Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietstochten van "Le Grimpeur"

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 06 okt 2015 15:53

Een rustig ritje door een nu rustige Provence
(Verslag van maandag 5 oktober 2015)

Na de zeer zware onweersbuien van afgelopen zaterdag, scheen hier gisteren het zonnetje al weer als vanouds. Omdat er echter nauwelijks of geen wind stond, waren de wegen hier 's ochtends nog wel lang nat. Door het vele water is er ook veel zand, gruis en andere troep van de hellingen komen zetten. 't Was en is nog steeds een beetje een smeerboel op veel weggedeelten. Je kunt dan beter een dag wachten voor je op pad gaat op de fiets, zodat de boel wat opgedroogd is. Voor morgen staat er echter alweer onweer op het menu en woensdag volgt er dan een 'dagje Mistral'. Mistral betekent zon, maar ook veel wind, windvlagen en koud(er). Aanvankelijk zag het weerbericht er voor vandaag, maandag, ook niet al te best uit. Doch vanmorgen bleek het toch een aardige dag te kunnen worden. Wel veel bewolking, maar ook opklaringen en in elk geval droog.
Op de fiets dus :)!

Een rondje Bédoin, Flassan, Villes-sur-Auzon, Méthamis, St-Hubert, Monieux en dan via de Gorges de la Nesque terug leek mij wel een aardig tripje. Fietsen over het Plateau de Vaucluse doe ik graag. Tijdens m'n 'fietsersontbijt' vroeg ik mij echter af of het niet leuker zou zijn om nog eens een rondje over die bekende berg te maken. Het seizoen begint ten einde te lopen, dus als je nog iets wilt, dan moet je niet te lang wachten. Madame was het daar helemaal mee eens. Met haar afgesproken dat, mocht het weer toch verslechteren, de route gewijzigd of de rit ingekort worden. Ik vertel haar altijd waar ik zo ongeveer naar toe ga. Even een snelle controle of de top vrij van wolken is: check 'top is vrij'.

Vanwege de ook op de paden van de camping aanwezige smeerboel, vindt mijn start buiten de camping plaats en is de Rox 10.0 hoogtemeter nog niet gekalibreerd. Aan het begin van de markt in Bédoin (ja, 't is maandag) passeer ik een tweede in de Rox opgeslagen 'hoogepunt' en springt de hoogtemeter keurig naar 296 m. Binnendoor zoek ik mijn weg naar de Route du Ventoux (D974), om in de 'haakse bocht' gewoon rechtdoor te gaan, richting Flassan. Dan heb ik dat leuke, geaccidenteerde weggetje ook weer eens gefietst. Na Flassan gaat het in 'vliegende vaart' richting Villes-sur Auzon, want dat weggetje loopt met gemiddeld zo'n -2% behoorlijk af. Gewoontegetrouw wordt in Villes aan het begin van de Gorges de la Nesque op de streep een 'Lap' gestart, want ik ben toch altijd nieuwsgierig naar de klimtijd.

In de gorges was het rustig, héél rustig. Tussen Villes en de Belvédère de Castellaras fietste ik nagenoeg alleen. Vlak na Villes paseerde ik een hardloper, halverwege de klim werd ik door een auto van een Vauclusien ingehaald en zo'n 5 km voor de top kwam er één racefietser naar beneden. Dat was het. O ja, er stond ook nog ergens een 'werkauto' van de Vaucluse op de plek waar twee mannen brokken rots en grote stenen aan het opruimen waren, troep die eergisteren van de steile hellingen is gedonderd. De Belvédère de Castellaras, waar eigenlijk altijd wel fietsers te vinden zijn, was compleet uitgestorven! Snel een foto maken en weer verder. Op dat moment rijden er een paar Duitse toeristen met hun VW-busje de parkeerplaats op. Ze kunnen mij vanuit hun auto nog net groeten.

