Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 02 sep 2014 17:15

JoostG schreef:Niemand is er op bedacht..... Daar ligt volgens mij ook de kern van het probleem. Als "we" in de auto zitten, dan lijken we ons constant bewust van het overige verkeer en proberen we daarna te handelen. Zitten "we" op de fiets dan wanen we ons in een desolaat paradijs. Hoe kan je anders verklaren dat luitjes links rijden, naast elkaar rijden en het hele fietspad gebruiken, etc, en zich helemaal de pleuris schrikken als je rustig meldt dat je er langs komt/wilt? Komt het niet in ze op dat er ook sneller verkeer van het fietspad gebruikt maakt?
Ik vind dat zo vreemd, 9 van de 10 van die mensen rijden ook een auto en zouden zelf dat gedrag van andere automobilisten totaal niet accepteren. Maar op de fiets moet het ineens allemaal kunnen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 02 sep 2014 20:57

http://www.nu.nl/binnenland/3867505/wie ... bloem.html

triest ongeluk met een enorm trieste afloop..
Het slachtoffer fietste mee in een groep van 12 wielrenners. De andere fietsers bleven ongedeerd.
Het ongeval gebeurde om 19.20 uur op de Boerderijweg. Het slachtoffer raakte vermoedelijk het achterwiel van zijn voorganger toen de groep twee wandelaars inhaalde.
Daardoor raakte het slachtoffer uit balans en werd hij frontaal geraakt door de tegemoetkomende vrachtwagen. Het slachtoffer overleed ter plaatse.
Afbeelding

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 02 sep 2014 21:14

Sterkte gewenst voor dit tragische nieuws aan de familieleden en vrienden.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 02 sep 2014 22:05

Wat een naar bericht :-(

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 02 sep 2014 22:38

En die wandelaars liepen vast en zeker op het FIETSPAD?! Ik zie het zoooo vaak en dat terwijl er verdorie een voetgangerspad naast het fietspad ligt.

In een groep rijden is ook een ;kunst' en moet je gewoon zijn. Ik rijd liever alleen zodat ik zie wat er aan komt.

Desalniettemin triest dat iemand op zo'n brute wijze het leven moet laten en laten we niet vergeten wat voor impact dat heeft op die andere 11 welke het min of meer zagen gebeuren.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3236
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 sep 2014 22:45

12 de chauffeur van de truck wiens hart waarschijnlijk ook wel een of meer klappen heeft overgeslagen.

En die voetgangers, tja, daar heb ik ook zo mijn bedenkingen over maar dan ben ik eigenlijk niets beter dan al die mensen die nu alweer op de interwebs raaskallen dat wielrenners mislukte profs alias randdebielen zijn en natuurlijk volslagen asociaal.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 02 sep 2014 22:48

Sorry dat ik die chauffeur van die vrachtwagen vergat want je wilt zoiets toch niet meemaken.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

senior
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 02 sep 2014 22:56

Nicosch schreef:Volgens mij is het probleem met oudere mensen en met name oudere vrouwen dat zij geen of weinig ervaring hebben met het besturen van diverse (motor)voertuigen.
Mede daardoor hebben deze mensen een minder goed ontwikkeld verkeersinzicht. En dus hebben ze geen enkel besef dat er andere verkeersdeelnemers zijn die misschien ook van hetzelfde stukje weg gebruik maken.
Intelligentie zal hier trouwens ook wel een factor zijn ben ik bang. Als ik kijk naar het verkeersgedrag van die mensen dan denk ik wel eens, veel verder dan 80-85 komt het niet.
Tja, en jongere mensen en met name mannen blinken uit door verkeersinzicht :twisted: .
Generaliseren is in dit draadje blijkbaar ook een vak voor sommige mensen.
@ Nicosch: gezien bovenstaande opmerking denk ik dat ik bij jou zowel aan je opvoeding (respect voor anderen) als aan jouw intelligentie moet twijfelen (sorry dat ik het zo stel)
Laatst gewijzigd door senior op 02 sep 2014 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16244
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 sep 2014 23:00

Het is gebeurd op een landweg met van die smalle fietsstrookjes aan de zijkant en er is daar zeker geen voetpad. Het was voor die wandelaars natuurlijk verstandiger geweest om tegen het verkeer in te lopen (zoals dat vroeger verplicht was) maar daar koopt nu niemand meer iets voor, behalve de antiwielrennerbrigade op Geenstijl e.d misschien.

Het is gewoon een heel ongelukkige samenloop van omstandigheden die wel duidelijk maakt dat fietsen in een groep extra gevaren met zich meebrengt.

De volgende keer dat ik daar langs fiets zal het in ieder geval niet met een prettig gevoel zijn... :(
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3236
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 sep 2014 23:11

Volgens mij was het vroeger ook verplicht voor voetgangers om bij tegemoet komend verkeer even een stap richting berm te zetten. Vroeger dus, toen alles beter was. :twisted:


@senior
Het is een simpel gegeven, hoe vaker je iets doet, hoe meer dat verankert raakt in je neurale netwerk.
Dus hoe vaker je aan het verkeer deelneemt, hoe meer ervaring je daarin opdoet, hoe meer situaties je kunt handelen.

En het is nu eenmaal ook een gegeven dat die neurale netwerken langzaam ophouden te bestaan naarmate mensen minder in die situatie zitten waarin ze zijn ontstaan.

Jouw opmerking dat jonge mensen over het algemeen meer verkeersinzicht hebben strookt niet met dit gegeven.
Het gaat namelijk om factoren als duur en frequentie.

En wat betreft die intelligentie, blijkbaar voel je je aangesproken mbt die 80-85 punten.
80-85 is zo gek nog niet aangezien de norm stelt dat het gemiddelde 100 is.

zaaf
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 18 mei 2006 18:12

zaaf 03 sep 2014 08:40

Vroeger was het ook verplicht te wachten met inhalen als er een vrachtwagen van de andere kant kwam.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16244
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 sep 2014 09:28

Die weg is daar in principe breed genoeg voor 2 wandelaars, 2 fietsers en 1 vrachtwagen. Alleen als je naar links valt en midden op de rijbaan terecht komt terwijl er net een vrachtwagen aankomt gaat het mis. Natuurlijk hadden de voetgangers aan de andere kant van de weg kunnen lopen, de wielrenners kunnen wachten met inhalen of iets minder dicht achterelkaar kunnen rijden en de vrachtwagenchauffeur iets langzamer kunnen rijden. Maar de situatie zoals nu beschreven in het nieuws, is er een die minimaal 99999 van 100000 keer goed gaat maar nu tragisch afloopt. Het lijkt mij dan ook niet gepast om al met een beschuldigende vinger te gaan wijzen.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie