Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Intervaltraining

rknoppe491
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 feb 2007 20:22

rknoppe491 26 aug 2014 09:50

Ik heb het boek geleend van een bekende ik zal proberen er verslag van uit te brengen!

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 26 aug 2014 10:21

TS geeft eigenlijk helemaal niet aan waarin hij beter wil worden. Als je beter wilt worden in baansprinten dan krijg je naar mijn mening een ander advies dan wanneer je traint om coast to coast in de VS rijden. Of misschien wil hij over een zo breed mogelijk gebied gewoon beter worden en wil hij meer rendement uit zij korte trainingen?
Ik zelf pas mijn intervallen aan aan de praktijk. Als ik weinig tijd heb ga ik wat rondjes over de Slingerberg (1km a 6-8%) rijden waarbij ik die telkens hard op rij en dan rustig het rondje afmaak. Als ik echter echt beter wil worden dan ga ik niet zomaar hard oprijden maar gebruik ik mijn vermogensmeter om de zone te vinden. Als ik dat doe maak ik wel veel duidelijker progressie dan bij zomaar wat rijden. De voorbeeld schema's op zitvlees.nl kon ik in ieder geval veel beter toepassen dan het boek van Carmichael of Traning with a Power Meter. (Ferrari kan ik niet betalen, zowel de auto als de trainer)
Op Tacx.nl staan trouwens ook wat interval schemas die makkelijk naar de Edge zijn te vertalen.

@alan: sommige mensen hebben nu eenmaal iemand nodig die hun telkens een dag vooraf zegt wat ze moeten gaan doen, die kunnen nu eenmaal niet voorbeeld schema's vertalen naar hun eigen situatie. Daarom kunnen trainers nog steeds voor x Euro per maand gewoon vooraf bekende mailtjes sturen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 26 aug 2014 12:53

ericpeters schreef:TS geeft eigenlijk helemaal niet aan waarin hij beter wil worden. Als je beter wilt worden in baansprinten dan krijg je naar mijn mening een ander advies dan wanneer je traint om coast to coast in de VS rijden. Of misschien wil hij over een zo breed mogelijk gebied gewoon beter worden en wil hij meer rendement uit zij korte trainingen?
Ik zelf pas mijn intervallen aan aan de praktijk. Als ik weinig tijd heb ga ik wat rondjes over de Slingerberg (1km a 6-8%) rijden waarbij ik die telkens hard op rij en dan rustig het rondje afmaak. Als ik echter echt beter wil worden dan ga ik niet zomaar hard oprijden maar gebruik ik mijn vermogensmeter om de zone te vinden. Als ik dat doe maak ik wel veel duidelijker progressie dan bij zomaar wat rijden. De voorbeeld schema's op zitvlees.nl kon ik in ieder geval veel beter toepassen dan het boek van Carmichael of Traning with a Power Meter. (Ferrari kan ik niet betalen, zowel de auto als de trainer)
Op Tacx.nl staan trouwens ook wat interval schemas die makkelijk naar de Edge zijn te vertalen.

@alan: sommige mensen hebben nu eenmaal iemand nodig die hun telkens een dag vooraf zegt wat ze moeten gaan doen, die kunnen nu eenmaal niet voorbeeld schema's vertalen naar hun eigen situatie. Daarom kunnen trainers nog steeds voor x Euro per maand gewoon vooraf bekende mailtjes sturen.
Volgens mij is die site al een jaar of 3 doefiets.nl :)

http://doefiets.nl/blog/zitvleesnl-wordt-doefietsnl

Maar nu zie ik weinig actueels meer gebeuren op Doefiets....?
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 26 aug 2014 13:35

Ik schreef dan ook in de verleden tijd, de voorbeeld schemas staan er wel nog steeds. Als je die schema's al niet zelf kan maken en of gebruiken hoef je volgens mij ook nog niet te kijken naar de ontwikkelingen van de laatste 3 jaar.
Afbeelding

krivas
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 sep 2010 16:48

krivas 26 aug 2014 15:09

ericpeters schreef:TS geeft eigenlijk helemaal niet aan waarin hij beter wil worden. Als je beter wilt worden in baansprinten dan krijg je naar mijn mening een ander advies dan wanneer je traint om coast to coast in de VS rijden. Of misschien wil hij over een zo breed mogelijk gebied gewoon beter worden en wil hij meer rendement uit zij korte trainingen?
Ik zelf pas mijn intervallen aan aan de praktijk. Als ik weinig tijd heb ga ik wat rondjes over de Slingerberg (1km a 6-8%) rijden waarbij ik die telkens hard op rij en dan rustig het rondje afmaak. Als ik echter echt beter wil worden dan ga ik niet zomaar hard oprijden maar gebruik ik mijn vermogensmeter om de zone te vinden. Als ik dat doe maak ik wel veel duidelijker progressie dan bij zomaar wat rijden. De voorbeeld schema's op zitvlees.nl kon ik in ieder geval veel beter toepassen dan het boek van Carmichael of Traning with a Power Meter. (Ferrari kan ik niet betalen, zowel de auto als de trainer)
Op Tacx.nl staan trouwens ook wat interval schemas die makkelijk naar de Edge zijn te vertalen.
Het is inderdaad mijn bedoeling wat beter te worden over een zo breed als mogelijk gebied. Mijn doel is een ritje van ongeveer 75-100km aan 30km/u gemiddeld te kunnen rijden. En dat gemiddelde zegt in de omgeving waar ik woon wel wat, omdat je hier geen stoplichten hebt, nagenoeg geen verkeer, last van andere fietsers, of wat dan ook. Misschien wel last van de wind... het kan hier behoorlijk waaien.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 26 aug 2014 15:16

@ericpeters ik vind jouw opmerking respectloos!

Ik heb twee universitaire opleidingen afgerond om de benodigde kennis te verkrijgen om mensen zo optimaal mogelijk te begeleiden. Ik zal nooit standaard schema's voor iemand gebruiken. Iedere maand of week maak ik trainingsschema's die helemaal op de individuele sporter zijn afgestemd!

"Daarom kunnen trainers nog steeds voor x Euro per maand gewoon vooraf bekende mailtjes sturen."

Voor mij is dat werk!

Ik vraag 30-40 euro per maand exclusief de jaarplanning en daarvoor ben ik wekelijks 20-30 min per schema bezig, daarnaast onderhoud ik ook goed contact met mijn sporters.

Op dit forum heb ik mensen op het forum en forumleden die persoonlijk contact met mij hebben opgenomen geadviseerd en proberen te helpen! Enkele forum leden zijn er al achtergekomen dat training en voeding helemaal niet zo eenvoudig is en dat hun resultaten op een inspanningstest tegenvielen.

Of je nu veel fietst of weinig fietst, top prestaties wilt leveren of wilt afvallen, als je voor een trainer kiest dan doe je dat bewust!

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 27 aug 2014 22:18

Ik vind die opmerking ook wel een beetje kort door de bocht.
Alan Smeets heeft mij in een PM heel goed uitgelegd hoe trainingszones en aerobe/ anaerobe drempels in elkaar zitten op een manier die ook eens snap en daar heb ik zeker wat aan gehad. En niet eens voor 30-40 euro in de maand maar gewoon voor nop.:)
Laatst gewijzigd door TumTumTum op 27 aug 2014 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Veni. Vidi. Fietsie.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 27 aug 2014 22:24

Alan neem je ook nieuwe sporters nog aan ?
Ben aan het denken om een nieuwe trainer te nemen aangezien die van mij al wat jaartjes achterligt ( mijn gevoel )
Vrijdag komt de powermeter en uiteraard spoedig mogelijk een inspanningstest
En dan wil ik toch proberen verder te komen want ik heb het gevoel dat ik veel stilstand heb en teveel moet doen om een klein stapje te maken
Zag dat je in Kerkrade woont en ik in Heerlen dus zou idiaal zijn
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 30 aug 2014 17:28

@Alan: ik geloof helemaal dat je gelijk hebt en wil zeker niet iedereen over een kam scheren. Maar ik weet dat wat ik schrijf ook gebeurd, heeft verder niets met respect te maken. Er zijn nu eenmaal trainers met kennis van zaken en daarnaast ook trainers zonder al te veel kennis van zaken.
Afbeelding

Plaats reactie