Geen fietser te bekennen op de Belvédère de Castellaras in de Gorges de la Nesque:

Afbeelding

Boven het Montagne d'Albion en het Montagne de Lure hangen enigszins dreigend aandoende wolken. Als ik de donkere glazen van mijn fietsbril opklap, valt het gelukkig nog een beetje mee. Op naar Sault dan maar! Sault doet ook 'leeg' aan. Toch zit er wel wat 'volk' op het terras bij la Promenade. De top van de Ventoux is ook goed te zien, geen lage bewolking dus. Op een bankje gaat, op het zakje gelletjes na, de complete mondvoorraad naar binnen. Nog even naar 't toilet en de rit kan vervolgd worden. Het aantal fietsers dat hier rondrijdt is nu ook op de vingers van één hand te tellen.

Het is helemaal niet koud en er is weinig wind, dus is het eigenlijk nog niet eens zo'n gekke dag. Alleen heeft de zon moeite om door te breken, dat is wel jammer. Aan het begin van de D164, net na het bruggetje over la Nesque, rijdt zowaar nog een racefietser. Hij wacht kennelijk op z'n maatje, die langs de kant bij een struik 'even moet' (zoiets doe je toch voor je aan de klim begint?), want hij fietst traag. Even verderop passeer ik een drietal fietsers, in elk geval twee Belgen en een...? Die derde 'makker' zit met de andere twee te babbelen en neemt daarbij flink de ruimte, zodat ik helemaal links moet gaan rijden. Hij schijnt mij niet eens op te merken!

Hier is al te zien dat op de hoger gelegen delen van de helling de bomen herfstkleuren beginnen te vertonen. Een kampeerster bij ons op de camping vertelde vorige week al dat het wat hoger op de Ventoux zo prachtig was. Als ik al in het dennenbos fiets, komen de Belgen langszij en voorbij. Ze zijn nu met z'n vieren. Waar is die vijfde man dan, of hoorde die er niet bij? Twee van hen zijn in een fel rood shirt gestoken, zodat deze Rode Duivels ;) makkelijk te herkennen zijn. Een poosje houd ik ze nog in 't vizier, doch 'opeens' zijn ze verdwenen. 't Waren jonge knapen en hun tempo lag voor mij dan ook net iets te hoog.

Het is hier heerlijk fietsen, 't is rustig en je fietst in een mooie omgeving. Le Ventouret is door een groepje toeristen kennelijk als 'meeting point' afgesproken, want er staan wat E-bikers te wachten en er komen er ook nog een aantal op hun fietsen met middenmotor naar beneden, de bocht om zeilen. Ik geef ze de ruimte, want in hun stuurvaardigheid en bochtentechniek heb ik niet zo veel vertrouwen ;).

Het wordt hier steeds mooier met al die goudgele herfsttinten! Bij het ravijn net ten zuiden van de Col de la Frache (die in een wandelroute ligt ), breekt de zon vol door en worden de kleuren nog fraaier! Ik zou bijna stoppen voor een foto, doch dat is nu eenmaal tegen mijn principe. Nu de zon er bij is gekomen, krijg ik er helemaal zin in. Het zakje met gelletjes wordt opengescheurd, er gaan er al vast drie naar binnen en de ketting gaat naar 50x19. Voor de enkele iets steilere passage wordt dat even 50x 21 of 50x23, doch daar blijft het dan ook bij.
Hé, daar rijden de Belgen ook weer! Ga ik ze dan nog inhalen. Nee, dat lukt niet, want zo snel als ze in beeld kwamen, zo snel zijn ze ook weer verdwenen. Maakt niet uit, ik rijd m'n eigen tempo.

Jongens, jongens wat is het bos hier schitterend! Ja, daar had die vrouw op de camping dus wel gelijk in. Chalet Reynard is niet ver meer, dus snel nog weer een paar gelletjes pakken voor de laatste 6 km. De grote bocht bij het chalet geeft deze keer wat problemen. Niet zozeer vanwege de Rode Duivel die daar een soort rondje aan 't fietsen is, waardoor ik niet goed in kan schatten wat hij gaat doen, als wel door de enorme hoeveelheid stenen en modder die van de berghelling gespoeld is. Het hele 'voorterrein' van het chalet ligt er vol mee. Ondertussen moet ik ook nog op een andere fietser letten en op naar beneden komend verkeer. Daardoor kan ik ook pas als ik al weer aan het klimmen ben terug naar het binnenblad (34x26).

