Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Opbouw singlespeed Giant Boulder (MTB)

paulchris
Forum-lid

paulchris 19 feb 2008 22:46

Vandaag begonnen met de conversie van de nieuwe aanwinst, een Giant Boulder Alu Lite.

De fiets is in "goed gebruikte" staat.

Vandaag bezig geweest met strippen. De V-brakes laat ik voorlopig even zitten, kijken hoe ze het doen.

Het achterwiel is er helaas weer een met opschroefpignon. Hiervoor moet ik dus een vervangend achterwieltje met cassettehouder scoren.

Het was me al wel opgevallen dat de kettingbladen een bijzondere steek hadden, die ik zo 123 niet kon plaatsen. Vandaag bij daglicht heb ik gezien dat de bladen geklonken zitten en tot op de draad versleten zijn. De cranks er dus ook maar vanaf gehaald.

De plannen: Frame schuren en matzwart spuiten (de lak die er nu op zit is heel slecht, zie detailfoto zitbuis), ondertussen op jacht naar een crank met 32 tands wiel en een vervangend achterwiel.

Hieronder een paar foto's van voor het strippen:

Afbeelding

Afbeelding
Ik weet het zeker denk ik

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 19 feb 2008 22:54

Leuk! Ik ga dit volgen.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 20 feb 2008 00:13

[quote="Paul Chris"]
Het achterwiel is er helaas weer een met opschroefpignon. Hiervoor moet ik dus een vervangend achterwieltje met cassettehouder scoren.[/quote]

Hm, dat hoeft niet per se hoor.
Schroef er een BMX Freewheel Afbeelding
(vanaf een tientje ofzo) op en rommel wat met tussenringetjes om de naaf wat meer naar rechts te krijgen voor een betere kettinglijn. Achterwiel weer wat centreren (linker spaken aandraaien en rechter spaken los) en off you go!

http://www.m-gineering.nl/ssfaq.htm (en dan naar onderen scrollen)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

paulchris
Forum-lid

paulchris 20 feb 2008 00:25

@scepticus: dit is op zich een optie, maar ik weet niet of dit re-dishen me erg goed af zal gaan, lijkt me lastig om het wiel netjes recht te krijgen. Is dit niet lastig? Op zich het proberen waard natuurlijk, maar als ik ergens voor een aardig prijsje tegen een achterwiel aanloop lijkt het me praktischer.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 20 feb 2008 00:33

Als het wiel nog recht is zal het meevallen, gewoon alle spaken evenveel slagen losser danwel vaster draaien.

Maar achterwieltjes met cassettenaaf zijn er ook zat te vinden natuurlijk.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rubenio
Forum-lid

rubenio 20 feb 2008 12:21

Prachtig , je hebt de smaak echt te pakken :)
Wat is het budget ? wat heb je voor de fiets betaald en hoeveel gaat het in totaal kosten?
Matzwart kan dat zeker iets moois gaan worden.

Succes!

Grtz.
Rubenio

paulchris
Forum-lid

paulchris 20 feb 2008 12:36

Ik heb niet echt een vast budget in m'n hoofd, maar het is wel m'n bedoeling het basic te houden. De fiets zelf heeft me 25 euro gekost, dus dat is erg weinig. Verder heb ik niet zo heel veel met high end spullen, omdat ik als gelegenheidsfietser niet zoveel eisen stel en niet zo snel verschil merk. En wat natuurlijk altijd opgaat: Don't race what you can't replace. (of zoiets)

Ik denk dat de voornaamste kosten zullen zitten in een achterwiel en een nieuwe crank. Een 16 tands kransje heb ik nog overgehouden van de vorige conversie, en verder heb ik geloof ik niet zo veel nodig....

rubenio
Forum-lid

rubenio 20 feb 2008 12:42

Oke , dat is zeker niet duur inderdaad.

Het doet me trouwens een beetje denken aan een heel oud projectje van mij (ongeveer 5-6 jaar geleden) weliswaar geen singlespeed maar wel een 2de hands giant en matzwart gespoten.

Zo zag ie eruit:

paulchris
Forum-lid

paulchris 20 feb 2008 17:18

Leuk ding, beetje een dirt-bike, of niet? Ben wel van plan zulk soort pedalen te gaan monteren: veel grip, maar wel met de mogelijkheid op te stappen en weg te fietsen zonder speciaal fietsschoenen aan te trekken.

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 20 feb 2008 22:32

Jeetje he, zo'n fiets had ik ook ooit nog tot ie werd gejat bij Sixflags in Biddinghuizen. Vond het toendertijd best een fijn fietsje, hoop dat ie mooi wordt!

paulchris
Forum-lid

paulchris 20 feb 2008 23:09

Vanavond de laatste dingen van het frame af gehaald en de vork er uit gehaald, daarbij meteen het balhoofd gesloopt. Is een soort cardridge systeem (tenminste, dat staat er op :rolleye: ), de kunststof stelring brak toen ik hem los wilde draaien. Er zit ook wat speling op de trapas (for crying out loud, er zit geen functionerend onderdeel meer op die fiets).

Het achterwiel voorzien van een enkel freewheel zit er niet in. Het achterwiel is helemaal symetrisch gespaakt, aan de linkerzijde zit een leeg stuk as net zo breed als de pignon aan de rechterkant. De beide flenzen staan dus super dicht bij elkaar, als ik hem ook nog meer naar rechts moet uitlijnen staan de spaken aan de linkerkant haaks op de velg.

De plannen:

Trapas en balhoofd er uit laten halen bij de FM, daarna spuiten en er bij dezelfde FM weer een nieuw balhoofd in laten zetten (zit geperst volgens mij) en een nieuwe trapas.

Daarna opbouwen met nieuw/gebruikt crankstel, achter een wiel met cassettenaaf en een hoop spacers.

Denk aan een verzet van 1:2, dus wordt hoogstwaarschijnlijk 32/16, of eventueel 38/19 (ik kom speurend op internet veel cranks met een enkel blad tegen met 38, maar ik heb geen idee wat de kwaliteit hiervan is, wordt volgens mij gebruikt i.c.m. nexus naaf)

Wordt vervolgd...

paulchris
Forum-lid

paulchris 24 feb 2008 20:57

Van het weekend weer wat vooruitgang geboekt.

Alle nokjes e.d. van het frame afgeslepen. Haakse slijper voor het grove werk, daarna met een vijl en tot slot met een beetje schuurpapier. Leuk klusje.

Al klussende een nieuw kleurenschema voor de fiets verzonnen en uitgevoerd. Vork matzwart gespoten, frame hoogglans wit gemaakt, gewoon met Rambo pantser metaallak uit een potje. Ik had niet echt plek om een heel frame te spuiten zonder alles onder de zooi te helpen, dus heel praktisch voor een kwastje gekozen. Het moet nog een keer, maar het resultaat tot nu toe valt me echt 100% mee, ziet er superstrak uit.

Ook een rechtercrank gevonden: m'n schoonvader had een ongebruikte Shimano 500 Exage (race) crank liggen, met een gloednieuw 42 blad. Met een Surly kransje achter (denk 20 of 21) heb ik de goede verhouding te pakken. Ik neig zelf naar 20, omdat de verhouding dan net iets boven de 1:2 komt te liggen, lijkt me goed te doen onverhard, en geeft je ook een iets rustigere loop op verhard (voor de kleine stukjes naar het bos) dan helemaal 1:2 denk ik.

Edit 25-02: foto's toegevoegd van het kaalgemaakte frame, eindresultaat duurt nog even...

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie