Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Buikklachten na zwaardere inspanning?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 24 apr 2017 09:31

Het is mij opgevallen dat ik na en zwaardere inspanning last krijg van buikklachten.
Afgelopen weekend ook weer, een lusje van de AGR gedaan en daarna op weg naar huis een lichte buikpijn en na een uurtje of twee diarree.
Ik had niet het idee dat ik me over de top had gereden op de heuvels maar was wel meer verrot als anders.
Gisteren en vandaag sluimerd het nog een beetje maar niet zo erg als zaterdag.
Deze buikklachten had ik eerder gehad toen ik weer wat meer afstand ging rijden na een winter alleen woon/werk.
Toen dacht ik nog dat het een koudje was geweest maar nu twijfel ik daaraan.
Kan iemand mij vertellen of dit 'normaal' is en wat ik daar tegen kan doen?

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 24 apr 2017 09:40

Voeding, wat prop je zoal naar binnen? Misschien toch kou?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 24 apr 2017 09:58

Ik probeer om het half uur iets naar binnen te proppen.
Een ontbijtkoekje, daarna twee druivesuiker tabletjes, stroopwafel, druivesuiker, enz.
Mijn bidons zijn gevuld met limonadesiroop/water waarbij ik erop let dat het niet te zoet wordt.
Dit doe ik ook tijdens de ritten waarna ik geen last heb.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 24 apr 2017 10:07

Dit heb ik ook wel eens, maar vooral na hele langdurige inspanning.
twee á drie uur heel hard trainen gaat zonder problemen.
Maar bij hele lange ritten (ook op een laag inspanningsniveau) heb ik achteraf soms wel last van buikklachten.
Volgens mij komt dit omdat je maag-darm stelsel op een laag pitje gaat als je met inspanning bezig bent,
zodat je lichaam meer bloed door je spieren kan pompen.

Als dit heel lang duurt krijg je problemen; in extreme gevallen kun je zelfs een gedeelte van je darmen laten afsterven door zuurstofgebrek (Excercise associated intestinal Ischemia), maar dan moet je het wel heel bont maken.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 apr 2017 10:22

Volgens mij niet iets om je druk om te maken, als de klachten niet te extreem zijn.
Bedenk dat je een inspanning van meerdere uren levert, en dat je vooral zoete meuk je lijf in gooit. Dus de samenstelling van je maag en uiteindelijk je darmen is niet normaal. Dat kan leiden tot winderigheid, maagkrampjes, diarree. Je kan waarschijnlijk wel kijken of je met je voeding wat kunt veranderen en hoe dat op je lichaam slaat.. misschien wat hartigs tussendoor, voldoende vast voedsel als dat lukt.. een extra banaantje ipv weer een gelletje.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 24 apr 2017 10:29

Een grote scheut koude drank in een warmgedraaid lichaam kan ook wel eens effect hebben op de darmen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 24 apr 2017 10:32

Het is de moeite waard te experimenteren met de hoeveelheid fructose die je eet.

"Fructose is usually absorbed in the small intestine, but for those with fructose intolerance, some travels to the colon, where bacteria ferment the fructose. This causes the release of hydrogen and methane gases, which cause pain, bloating, flatulence, and diarrhea." van webMD

Ik moet letten op druivesuiker ivm IBS, ik krijg kramp en diarree. Niet dat ik langs de weg moet gaan staan, maar ik merk dat ik minder hard kan fietsen als ik er last van heb. (denk dat ik afgeleid ben, mentaal ipv fysiek). Bij mij lijkt ook een koude buik (na 3 - 4 uur fietsen) een trigger te zijn, sinds het (iets) warmer is. Maar of dat klopt, geen idee. het is een hoop gokken.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 24 apr 2017 12:04

http://www.natuurlijkerwijs.com/suikers.htm

"Fructose wordt beduidend minder goed opgenomen door de dunne darm dan glucose. Ongeveer 1/3 (30-40%) van de mensen uit Europa hebben fructose intolerantie wat betekend dat fructose nog moeilijker wordt opgenomen. Bij fructose intolerantie kan minder dan 25 g fructose per maaltijd worden opgenomen, terwijl dit zonder fructose intolerantie tussen de 25 en 50 g per maaltijd ligt. Niet opgenomen fructose gaat naar de dikke darm en kan dan door de darmbacteriën gefermenteerd worden. Dit fermenteren zorgt voor gassen (waterstof, koolstofdioxide en methaan) en vetzuren in de dikke darm wat darmklachten als een opgezwollen buik, winderigheid, buikpijn, diaree en constipatie kan veroorzaken."


Advies: loop eens na wat je eet voor en tijdens de koers en gooi alle fructose eruit. Daarna eens een tijdje uitproberen en bijhouden wat er met je lichaam gebeurt.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 24 apr 2017 12:58

Is een normale lichamelijke reactie. Heb het in het verleden, bij het beoefenen van een andere, fysiek zware sport, vaak gehad.

Werd mij door de deskundigen als volgt uitgelegd;
Wanneer er een lichamelijk zware inspanning wordt geleverd, wordt het bloed onttrokken aan het maag/darmstelsel om de andere lichaamsdelen van voldoende bloed en dus zuurstof te voorzien.
Hierdoor krijgt het maag/darmstelsel te weinig bloed, met buikklachten/diarree als gevolg.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 24 apr 2017 15:36

Bedankt voor de antwoorden.
Ik begrijp dat het "normaal" is maar zal zeker eens kijken wat ik met mijn voeding onderweg kan doen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 apr 2017 16:21

Fructose wordt door de meeste mensen prima opgenomen, erg voorbarig om dat te proberen te schrappen. Er is zelfs een hele goede reden waarom je wel fructose in de mix binnen moet krijgen en dat is omdat het op een andere manier wordt opgenomen dan glucose/maltodextrine/enz, hierdoor kan je lichaam meer koolhydraten opnemen tijdens inspanning.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 24 apr 2017 20:38

30 á 40% heeft een fructose intolerantie. Middels de zoek-vervang-methode kom je er vlot achter in welke groep je zit.
Meer koolhydraten opnemen tijdens je inspanning is alleen van toepassing als je hard en intensief fietst (wedstrijden). Voor de meesten onder ons is dat niet van toepassing. We zijn toerrijders.

Plaats reactie