Er ligt veel 'troep' in de bocht bij Chalet Reynard:

Afbeelding


Afbeelding

Ook hier is het rustig, want er zijn nauwelijks fietsers te vinden. De zon, die na de korte 'doorbraak' toch snel weer verdween, komt er nu opnieuw weer magertjes door. Ik krijgt 't in mijn outfit zelfs een beetje warm. Op het rechte eindje naar Fontaine de la Grave, waar ook veel troep in de bocht ligt, kan ik zelfs 34x19 draaien. Maar na de bocht wordt het weer gewoon 34x26. De drie fietsers die aanvankelijk vlak voor mij reden, zijn daar in de bocht (even) afgestapt. Iets verder rijdt nu nog wel een fietser voor mij uit. Langzaam lijk ik op hem in te lopen. De drie Belgen, met de twee Rode Duivels, halen mij ook weer in en fietsen een eindje met de voor mij rijdende knaap op. Ik ben er nog steeds niet achter met hoeveel man die Belgen nu eigenlijk zijn, vijf, vier of drie? De Belgen gaan er weer vandoor en niet veel later ben ik ook bij de andere 'Belg', of is 't een Fransman? Het is de knaap die mij aan het begin van de klim een beetje 'in de weg' zat. Zo te zien, is het beste er bij hem nu wel af. Nou ja, zo makkelijk is deze berg natuurlijk ook niet, want zelfs als je in Sault gestart bent is het nog een hele klim, toch?

De zon breek af en toe door:

Afbeelding

De fotograaf van griffephotos staat er vandaag niet. Het klimmen met 43x26 gaar prima zo en mijn hartslag ligt tussen de 150 en 155 bpm. Pas in de laatste 2 km, waar gevoelig meer wind is (!), loopt de hartslag op het laatst kort even op tot 163 bpm. Gemiddeld heb ik dit hele rondje gereden met 119 bpm, wat neerkomt op 71% van m'n maximale hartslag. De fotografen van sport-poto en photoventoux staan er nog wel. 'By the way', het vrouwtje in de groene trui met sterren, dat na mij zo leuk op de foto's staat, wist kort daarvoor geloof ik helemaal niet meer hoe ze 't had. Ze reeds van rechts naar links, dan weer naar rechts, soms helemaal links, om dan vanwege een naar beneden komende fietser weer naar rechts te gaan en mij als het ware 'te hinderen'. Want ze liet mij geen ruimte om gewoon rechts te blijven rijden. Ik heb er maar geen opmerking over gemaakt en vind het toch wel knap van haar om dan toch zo leuk op de foto te komen ;).
De fotograaf van sport-photo was warm gekleed met een muts en een soort fietshandschoenen en die van photoventoux zat in zijn auto op de volgende klant te wachten. Nee, echt aangenaam was het daar boven niet...

Ook op de top is het 'stil', geen zuurtjes-, koekjes- of worstkraampjes, nauwelijks toeristen en ook nauwelijks fietsers. En ook de rolluiken vn het souvenirwinkeltje waren gesloten. Het was eigenlijk ongaangenaam fris daar boven en erg winderig. Deze keer kon ik, zoals het hoort, gewoon de opgang voor fietsers nemen. En wat is het gedeelte voor fietsers op het plateau toch 'enorm' breed als het zo rustig is! Op de streep lees ik op het display van mijn Rox 10.0 dat deze 59e klim in 1:43:46 gedaan is, een tijd waar ik tevreden mee ben!
Aan een drietal in van die fel gele windjacks gehulde Britten vraag ik of een van hen mij even op de foto wil zetten. Daarna schiet ik zelf nog een paar plaatjes, trek mijn eigen windjack aan, neem de laatste gelletjes en begin aan de afdaling. 't Is mij hier boven te koud! En dat komt hoofdzakelijk door de wind.

