Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800 topic deel 2

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 okt 2014 22:50

Er is een instelling op de 800 dat het lijntje van de track een dikke witte lijn is, met dunne zwarte lijntjes aan de zijkant. Dan kan zelfs ik als kleurenblinde hem redelijk volgen. Ergens in dit topic heb ik staan hoe je dat moet instellen. Dit gaat namelijk niet volgens de reguliere verwachte instellingen.
Heb nu geen tijd dit op te zoeken, maar als het nodig is wil ik morgenavond nog wel even zoeken.

Edit: ik heb het al gevonden:
Je kunt de lijn beter zichtbaar maken door bij de kaart-instellingen te kiezen voor de optie: (instellingen-systeem-kaart-orientatie) modus auto. Dan krijg je een iets andere blik op de kaart. Maar belangrijker, de te volgen track is dan wit, met zwarte dunne lijntjes aan de zijkant.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 29 okt 2014 08:32

ericpeters schreef:
beren040 schreef:Is het lijntje van de track op een 1000 beter te zien dan op een 800?
Ik kan de lijn zelfs op 80 meter nauwelijks nog zien. :oops:
De enige reden om over te stappen naar een 1000 zou zijn als die lijn beter te volgen is voor mij.
Welk kaartmateriaal gebruik je?
Het scherm van de 1000 is duidelijk beter dan dat van de 800 maar ik heb (met gewone zonnenbril) nooit het idee gehad dat het lijntje ook maar enigszins slecht te zien is op de 800. (Met polariserende glazen kan ik daarnaast bijna niks lezen op de 800)
ik heb zowel Garmin CN als OSM er op staan.
Hanz dank voor je reactie, ga vanavond even kijken of ik dat tevoorschijn kan toveren
Laatst gewijzigd door beren040 op 29 okt 2014 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Allard

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 29 okt 2014 09:07

Qua zichtbaarheid werkt het voor mij het beste als ik met de kaart op automodus werk. De te volgen track open ik dan niet, maar geef ik een mooi kleurtje, bijvoorbeeld helderrood, en altijd weergeven aanzetten. Je krijgt geen piepjes, geen aanwijzingen, alleen maar de rode lijn volgen. Als je de track wel aanzet is de kleur weg, dan is de lijn lastiger te volgen. Als je de kaartweergave op rijrichting zet is er soms geen kleurverschil met bepaalde wegen, dat is erg lastig.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5113
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 29 okt 2014 19:28

In dat kader nog even mijn vraag herhalen van tijdje geleden :
DDX schreef:Ik heb nu een weekje de edge 800 (naast m'n 500) om in echt onbekende gebieden nog beetje de weg te vinden/route te volgen. (jammer dat de bug van de 500 dat lijntje soms tijdelijk wegvalt niet opgelost wordt)

Nu heb ik de kaart 'Routable Bicycle (Openfietsmap Lite)' vanaf http://garmin.openstreetmap.nl/ erop gezet.
En al 2 keer route gefietst ermee.
Alleen wat lastig om soms kleur lijntje te herkennen omdat wegen op de kaart zelfde kleur zijn.
Ik heb eerste rit zwart gepobeerd, 2e rit rood maar ik heb het idee dat op de kaart alle kleuren gebruikt worden voor verschillende soort wegen.

Is er iets aan te passen dat bijvoorbeeld de kleur rood niet op de kaart gebruikt wordt ?

bertus187
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 nov 2013 10:01
Locatie: Limburg (Haspengouw) B

bertus187 29 okt 2014 20:02

Pinarello Paris .
Viper XTeam Mtb

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 30 okt 2014 07:36

Hanz Bé schreef:Er is een instelling op de 800 dat het lijntje van de track een dikke witte lijn is, met dunne zwarte lijntjes aan de zijkant. Dan kan zelfs ik als kleurenblinde hem redelijk volgen. Ergens in dit topic heb ik staan hoe je dat moet instellen. Dit gaat namelijk niet volgens de reguliere verwachte instellingen.
Heb nu geen tijd dit op te zoeken, maar als het nodig is wil ik morgenavond nog wel even zoeken.

Edit: ik heb het al gevonden:
Je kunt de lijn beter zichtbaar maken door bij de kaart-instellingen te kiezen voor de optie: (instellingen-systeem-kaart-orientatie) modus auto. Dan krijg je een iets andere blik op de kaart. Maar belangrijker, de te volgen track is dan wit, met zwarte dunne lijntjes aan de zijkant.
ik heb de instelling gevonden
ga het zondag uitproberen
Allard

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 30 okt 2014 07:49

Mooi, ben benieuwd naar jouw ervaring. Let nog wel even op: ik meen dat de OFM kaart ook voor bepaalde wegen een dikke witte lijn gebruikt. Verwarrend dus.
Ik gebruik de OSM, en die heeft geen witte lijn "in zijn assortiment", waardoor je zeker weet dat de witte lijn van je track de juiste is......

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 30 okt 2014 13:19

Witte lijn is alleen met Routes en gebruik van routering en geeft aan waarnaar je dient te bewegen.

Als je uitzoomt is het eerste stukje wit met een pijl die de richting aanwijst en daarna is de lijn weer magenta.
Marco :)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 30 okt 2014 15:14

scheurneus schreef:Witte lijn is alleen met Routes en gebruik van routering en geeft aan waarnaar je dient te bewegen.

Als je uitzoomt is het eerste stukje wit met een pijl die de richting aanwijst en daarna is de lijn weer magenta.
Niet dus. Als je de kaart instellingen neemt zoals ik hierboven beschrijf is de te volgen Track op de kaart wit, met een dun zwart randje aan beide zijden.
Wat jij zegt klopt ook, maar dat doet niks af aan bovenstaand.....

Probeer het maar eens, of kom even op mijn edge 800 kijken. Ik rij namelijk altijd met die Track-weergave........

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 okt 2014 15:36

Vandaag geprobeerd. Nadeel is dat je bij een weggetje dat zelf wit is niet ziet waar je heen moet (zoals Hans al had gezegd). Bovendien zie je de boel in een soort 3D modus, wat ik persoonlijk zeer irritant vind.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 30 okt 2014 20:35

havana schreef:Vandaag geprobeerd. Nadeel is dat je bij een weggetje dat zelf wit is niet ziet waar je heen moet (zoals Hans al had gezegd). Bovendien zie je de boel in een soort 3D modus, wat ik persoonlijk zeer irritant vind.
Dit klopt, daarom ben ik weer van de OFM terug gegaan naar OSM. Die heeft zelf geen witte lijn. City navigator (geloof ik) ook niet...
Die "3D modus" vind ik wel prettig, maar dat is persoonlijk. Ik ben (geloof ik) van het type "vrouwelijke kaartlezer".

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 okt 2014 21:49

scheurneus schreef:Witte lijn is alleen met Routes en gebruik van routering en geeft aan waarnaar je dient te bewegen.

Als je uitzoomt is het eerste stukje wit met een pijl die de richting aanwijst en daarna is de lijn weer magenta.
Als je een rit van gpsies haalt als zijnde gpx route download toch?en daarna in je map new files zet.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie