Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Eenvoudige fietsnavigatie A-Rival Teasi One

sandra1968
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2014 23:19

sandra1968 12 okt 2014 10:39

OK dank je voor het antwoord!, Ik weet nu dat het niet aan teasi ligt, gelukkig. En alle begrip hiervoor, wat ik nu lees dat vrijwilligers de kaarten beheren, dat wist ik niet. Eigenlijk onbegonnen werk om dan in korte tijd dat fiets navigatie bestaat ook 100% te eisen. Dit kan dan idd nog wel lange tijd duren. Ik weet dat dit probleem zich ook voor deed met de 1e autonavigaties en zijn in de loop der jaren ook beter geworden.

Wel een goede tip om deel te gaan nemen zodat OSM nog beter wordt. Ik zal eens gaan googlen.

Ben in ieder geval blij dat het niet aan teasi ligt.

Gebruikersavatar
HereIsTom
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 jun 2014 15:43
Locatie: Zeist
Contact

Gebruikersavatar HereIsTom 12 okt 2014 11:20

De meeste fietsnavigaties zijn ook voor recreatief gebruik bedoelt, dat betekent soms dat ze niet echt de kortste maar de betere fietsroute kiezen.
Als je de weg kent, die gewoon infietsen dan past de Teasi de route vanzelf aan.
En het ligt inderdaad ook vaak aan de kaart.

sandra1968
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2014 23:19

sandra1968 12 okt 2014 12:22

De verwarring bij mij is ontstaan omdat er wel een optie op zit om de kortste route te nemen.

Ook dank voor jouw toelichting.

Het is heerlijk fiets weer dus ga er zo op uit. Nog even genieten van misschien wel de laatste mooie dag van het jaar.

sandra1968
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2014 23:19

sandra1968 12 okt 2014 21:14

Ik wil mijn mening even bijstellen. Nu ik weet dat deze navigatie meer gericht is op recreatie / toeristische tripjes ben ik er anders naar gaan kijken.

Heb wel een vraag. Op de terugweg wilde ik bekijken wat Teasi doet als ik van de route afwijk. Ca. 6 km van mijn huis ben ik van de route afgeweken en ergens afgeslagen. Vervolgens geeft Teasi de melding dat ik moet omkeren, met bijbehorende pijl voor omdraaien. De melding: herberekenen wordt vrij lang weergegeven, ca. 5 minuten, ook blijft het tot die tijd piepen. Klopt het dat het herberekenen zo lang duurt, of ben ik te ongeduldig, dat kan ook?
De resterende tijd dat boven in het scherm staat klopte niet, er werd aangegeven dat de rit nog ca 50 min zou duren, terwijl de afstand nog maar een km of 6 was.
In de navigatiemodus heb ik : punt dichtst bij, parcours omkeren naar beginpunt geselecteerd. Wat volgens mij de juiste optie is, als je van een route afwijkt.

Hierover kan ik helaas niets in de handleiding vinden. Heeft iemand voor mij de oplossing?

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door sandra1968 op 01 nov 2014 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 13 okt 2014 19:31

Ligt eraan waar je voor kiest "punt dichtsbij volgen tot beginnpunt"betekent dat je naar een bestaande route gaat (dichtsbijzijnde punt) en dan die route volgt tot het beginpunt (dus net anderson dan hoe de route gemaakt is) , Handig om een bestaande route links of rechtsom te rijden en je kan de route beginnen waar je wilt..
Als je navigeert terug naar je eigen huis zal de teasi uitgaan van het punt waar je op dat moment staat.
mss heb je gekozen voor een route die als beginpunt heeft de plek waar je staat en als eindpunt je eigen huis, dan ga je omrijden bij "punt dichtsbij volgen tot beginnpunt"

sandra1968
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2014 23:19

sandra1968 13 okt 2014 22:27

Op de heenweg was mijn beginpunt, mijn huis. Eindpunt was een willekeurige straat in het centrum 25 km van mijn huis.

Op de terugweg heb ik de route echter opnieuw ingesteld :
het centrum werd het beginpunt en mijn huis werd het nieuwe eindpunt.

Volgens mij valt nu het kwartje :D want ik heb denk ik idd het verkeerde geselecteerd (bij bestemming, reis, route, klik, bestemming)..... namelijk : punt dichtst bij, omkeren naar beginpunt. Dit had natuurlijk : punt dichtst bij, parcours volgen tot eindpunt moeten zijn.

En nu snap ik ook dat de tijd op ca. 50 min bleef staan. Het beginpunt, het centrum dus, was idd ca. 50 min. fietsen.

Dit is het toch volgens mij?