De teller loopt 'gewoon' door, dit is nummer 59 ;) :

Afbeelding


Het is vandaag 'leeg' op de Mont Ventoux:

Afbeelding


Ook vanaf de top zijn de herfsttinten te zien:

Afbeelding

Die wind is nog even lastig in het eerste stuk van de afdaling. Vooral in de bocht bij de Col des Tempêtes had ik behoorlijk last van zijwind. Doch al snel ging het beter en was het vooral opletten op in de bochten liggend gruis of losse stenen. In de afdaling is er ook voldoende tijd om wat van de herfstpracht in beeld te brengen.

Impressie van de verkleurende bomen op de helling van de Mont Ventoux:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Bij Chalet Reynard reden drie zwaar gecamoufleerde prototypes van de een of andere Franse (?) autofabrikant net weg, vlak voor mij langs. Hebbes! Maar welk merk is dit nu...? Nee, het antwoord staat niet onderaan dit verslag, want ik heb zelf geen flauw idee!

Welk 'prototype' wordt hier aan de tand gevoeld?
(N.B. Let op de aanhangwagen met 'sjoemelsoftware' :lol: )

Afbeelding

Na het chalet, vlak voor de bocht met de twee grote loodsen, is het 'druk'. Er lopen wat mensen langs de kant van de weg. Achter de vangrail loopt de schaapskudde in het bos. De herder en een van z'n honden staan ook langs de kant van de weg, remmen dus. Een stel picknickende toeristen is 'omsingeld' door de schapen. Er wordt druk gefotografeerd. Zo, dat hebben we dan ook weer gehad. Omdat ik hier niet omhoog gekomen ben en dus niet weet hoe de weg er bij ligt, ben ik extra alert op eventuele troep op de weg, vooral in de bochten. Er ligt zo af en toe wel iets, maar 't valt mij nog mee. In het bos is de weg op veel plekken nog wel behoorlijk vochtig, dus niet te brutaal de bocht nemen. Er is weinig verkeer, waardoor je eigenlijk wel snel zou kunnen dalen, maar vanwege die nattigheid en eventuele stenen en gruis neem ik toch liever het zekere voor het onzekere. Sneller dan een pietsje meer dan 72 km/u is het niet gegaan. Snel genoeg ;).

In Bédoin is van de markt natuurlijk geen spoor meer te bekennen, het is er eerder rustig. Als ik het 'hoogtepunt' bij de rotonde passeer, wijst mijn Rox 307 m aan en kalibreert het apparaat zichzelf weer keurig naar 296 m. En omdat de 'tank nog niet leeg is' en 90 km net geen 100 km is, plak ik er nog een ommetje via Crillon-le-Brave aan vast. In de makkelijke klim vanaf de D974 naar Crillon is er totaal geen vermoeidheid of spierpijn voelbaar en dat is een goed teken. Vanaf de D138 bij Crillon kijk ik nog eenmaal terug naar de berg, waar het door de kort doorbrekende zon lijkt alsof de top in 'de spotlights' staat. Een mooi gezicht. Voldaan arriveer ik na 100,8 km, met 2059 hm en een gemiddelde van 20,9 km/u weer bij madame. De rit staat ook op Strava, 'so it really did happen' ;).

En aan het einde van deze trip nog even een laatste blik op de Géant de Provence:

Afbeelding

En dan nog dit. Terwijl ik op dinsdagmiddag dit verslag zit te typen, is het hier rustig weer en schijnt de zon zelfs af en toe. Volgens het weerbericht van Météo France zou het hier vanaf 11 uur vanmorgen tot vijf uur vanmiddag onweren. Nee, geen risque d'orages (kans op onweer), maar orages. Nu is het pas vier uur, doch voorlopig klopt er (gelukkig) geen snars van 't weerbericht :D. Wij hebben vanmorgen bij een mager zonnetje ook nog gewoon in het dorpje op een terrasje koffie kunnen drinken. Meteorlogie, het blijft een lastig vak ;).
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 06 okt 2015 15:54

Mooie prestatie weer! En wat gaaf om te zien die herstkleuren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27585
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 okt 2015 16:02

Leuk verslag weer. Hoe lang blijven jullie daar nog?

