Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen voor Roparun (heuvels)

Gebruikersavatar
noepzor
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 sep 2009 15:49
Locatie: Goor

Gebruikersavatar noepzor 05 mar 2013 11:22

Hallo,

Mijn vriendin gaat als fietsbegeleider meedoen met de Roparun, dit doet ze voor de tweede keer. Vorig jaar had ze last van verzuring bij heuvel op rijden. Het evenement draait om hardlopen in estafettevorm, het tempo zal dus ongeveer op 11-12km/h liggen.

Heeft iemand nog goede tips of oefeningen om het verzuren op een dergelijke snelheid bergop (valt blijkbaar op de fiets zwaarder dan lopend) te voorkomen of verminderen? Heeft bijvoorbeeld sprintoefeningen of interval zin? We gaan in ieder geval de Holterberg een paar keer doen, hier zitten wel een paar klimmetjes in om te oefenen.

Alvast bedankt!
TREK Emonda SL5 Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 mar 2013 12:45

Train wat je wilt worden :)

Hoe lang duurt zo'n klimmetje? Minuut of 5? Train dan ook blokjes van een minuut of 5.
Verder is het inderdaad zo dat je steil bergop op de fiets nauwelijks sneller bent dan een hardloper, dus zal ze het op de klimmen tov de lopers idd (relatief) zwaarder hebben dan bergaf en op het vlakke.

Maar als het voor het goede doel is hoort een beetje heroïsch afzien er wel bij natuurlijk, dus een snufje htfu kan nooit kwaad.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
noepzor
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 sep 2009 15:49
Locatie: Goor

Gebruikersavatar noepzor 05 mar 2013 16:45

Dat laatste is waar :) heuvels zijn niet gigantisch (noord Frankrijk), maar een beetje voorbereiding kan geen kwaad, de loper moet wel ongestoord verder kunnen. Mijn vraag is of je op het vlakke bepaalde oefeningen kunt doen wat helpt bij het kort en relatief langzaam bergop fietsen
TREK Emonda SL5 Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 mar 2013 16:46

noepzor schreef:de loper moet wel ongestoord verder kunnen.
Als fietser kun je natuurlijk de loper bergop een stukje weg laten lopen, in de afdaling ben je er zo weer bij.
Mijn vraag is of je op het vlakke bepaalde oefeningen kunt doen wat helpt bij het kort en relatief langzaam bergop fietsen
Zwaar verzet, tegen wind, korte intensieve blokjes.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
noepzor
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 sep 2009 15:49
Locatie: Goor

Gebruikersavatar noepzor 05 mar 2013 16:48

Uit veiligheidsoverwegingen moet er een fietser vlak voor en achter rijden :) Nu is loopsnelheid voor een getrainde fietser wel te doen heuvel op, maar zij fietst normaal niet zoveel :)
TREK Emonda SL5 Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 mar 2013 16:49

Wat had je gedacht van gewoon regelmatig gaan fietsen? En dan niet op een elektrische fiets...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 15 mar 2013 08:38

Mijn advies: kleiner verzet op de fiets. Ze klinkt niet echt als een bevlogen fietser, dus dan zou ik niet moeilijk gaan doen met trainen, zeker niet die explosieve dingen (blessuregevaar). Natuurlijk is vooraf fietsen goed, maar dat moet dan wel leuk blijven. En zo makkelijk train je er, zeker als vrouw, niet een boel kracht bij. Dan maar wat minder hard (en meer op souplesse) omhoog.

Wat ik begrijp van mijn man (RoPaRunloper) zijn ze hun fietsers wel degelijk af en toe even 'kwijt' in de heuvels, maar dat komt altijd meteen daarna weer goed. En zeker weten dat berg-op voor een hardloper relatief makkelijker is: hij is de Alpe d'Huez opgerend en haalde toen fietsers in; hijzelf is op de fiets maar een paar minuutjes sneller :P

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

samiran
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 aug 2011 14:00

samiran 15 mar 2013 09:33

Een groter probleem dan de klimmetjes zijn de afstanden; etappes van ongeveer 60 kilometer a 12 km/ph. De concentratie die nodig is om te navigeren en de loper veilig uit de wind te houden wordt bemoeilijkt door de saaie trage fietssnelheid. Dat is vooral in de eerste nacht het probleem. Zodra je in Belgie bent is er publiek langs de kant. Die peppen je op en ga je vanzelf. Ik ben zelf fietser maar heb de Roparun wel gelopen. Ik heb toen besloten nooit als fietser mee te doen. Ik denk dat ik de concentratie niet kan vasthouden bij 12 per uur. Verder: fantastisch evenment.

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 15 mar 2013 14:57

noepzor schreef:Hallo,

Heeft iemand nog goede tips of oefeningen om het verzuren op een dergelijke snelheid bergop (valt blijkbaar op de fiets zwaarder dan lopend) te voorkomen of verminderen?
Beta-Alanine

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mar 2013 15:39

year right, als 't zo makkelijk was geweest... Je verzuurt niet zo maar.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 15 mar 2013 16:10

De TS vraagt tips om verzuring te voorkomen of verminderen.
Beta-alanine kan in zekere zin verzuring verminderen cq de drempel verschuiven.

Het is geen wondermiddel maar een hulpmiddel.
Niet een fake supplement maar kwa werking op gelijke hoogte als bijv Creatine en Bicarbonaat.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 15 mar 2013 16:27

En dan zijn er nog steeds mensen die zich afvragen hoe wielrennen aan zijn doping imago komt... Voor iemand met een normale gezondheid zou regelmatig trainen volgens het principe "je wordt goed in wat je doet" voldoende moeten zijn om een afstand van 60km te fietsen en zijn supplementen totaal overbodig.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie