Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Beginnersadvies training 5u/week

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 04 dec 2016 20:40

Dubieus geval dit. Ik vind het om de volgende redenen wel erg lastig er wat van te zeggen:

- De TS heeft zich duidelijk verdiept in de materie en weet waar het over gaat. Echter, het werken met trainingsschema's is eigenlijk alleen zinvol voor het werken naar een concreet doel. Het doel van de TS is erg vaag, eigenlijk is er helemaal geen sprake van een concreet doel.

- Ikzelf ben aanhanger van de ouderwetse trainingsleer, dwz in de wintermaanden veel D1 en een vleugje D2. 8 weken voor het doel harder trainen dmv langere D2 blokken en D3. Vooral ook veel variatie. De vraag is echter wanneer de TS moet starten met de intensievere trainingen.

- Wat betekent steeds iets langere toerritten rijden? Is dat 80 km, 100 km, 150 km? Geen idee. Bovendien ben je erg afhankelijk wat een hoop factoren. Weer, wind, stress. Ik zou het doel veel concreter maken als je iets wil bereiken. Met dit doel kun je makkelijk zeggen dat je geslaagd bent, maar ook dat je het niet gehaald hebt.

- En er komt nog wat bij kijken, wanneer train je en wanneer rij je toerritten? Bij trainingen doet de gemiddelde snelheid en afstand er niet toe. Maar als je jezelf zilt meten dan zul je toch af en toe ook toerritten moeten rijden om jezelf te testen.

Kortom, ik kom er niet uit wat je moet doen :?
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 04 dec 2016 20:51

In mijn beleving heeft TS wel een duidelijk doel. Hij wil een competetie met zichzelf. Door steeds een betere prestatie neer te zetten (afstand, snelheid icm hartslag). Ik kan mij zomaar in denken dat dit hem motiveert om te blijven fietsen. Niet iedreeen heeft als doel om een grote toertocht of wedstrijden te rijden.
Je moet altijd op zoek gaan naar wat je persoonlijke drijfveer is om te blijven sporten en ik denk dat TS heel goed weet wat zijn drijfveer is.
o'7o

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 04 dec 2016 20:58

Als je "maar" 5 uur in de week tijd heb om te fietsen, maak het niet zoveel uit wat je doet, je gaat niet snel boven een bepaalde (redelijk goed) nivo komen.
Afwisseling is altijd goed de ene week 2 & 3 uurtjes D2 ( zat tussen tijd om te herstellen ) en de andere week 1 uur blokken en 4 uur duur bijvoorbeeld.
Probeer in ieder geval er zoveel mogelijk plezier uit te halen.

Jorisee
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 07 okt 2014 23:03

Jorisee 04 dec 2016 21:09

Ik volg eens 12 weken 6 uur in de week FTP opbouw schema. Volgende week is het klaar en kan ik je vertellen of het werkt :)

Het schema bestaat uit 2 gestructureerde trainingen door de week en 4 uur fietsen in het weekend. De trainingen doordeweeks worden elke week iets zwaarder.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 dec 2016 21:29

Jorisee schreef:Ik volg eens 12 weken 6 uur in de week FTP opbouw schema. Volgende week is het klaar en kan ik je vertellen of het werkt :)

Het schema bestaat uit 2 gestructureerde trainingen door de week en 4 uur fietsen in het weekend. De trainingen doordeweeks worden elke week iets zwaarder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dus je traint 2x1 uur en 1x4 uur? in de week en wat is je doel hiervan?
Maar voor ts kan je het misschien wat duidelijker uitleggen wat jou trainingen inhouden en jou doel hiervan.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Jorisee
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 07 okt 2014 23:03

Jorisee 04 dec 2016 22:39

nijkie schreef:
Jorisee schreef:Ik volg eens 12 weken 6 uur in de week FTP opbouw schema. Volgende week is het klaar en kan ik je vertellen of het werkt :)