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 06 okt 2015 16:10

Jeetje, wat kunnen jullie snel lezen ;)!
havana schreef:...Hoe lang blijven jullie daar nog?
Wil je soms langs komen om de 60e klim mee te maken? Nee, serieus nu, als het weer enigszins redelijk blijft, tot hooguit tweede helft oktober. Dan zijn we inmiddels vijf maanden van huis geweest, lang genoeg toch!?
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8385
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 okt 2015 16:22

Je laatste verslagen vorige week gelezen. In Spanje, waar we een weekje met de club uit Vaison waren. Reageren lukte toen niet, het kostte al de grootste moeite je verhaal binnen te krijgen. Beetje erg brak WiFi. Heel leuk te lezen op plekken waar ik helemaal veel kom.
Ik vroeg me toen ook af hoe lang je nog zou blijven, maar het antwoord is er.
Als je nog in de buurt komt, ik zet met liefde koffie voor je. Iets anders mag ook. (Om nu te zeggen dat het al klaar staat ;) )

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 06 okt 2015 16:34

Jans schreef:...Als je nog in de buurt komt, ik zet met liefde koffie voor je. Iets anders mag ook. (Om nu te zeggen dat het al klaar staat ;) )
Hartelijk dank voor je invitatie, ik houd het in gedachten. Dus wie weet ;) ?
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37817
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 okt 2015 16:39

Gokje: opvolger van de Scenic?
Less is bore

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 09 okt 2015 17:42

Over het Plateau de Vaucluse
(Gefietst op donderdag 8 oktober 2015)

Koud.., koud dat het was bij de start om iets voor half negen. Dat viel even vies tegen! Als ik 't geweten had, was ik gestart met mijn Roeckl Kalamaris handschoenen. Met verkleumde vingers worden de eerste foto's geschoten op de rotonde bij Bédoin. 's Ochtends vroeg, of laat in de middag en vroeg in de avond, als het zonlicht laag staat, zie je zo mooi allerlei details in het landschap. Details die je midden op de dag eigenlijk nooit te zien krijgt.

Het lage licht van de opkomende zon toont de 'plooien' in de helling van de Mont Ventoux...:

Afbeelding


...en z'n naar het westen aflopende uitlopers:

Afbeelding


Ingezoomd:

Afbeelding

Omdat ik de vorige keer mijn route omgegooid heb om nog een keer de Ventoux op te gaan, ben ik die andere route vandaag maar gaan rijden. Dus eerst de D14 op, richting Mormoiron. Prachtig zoals veel wijngaarden hier al beginnen te verkleuren.

De D942, waar je na Mormoiron op uitkomt, ligt wel een dikke 75 meter lager dan de rotonde waar ik zojuist stond te fotograferen. En alhoewel de zon al redelijk hoog boven het Plateau de Vaucluse staat, is het in dat stukje afdaling nog 'stervenskoud'. Mijn Campagnolo CSW 'shirt voor koude dagen' biedt nauwelijks voldoende bescherming tegen de koude rijwind en m'n handen lijken wel ijsklompen. In de wetenschap dat het straks allemaal veel beter zal voelen, bijt ik maar door de zure appel heen. Teruggaan voor warmere spullen heeft - behalve voor de handschoenen - niet zo veel zin, want daarin heb ik 't dan later weer veel en veel te warm.

Volgende keer misschien maar eens in een windjackje starten... Iets minder vroeg op pad gaan zou ook nog een optie kunnen zijn. Doch omdat ik altijd behoorlijk wat tijd kwijt ben aan het 'plaatjes schieten', vind ik dat ik dan weer veel te laat bij madame terug ben. Zij zit immers al vaak genoeg alleen ;).

In St-Estève (Commune de Blauvac) is het tijd voor een volgend 'fotomoment'. Zo met 't zonnetje op m'n rug begint het al wat aangenamer te worden en dus treuzel ik hier een beetje. Vanaf Méthamis volgt er - hopelijk in de zon - een heel stuk klimmen en zal het waarschijnlijk ook wel prettiger fietsen zijn.

