze dus woensdag ingesneden zodat de ontsteking eruit kon. Dit was een fijn moment ..
Dit klinkt als een hele grote tegenstelling....pfft, snijden in een ontsteking is vaak geen pretje!

Succes met het herstel! Ik heb mijzelf eerder ingelezen in dit onderwerp omdat ik er vorig jaar tegenaan zat en heb begrepen dat die incisie niet supersnel hersteld. Goed laten genezen voor je weer op de fiets springt!
Less is bore

baron062
Forum-lid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 11 mei 2013 20:52

Bij de buren loopt een mooi? draadje hierover:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?p=773955

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 12 mei 2013 21:21

bedankt voor de link baron, die heb ik ondertussen al doorgelezen en daar wordt ik niet echt vrolijk van, boel horrorverhalen over operaties, maanden van herstel etc. Daar zit ik niet op te wachten eigenlijk haha.

het lijkt echter niet gerelateerd aan de fietshouding, veel van de verhalen daar zijn van mensen die speciaal geregistreerd hebben om hun verhaal kwijt te kunnen, dus dat biedt enige hoop want zag het niet zitten om te moeten stoppen met fietsen..

de ontsteking is nu in iedergeval al wel een stuk minder geworden, zitten is nu al weer prima te doen maar durf eigenlijk nog niet op de fiets want de incisie is nog wel open en icm zweet en de fietszeem lijkt me dat nog niet verstandig.

mooi vervelend in iedergeval, nu kan ik nog geen meter fietsen...
Afbeelding

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2252
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 12 mei 2013 21:59

Tja, ik herken je probleem.
Ik heb ook een tijdje niet kunnen fietsen door een darm operatie met verdere gevolgen. Mooi weer en je clubje trekt de weide wereld in zonder jou.
Leg je hier bij neer en zoek iets anders waar je voorlopig je energie in kwijt kunt. Het duurt even maar ook jij komt weer terug op het zadel en zult hiervan dubbel en dwars genieten.

Neem gewoon de tijd hiervoor, eventjes geduld dus nog.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 20 mei 2013 21:44

afgelopen week bij de arts geweest ter beoordeling van de wond en alles zag er goed uit!

de ontsteking was compleet verdwenen en de wond was ook mooi dicht gegaan, dus direct even gevraagd hoe het zat met sporten. Advies meegekregen niet tegeveel spanning te zetten op het gebied dus nog maar een weekje rust gehouden. Daarnaast zou het sporten eerst wel moeizaam gaan doordat de ontsteking en de AB kuur van 2 weken lichamelijk veel geeist hebben van het lichaam.

Vanavond maar weer eens voorzichtig de fiets op de TACX gezet en even een uurtje getrapt met suffertest op de laptop.
Dat viel echt vies tegen, hartslag zat na korte tijd al veel hoger als wat ik normaal had op dezelfde intensiteit, het ging allemaal erg moeizaam, veel meer zweten als gewoonlijk en met moeite een uurtje weten vol te maken.

wil komend weekeind wel weer de weg op, maar als het dan zo gaat als nu dan lig ik er na 30minuten al af...

heeft de antibiotica en een ontsteking echt zoveel invloed? of zijn dit nog de naweeen van de AB kuur? wie heeft er meer ervaring met een AB kuur en de invloed hiervan op je conditie, hoe snel ben je weer op je oorspronkelijke niveau?
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 20 mei 2013 21:46

jeroenkuiper schreef: Heeft de antibiotica en een ontsteking echt zoveel invloed? of zijn dit nog de naweeen van de AB kuur? wie heeft er meer ervaring met een AB kuur en de invloed hiervan op je conditie?
Ja, google maar eens. Kan wel een paar weken duren.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37812
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 mei 2013 22:20

Ik heb dit voorjaar in 6 weken tijd 2x een 7dagen kuur gehad. Ik had daar na de laatate pil nog wel 1-2 weken last van: hartslagen niet halen, snel verzuren.
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37812
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 mar 2014 15:57

Zo, ik ben ook ff uitgefietst... over 2 weken onder het mes voor een haarnestcyste. En nu maar hopen dat het herstel meevalt!
Less is bore

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5755
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 20 mar 2014 19:23

Net nu de lente voor de deur staat, jammer.
Sterkte met het herstel.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37812
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 mar 2014 20:08

Dit kan je idd beter overkomen in november :D
Less is bore

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 21 mar 2014 00:04

daniel1975 schreef:Zo, ik ben ook ff uitgefietst... over 2 weken onder het mes voor een haarnestcyste. En nu maar hopen dat het herstel meevalt!
Hey daniel balen man! ik weet nu hoe vervelend het is, dus sterkte met het herstel! wordt je geopereerd? Ik heb gelezen dat genezing dan wel veel langer duurt doordat ze een groot deel van de huid en omliggend weefsel weghalen.... :(
Afbeelding

Plaats reactie