Volgende keer moet ik de route niet opnieuw instellen maar klikken op : eindpunt, parcours omkeren naar beginpunt...

Het is best simpel en ik ga de Teasi steeds leuker vinden :D
Laatst gewijzigd door sandra1968 op 28 okt 2014 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 21 okt 2014 19:49

Afgelopen zomer heb ik voor mijn vrouw ook een Teasi One gekocht. Ze vindt het leuk om af en toe alleen op pad te gaan, maar is bang dat ze de weg niet meer weet, en telkens mijn Garmin overbouwen was ik ook wel mee klaar. Na wat aanloopperikelen lijkt hij sinds de laatste update goed te functioneren. Alleen de montage is pet, dus met de Garmin mount als voorbeeld toch maar even aan het knutselen gegaan. Nu kan ik ook eens met de Teasi op pad, want de Garmin lijkt alles wel beter te doen, maar het beeld van die Teasi is wel veel mooier.
Afbeelding
Zo past hij op de MTB
Afbeelding
Helaas staat mijn 3D printer in backorder ;) dus het is ouderwets vijlen en slijpen geworden, maar hij zit mooi stevig. Hopelijk kan ik dat na de eerste testrit nog zeggen. :P

Op Ebay nog een paar van die mounts besteld, die kosten nog geen tientje, dus allebei de GPS'en passen op alle fietsenzonder schroeven. Mooi toch.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

sandra1968
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2014 23:19

sandra1968 01 nov 2014 13:17

Ik heb het ding nu een paar weken. Het ding deed het goed tot paar dagen geleden. Het ding is van slag. Als ik een route plan van ca 60 km met als beginpunt mijn adres (blauwe vlag wordt getoond) en vervolgens tik ik op de kaart een paar punten in, zodat een leuke route berekend wordt en als laatste stel ik een eindpunt in, in de cirkel (zwart witte vlag wordt getoond) op ca 2 km afstand van mijn straat dan heb ik een leuke route te pakken van hooguit 2 km want hij navigeert van beginpunt naar eindpunt, 2 km dus en slaat de overige 58 km over. Terwijl op de kaart een schitterende route te zien is, de blauwe lijn dus en boven in het scherm staat : afstand 60 km etc, etc. Ik heb alle opties geprobeerd: beginpunt, parcours volgen tot eindpunt, punt dichtst bij parcours volgen tot eindpunt etc. Maar navigeert slechts 2 km. En er staat echt 60 km boven in het scherm.
Laatst gewijzigd door sandra1968 op 01 nov 2014 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HereIsTom
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 jun 2014 15:43
Locatie: Zeist
Contact

Gebruikersavatar HereIsTom 01 nov 2014 14:51

Beet onzin om nu gelijk te roepen dat je nooit een Teasi moet kopen omdat het alleen bij jou niet werkt!
Waarschijnlijk doe je iets toch niet goed, ik heb de Teasi al bijna een jaar en hij werkt perfect!
Heb je 'm al eens aan je computer gehangen en opnieuw ingesteld met de Teasi tool?

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 01 nov 2014 14:54

Dat klinkt alsof de Teasi op directe route staat. Weet je zeker dat in de instellingen bij Account het juiste profiel actief staat en alle instellingen goed staan?

Ik had vandaag ook wat last na wisselen van account (eigelijk activiteit).

(zeer waarschijnlijk is het een instelling die je zelf of iemand anders heeft veranderd, daar gaat het meestal bij fout. Geef dus niet te snel op en controleer alles. Met dit soort fouten wordt je bij een ander merk ook "dol" ;) )
Marco :)

sandra1968
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2014 23:19

sandra1968 01 nov 2014 17:40

Vorige bericht heb ik aangepast. Updaten, resetten, er zit maar 1 account op. POI kliko bleek de oplossing.

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 07 nov 2014 10:29

Helaas sinds een week problemen met het touchscreen. Reageert bijna niet meer, kalibreren werkt niet want in het midden van het scherm reageert hij helemaal niet meer, moet hem dan resetten, :(
Erg frustrerend als je begint te fietsen en je moet eerst 20 keer op het scherm drukken, had het ding bijna in de sloot gekieperd -ware het niet dat er nog garantie op staat.Dus het verstand boven het gevoel laten gelden.
Apparaat opgestuurd naar Hannover, benieuwd wanneer,wat en hoe ik hem terugkrijg

Oja , Ook de gemm snelheid en afstand werden niet goed meer aangegeven, ding begon al te rekenen als ik hem opstartte en had er soms al honderden meters opstaan (+gemm snelheid) voordat ikzelf een meter gefietst had.
Meer mensen hier last van?

Plaats reactie