Lavoir (wasplaats) in St-Estève:

Afbeelding

Het riviertje La Nesque, dat door de bij vele fietsers bekende Gorges de la Nesque stroomt (als er tenminste water in staat), verlaat die gorges niet aan het einde bij Villes-sur-Auzon, doch al zo'n ongeveer ter hoogte van het gehucht La Lauze. Vandaar dat je niet bij Villes, doch vlak voor Méthamis dat riviertje passeert. Het loopt daar overigens ook nog door een nauwe kloof.

Bruggetje over La Nesque bij Méthamis:
(Op de heuvel ligt Blauvac)

Afbeelding

Als je eens iets anders wilt dan de Gorges de la Nesque, is de D5 van Méthamis richting Sault en Monieux een regelrechte aanrader! Al snel buiten Méthamis begint de weg te stijgen. Het zijn milde stijgingspercentages (4-6 procent). Voordat hier de gorges beginnen, zie je het dorpje - met daarachter de Mont Ventoux - heel fraai op de rots liggen.

Méthamis, gezien vanaf de D5 naar Monieux:

Afbeelding

In de gorges klimt de weg door een spectaculair landschap naar een op zo'n ruim 600 meter hoogte gelegen plateau. Daar kom je in een deel van het Terroire de la Cérise. Links en rechts van de weg liggen de talloze kersenboomgaarden rond het 'vlekje' Ste-Foy. Bij Ste-Foy heeft de Chapelle de Ste-Foye zich als het ware tussen de bosjes verstopt. Je kunt daar - ik schreef dat een aantal jaren geleden ook al - je bidons even bijvullen, want er is een watertappunt.

De Chapelle de Ste-Foy ligt wat verscholen op het Plateau de Vaucluse:

Afbeelding

Na Ste-Foy is het gedaan met de kersencultuur en wordt het landschap ruiger. De weg stijgt verder en kruipt langzaam richting de 800 meter. Het wegdek is hier op een aantal plaatsen wel van iets mindere kwaliteit dan dat van de weg door de gorges aan de overkant, doch er is goed te fietsen. Het asfalt is ook iets minder vlak, wat vooral te merken is wanneer je in de andere richting rijdt en dus daalt. Nu wordt er echter geklommen, eerst even naar de Col Faraud, die op 667 m hoogte gepasseerd wordt. Daar merk je niets van, want het is een col voor de van links en rechts omhoog komende onverharde wegen. De D5 stijgt daar met 4-5 procent en blijft dat gewoon doen. Deze col ligt overigens ongeveer een km voorbij de afslag naar de Col de la Ligne. Inmiddels ben ik door het zonnetje en het klimmen weer een beetje 'op temperatuur' gekomen en heb ik al een poos geen last meer van verkleumde vingers :D.

Bij St-Hubert (Gîte d'étape) bereik ik op 830 meter het hoogste punt. Het is dan wel geen col, geklommen heb ik natuurlijk wel. Nou goed, een beetje dan ;). De fiets wordt tegen een boom geplant, foto's worden gemaakt en genietend van het uitzicht eet ik iets. Er komt een veegwagen met rolbezem aan. Er liggen nogal wat steentjes en zand op de weg. Dat ziet de chauffeur ook. Hij rijdt een stukje terug en begint te vegen. Oei! Dat geeft een enorme stofwolk en de wind staat precies in de richting van mijn fiets. Snel verplaatsen dus! De man heeft dat in de gaten en wacht keurig tot ik m'n 'karretje' op een veilig plek geparkeerd heb. Keurige man :) !

Vanaf St-Hubert kijk je op de Gorges de la Nesque en het Montagne d'Albion:

Afbeelding


St-Hubert ligt recht tegenover de Belvédère de Castellaras in de Gorges de la Nesque:
(De belvédère ligt in het 'hart' van de foto)

Afbeelding

Vanaf St-Hubert gaat 't naar beneden, eerst lichtjes, daarna stevig, tot je bij Monieux in het Pays de Sault arriveert. Voordat je daar bent, is er bij Le Rède ook een grote belvédère, met uitzicht op die andere, daar aan de overzijde van de Gorges de la Nesque. Iets verder is een splitsing en gaat de D5 via St-Jean naar Sault, terwijl links de D96 je naar Monieux brengt. Tussen la Plane en le Viguier ligt een drietal haarspeldbochten en zijn er mooie doorkijkjes op Monieux en omgeving. Aan het einde van de afdaling loopt de weg dan door een soort dal naar Monieux.