Het schema bestaat uit 2 gestructureerde trainingen door de week en 4 uur fietsen in het weekend. De trainingen doordeweeks worden elke week iets zwaarder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dus je traint 2x1 uur en 1x4 uur? in de week en wat is je doel hiervan?
Maar voor ts kan je het misschien wat duidelijker uitleggen wat jou trainingen inhouden en jou doel hiervan.
Ik wil de TS alleen laten weten dat je prima kan opbouwen met 5 uur in de week. Verder ga ik dat trainingschema hier niet neerzetten.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 04 dec 2016 22:49

6 uur is wel 20% meer ;-)

psycheanalyst
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2015 12:52

psycheanalyst 04 dec 2016 22:54

De tegenstrijdigheid aan reacties is sprekend. :mrgreen: Dank u, dank u.
Gezien de onduidelijkheden nog wat aanvullende info:

- leeftijd 27
- fietservaring: 1 jaar nu, wel slechts enkele uren in de week. Hiervoor niet veel gesport.
Gemiddeld geven de data aan:
- D1, 50-70km: 24.5 km/h
- D2: 50-70km: 26.5 km/h
- D2+D3 intervallen: 30-50km 27.5 km/h

Lange termijn doel: tegen de 30 km/h halen, @ 100km en dit redelijk comfortabel kunnen fietsen (laten we zeggen in D2). Vanaf dan ben ik wel tevreden en wil ik dit enkel vasthouden. Maar ik heb het idee dat ik geen natuurtalent ben met mijn huidige snelheden. Niet dat dit moet ofzo. Maar waar ik wel sterk (gemotiveerd) in ben is om mezelf data gedreven te verbeteren.

Ik kan moeilijk alles beantwoorden maar hier een greep.
Keezx schreef:Als je de cijfertjes leuk vindt moet je die vooral inzetten, nut om beter te worden heeft ut amper.
Inderdaad, cijfertjes en statistieken tijdens en na de rit vind ik prachtig. Dat nut/de nutteloosheid van je houden aan trainingszones die je als recreant opstelt bij geringe training stel ik hierbij juist in vraag.
(Btw, wees gerust, ik kijk genoeg om me heen hoor tijdens een rit en echt niet enkel naar mn computer. Ben naast datageek ook fotografiefan.)
havana schreef:Hoe veel of weinig of veel je ook traint, afwisseling is het magische woord.
Dat besef ik inderdaad en blijkt ook uit de meest algemene trainingsliteratuur. Echter dit strookt niet helemaal met het idee van eerst een basis opbouwen met eigenlijk alleen maar D1? Of mag je daarbij ook af en toe anaeroob gaan?
svvander schreef:Leuk om te horen [......] Wat ik je zeker wel kan aanraden: probeer regelmatig te trainen. En als je dan toch eens tussendoor interval wenst te trainen, doe dit dan gerust. (Bekijk je trainingsschema eens op maandbasis i.p.v. op weekbasis... scheelt ook een pak!)
Goede tips, bedankt! En "regelmatig", als ik dat moet kwantificeren, volstaat 5 uur dan wel of niet? Wat ik nu dus probeer is het zo te spreiden dat ik nooit meer dan 3 rustdagen er tussen heb. Kan ik met deze 5 uur wel serieus progressie boeken denk je?
Herman_N schreef: - Ikzelf ben aanhanger van de ouderwetse trainingsleer, dwz in de wintermaanden veel D1 en een vleugje D2.
- Wat betekent steeds iets langere toerritten rijden?
- En er komt nog wat bij kijken, wanneer train je en wanneer rij je toerritten?
- Precies, dat voer ik nu ook zo uit. Maar is dit ook het ideale advies bij slechts 5 uur trainen dan?
- Echt toerritten in clubverband doe ik (nog) niet. Ik bedoel solo-trainingen waarbij ik langer m'n tempo kan vasthouden, of zelfde afstand maar iets sneller.
Douglas schreef:In mijn beleving heeft TS wel een duidelijk doel. Hij wil een competetie met zichzelf. Door steeds een betere prestatie neer te zetten (afstand, snelheid icm hartslag). Ik kan mij zomaar in denken dat dit hem motiveert om te blijven fietsen. Niet iedereen heeft als doel om een grote toertocht of wedstrijden te rijden.
Je moet altijd op zoek gaan naar wat je persoonlijke drijfveer is om te blijven sporten en ik denk dat TS heel goed weet wat zijn drijfveer is.
Precies! Bij mij is het die verbetering van mezelf wat me motiveert. Ruim besproken: verbetering conditie en onderhoud gezondheid. Op microniveau: nu gemiddeld sneller dan een paar maanden terug op dezelfde route, of lagere hartslag. Daarnaast vind ik het sleutelen en af en toe samen met een maat rijden ook geweldig.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 04 dec 2016 23:43

