Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 500 of Sigma Rox 10?

fsc_87
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 apr 2007 12:41

fsc_87 29 apr 2014 13:40

Ik ben al een tijdje op zoek naar een fietscomputer welke ik kan uitlezen op de computer en welke mij mooie grafieken weergeeft van Snelheid, hoogteprofiel, hartslag enzovoort. Verder wil ik incidenteel eens een route kunnen nafietsen. Tijdens mijn zoektocht is mijn oog voornamelijk gevallen op de Garmin Edge 500 en de Sigma Rox 10. Dit zijn compacte computers welke relatief betaalbaar zijn.

Echter weet ik niet welke van deze computers beter is en zie ik eventueel nog een andere computer over het hoofd? Wie kan mij helpen?

Gebruikersavatar
SebastiaanHorn
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 okt 2013 14:55
Locatie: Noord-Holland
Contact

Gebruikersavatar SebastiaanHorn 29 apr 2014 14:22

Persoonlijk zou ik voor de Garmin gaan, al is het alleen maar vanwege Garmin Connect en de mogelijkheid om al je statistieken te loggen aan de hand van prettig werkende software..
Duursporter || fundraiser || blogger || spreker
Website: SebastiaanHorn.nl Facebook: SebastiaanHornNL

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2311
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 29 apr 2014 14:23

+1

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 apr 2014 16:03

ik gebruik nu enkele weken de sigma en ik kan je niks vertellen over de Garmin.

ik navigeer met de sigma mn uitgezette routes. dit gaat volgens waypoints erg fijn!
de software moet je lokaal op een pc zetten dus je bent onafhanklijk van internet, bijvoorbeeld bryton heeft een web-interface.
de knopjes zijn wel iets stroef, ik heb met het bedienen de computer al eens uit de houder geduwd.
en er zitten twee fietssensoren bij, een voor cadans en een voor speed, bij garmin is dit soms twee in een.
er wordt ook speed opgepakt adhv gps.
de behuizing is iets dikker maar dat is niet erg dat is hopelijk iets steviger

schiet maar als je specifieke een vraag hebt.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 29 apr 2014 17:54

TKMP schreef:...de knopjes zijn wel iets stroef, ik heb met het bedienen de computer al eens uit de houder geduwd...
Heb je het nieuwe type houder al? Ik heb zelf ook interesse in de Rox 10.0. Vind wel dat er nog al 'veel' ;) knopjes (en functies) op/aan zitten. Aangezien ik alleen de basis-unit aan zou willen schaffen, vraag ik mij af of je dan niet erg veel moet bladeren en zoeken. Overzichtelijke 'desktop software' waar je toch ook makkelijk je routes mee kunt uploaden vind ik ook belangrijk.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 apr 2014 20:51

Kwa configuratie valt het wel mee.
je kan dit het beste via je pc voldoen. Dat is het eenvoudigst. Functies die je niet gebruikt selecteer je niet voor je favorieten. En komen dan ook niet meer voor in je voorkeur instellingen. Zonder pc kun je ze altijd terug vinden in opties.

het mooie van de software is dat je instelling sets aankunt maken.
(natuurlijk voor meerdere fietsen)
maar als je nu een TT fietst wil je andere favorieten hebben dan dat je
op diezelfde fiets een dagje gaat klimmen of een duurtraining doet.
een keer configureren en vaker downloaden.

de butler houder heb ik besteld en is geen €40 zoals bryton en Garmin edge, die wel erg degelijk en stevig zijn,maar van sigma butler 2450 is 15€. Ik hoop m volgende week te ontvangen, hij is zo jong dat ie nog niet leverbaar vanuit sigma.

bedankt voor je linkje, want ik heb nog het oude type.
Laatst gewijzigd door TKMP op 29 apr 2014 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 29 apr 2014 21:01

O.K., bedankt. Ik bedoelde eigenlijk of jouw Rox 10.0 al geleverd is met de gemodificeerde standaardhouder (die met de rode 'bodem') of dat je die al gratis hebt omgewisseld. Maar zo'n 'butler' is natuurlijk wel veel mooier :) , spreekt mij ook meer aan ;) . Ik ben nog aan het nadenken over welke GPS-computer het gaat worden, maar wat je schrijft over het 'elimineren' van niet te gebruiken functies klinkt interessant.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 apr 2014 21:09

ik heb t berichtje nog even aangepast, ;)
op n mobielapparaat werkt alles iets minder makkelijk dan achter een vol qwerty toetsenbord.

fsc_87
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 apr 2007 12:41

fsc_87 29 apr 2014 23:13

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Als ik het zo lees, zijn beide een goede keuze. Ik ga er maar een nachtje over slapen.

harrie
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 jan 2005 18:11

harrie 30 apr 2014 23:03

Als je zelf via een programma routes wil uittekenen om daarna in de GPS te laden is de Garmin Edge 500 niet een voor de hand liggende keuze. Tot een paar jaar geleden ging dat nog uitstekend met de Garmin, maar sinds de laatste firmwareupdates werkt deze optie niet optimaal. De lijn valt regelmatig uit op het scherm met daardoor een grote kans op foutrijden. Hoe deze functie voldoet op de Sigma weet ik niet.
Op dat ene (voor mij toch wel belangrijke) minpunt na vind ik de Edge 500 wel geslaagd, vooral in combinatie met Garmin Connect.. De koppeling met de cadans/speed sensor en hartslagband werkt feilloos.

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 06 mei 2014 21:05

Ik heb destijds ook voor de keuze gestaan Rox 10 of edge 500
ik had geen behoefte meer aan een gps computer met kaartmateriaal, een lijn werk achteraf perfect
gezien de levertijd van de rox steeds verschoven werd was ik bijna voor de edge 500 gegaan, maar omdat ik wat slechte reviews gelezen had over de navigatie functie toch maar gewacht op de rox 10.
80% van de routes is voor mij bekend en af en toe een trip narijden werkt overigens perfect. hoe moeilijk kan het zijn om een lijntje te volgen.
belangrijk was voor mij een eenvoudige computer, ofline software, geen kaartmateriaal, geen toucscreen.
tot nu toe ben ik nog zeer tevreden over mijn aankoop .
Hiervoor heb ik een bryton rider 50 gehad en veel gedoe met updates en webomgeving

Plaats reactie