Monieux 'en Pays de Sault':

Afbeelding


Le Viguier bij Monieux:

Afbeelding

De aansluiting van de D96 op de weg Sault-Gorges de la Nesque (D942) laat op het display van m'n Rox 10.0 net even de 11% aantikken. Daarna volgt de makkelijke klim naar de Belvédère de Castellaras (738 m), welke met 50x21 prima te doen is. Het is mooi zonnig weer en dus zijn er vandaag wel fietsers bij dit uitkijkpunt te vinden. En ook vanaf de kant van Villes-sur-Auzon komen er telkens fietsers omhoog. Wat mij opviel, was dat er (opnieuw) veel erg grote keien (stukken rots) op de weg lagen. Een overblijfsel van de onweersbuien die dinsdagavond nog weer overgetrokken zijn?

Aan het begin van de afdaling door de gorges passeert mij een grote, stevig gebouwde vent die meetrapt en daardoor veel meer snelheid heeft dan ik. Soit!
Maar eens kijken of ik wat hoger vanuit de gorges een paar plaatjes kan schieten, om zo een indruk te geven hoe het er hier uitziet. Dat is toch nog aardig lastig, want de gehele kloof krijg je natuurlijk nooit in beeld. Ja, de vliegers die hier in hun Mirages over denderen, die zullen 't wel in één keer in beeld kunnen krijgen. De bocht met, als je vanaf Villes-sur-Auzon komt, het eerste 'tunneltje', dat zou wel eens een leuk plaatje kunnen worden...

Gorges de la Nesque, met het 'tunneltje in de bocht'...:
(De weg loopt op de achtergrond, iets onder het midden, dwars door 't beeld)

Afbeelding


...en ingezoomd:

Afbeelding

In een andere bocht, die waar een sinds een aantal jaren weer bewoond huis staat, is honing te koop (Ici Miel staat er op een van de blauwe luiken). Het 'honingwinkeltje' is open en het is er druk. En dat in oktober? Ja, want een groep 'fietstoeristen met begeleiding' is er kennelijk 'op afspraak'. En zo gaat dat, als je alles voor je laat regelen, dat worden dit soort zaken ook voor je 'geregeld' ;).

Hier kun je in de Gorges de la Nesque honing kopen:
(N.B. Let op het witte busje dat de fietsers begeleidde)

Afbeelding

Hoe kan dat nu? Daar rijdt de 'meetrappende' daler opeens voor mij. Ik ga hem (makkelijk) voorbij hier op het valse plat. Even later zie ik uit mijn ooghoek dat er naast mijn eigen schaduw nog een schaduw meefietst. Dat moet de 'meetrapper' zijn. Even flink het 'gas' erop!. Dat was sowieso wel nodig om m'n gemiddelde nog een beetje kleur te geven. De schaduw blijft meefietsen. 'Tandje erbij' dan maar. Ik krijg de 'wieltjesplakker' er verdorie niet af! Het was zo te zien ook een grote, sterke vent. Maar waarom hangt meneer dan nu voortdurend in mijn wiel? Daar waar de weg net voorbij de afslag naar la Lauze weer een beetje oploopt, geef ik er nog even een flinke 'snok' aan, in de hoop dat hij toch zal moeten lossen. Maar nee hoor, aan het einde van die passage komt hij vrolijk voorbij en gaat er als een haas vandoor. Niet even de kop overnemen of zo, nee wegracen. Ik heb 't niet zo op dat soort lieden.

De Combe de l'Ermitage en de laatste haarspeldbocht in de gorges, vlak voor Villes-sur-Auzon:

Afbeelding

In Villes-sur-Auzon zit mijn tochtje over het Plateau de Vaucluse er op en zou ik naar Bédoin terug kunnen gaan. Dat levert dan een ritje van zo'n 75 à 80 km op. Beetje weinig, nietwaar? Daarom heb ik er voor vandaag nog een staartje aan geplakt. Zo heb ik de rit ook in mijn Rox 10.0 GPS computer geladen, met als doel het geplande aantal km's te kunnen vergelijken met het geregistreerde aantal km's. Nu ik de snelheidssensor niet meer gebruik, komen beide afstanden veel beter overeen is mijn indruk.

In Villes-sur-Auzon:
(Chambres d'hôtes 'La Sarrasine')

Afbeelding

Daarom wordt er vanaf Villes opnieuw koers gezet richting St-Estève, nu voor de klim naar het veel hoger gelegen Blauvac. Dat is 3,3 km klimmen om een hoogteverschil van ruim 160 meter te overbruggen. Een leuke klim, die op 410 meter hoogte eindigt. De daarna volgende afdaling naar Malemort-du-Comtat is veel langer en voert je o.a. langs de Belvédère AOC Raisin Muscat du Ventoux, waar je een prachtig uitzicht op de Mont Ventoux hebt. De dorpjes, of zo je wilt stadjes, Bédoin, Caromb en Le Barroux liggen duidelijk herkenbaar tegen de berghellingen. De foto die ik daar geschoten heb is helaas mislukt: om de een of andere reden heeft de camera niet scherpgesteld en heb ik dat ook niet gemerkt. 'Delete' is dan het commando, want aan een 'wazige' foto heeft niemand iets, toch? De foto van de druivencultuur bij Blauvac is wel gelukt.

Druivencultuur langs de D150 bij Blauvac:

Afbeelding

Malemort-du-Comtat, Mazan, St-Pierre-de-Vassols, Modène, Caromb, de plaatsnamen vliegen voorbij. In Caromb gaat het richting de inmiddels wegens 'einde seizoen' gesloten camping. Een goede 300 m verder ligt dan rechts de Chemin de Choudeirolles, de weg naar het recreatiemeertje Lac du Paty. Meteen aan het begin van dat weggetje gaat de ketting voor naar 't binnenblad en achter naar 'de 26', want het zal goed steil worden! Het klimmetje is slechts 1,3 km lang, doch met passages van merendeels 10 en 11 procent is het een echte 'kuitenbijter'. Wel door een prachtig stukje natuur, maar dat helpt bij het klimmen niet veel ;).
Je bereikt hier een hoogte van 298 m. Er volgt een korte afdaling, waarna de weg opnieuw, doch met een matig stijgingspercentage, omhoog loopt naar uiteindelijk zo'n 370 m. Aan het einde van dit weggetje kom je op de weg Malaucène-Bédoin (D19), dus moet ik nog even over de Col de la Madeleine om 'thuis' te kunnen komen.

En zo heb ik alweer een mooie fietstocht kunnen maken: 103,7 km, 1418 hm en 21,6 km/u gemiddeld. De ingetekende route was slechts 80 meter langer! Voor de geïnteresseerden en 'kudo-gevers' (met dank! ;)): hier is de link naar Strava.
60 x Ventoux

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 09 okt 2015 19:36

Twee mooie verhalen weer.

Mag ik met mijn 26 jaar vragen. hoe oud ben u ?

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 09 okt 2015 19:50

Aha, je vermoed al dat ik een 'stukje' ouder ben dan jij, want je schrijft netjes 'u' (hoeft overigens niet hoor ;)). Het leeftijdsverschil tussen ons tweetjes is 43 jaar, dus pak nu je 'zakjapanner' maar... ;).
60 x Ventoux

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 09 okt 2015 19:59

Oef respect hoor

Ik hoop het u" bij leven en welzijn op deze respectabele leeftijd na te doen.
Ik geniet altijd erg van uw verslagen en meestal leest madame ook mee. ;)
Dan zeggen we dikwijls tegen elkaar. Hier kunnen wij alleen nog maar van dromen

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 09 okt 2015 20:10

Merci! Altijd goed te lezen dat men mijn verslagen graag leest :D ! En als je gezond blijft, niet onverstandig eet etc. etc. en er tegen de tijd dat jullie er aan toe zijn nog iets in de pensioenpotjes zit, hoeft het toch niet bij dromen alleen te blijven ;)?
60 x Ventoux

Plaats reactie