Ik ben zelf een groot fan van de 53x11 methode:
53x11 schreef:+1(000)

Precies wat ik bedoel met doel en middel verwisselen. Het lijkt wel alsof je niet meer fatsoenlijk kan trainen als je je "zones" niet kent. En dat je niet goed traint als je eens per ongeluk buiten die zone treedt.
Ik ga denk ik ook een trainingsadviesbureautje beginnen:
"Trainingsadvies 53x11, dan komt de progressie vanzelf". Ik schrijf maar 2 zones voor: "rustig lekker fietsen" en "stukkies hard". Tijdens een training mag je switchen van zone als je daar zin in hebt. Om er toch een beetje een wetenschappelijk sausje overheen te gooien trainen we wel "polarized", we doen dus ongeveer 80% van de trainingen in zone "rustig lekker fietsen" en 20% van de trainingen in "stukkies hard". Omdat we allemaal ook een gezin/carriere/sociaal leven/kutsmoesjesomniettetrainen hebben, hebben we allemaal maar tijd om max 4x/week op de fiets te stappen. Da's mooi, dan hoeven we dus ook geen rekening te houden met de periodisering van "rustig lekker fietsen" en "stukkies hard".
Hartslagmeters en vermogensmeters mogen; altijd leuk om wat extra getalletjes in beeld te hebben tijdens de rit en achteraf op strava, maar zonder al die metertjes werkt mijn methode ook.

Ik ben zelf overigens het levende bewijs dat de methode 53x11 uitstekend werkt
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 1#p1075811

Gewoon lekker fietsen, regelmatig een stukje knallen en plezier in het fietsen hebben. Vind je cijfertjes leuk, dan hang je er getalletjes zoals D1 en D3 aan en als je daar niks mee hebt, dan hou je het gewoon op rustig fietsen en knallen. Op deze manier ga je echt wel verbeteren en die laatste procenten met een uitgekiend trainingschema eruit knijpen daar fiets je toch weinig voor...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 05 dec 2016 00:33

30 km gemiddeld ga je met gemak halen ( bij 1 a 2 uurtjes ), 100 km lijkt nu veel maar na 6 maanden trainen met 2 vingers in je neus.
Hoewel 100 km binnen de 3 uur 20 min. nog wel een uitdaging is.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 dec 2016 07:03

De klassieke piramide waarbij de volgordelijkheid een rol speelde is nu toch langzamerhand echt wel achterhaald volgens mij. Duur is nog steeds heel belangrijk, maar het is niet per se nodig EERST duur te doen en dan pas de rest.

Zie ook veldrijders en schaatsers die halverwege het seizoen op Mallorca / Canarische Eilanden aan hun duurvermogen gaan werken.

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 05 dec 2016 07:23

Met regelmaat bedoel ik: liever 2x 1,5u + 1 x2u per week dan 1x 5u per week. Zorg dat je, zeker nu je nog maar pas begint, genoeg rust inbouwt. Uw rust is zeker zo belangrijk als de effectieve training. (Zeker als je ook op kracht gaat trainen).
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Plaats reactie