Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Het "post je fixed gear/single speed" topic

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 31 jul 2014 12:59

werkt goed met 48/19

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3236
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 31 jul 2014 21:09

Hier ook maar eens aan het hobbyen om een fixie te bouwen. Het frame op de foto is mijn ooit eens nieuwe Raleigh tourfiets van heel lang geleden waarmee de liefde voor het fietsen groter werd. Eigenlijk moest de fiets naar oud ijzer maar het is wel leuk om er toch iets mee te doen.


Mijn vraag, hoe krijg ik dat ding roestvrij en spuitklaar zonder langs een straalbedrijf te moeten.
Lukt mij dat met een kleine slijptol met een staalborstel?

BTW de voorvork stond in een andere ruimte, die is er dus ook gewoon nog.

Afbeelding

Demoniac
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2013 21:00

Demoniac 03 aug 2014 21:59

Ik heb ook eens een fixie gebouwd, op basis van een Jan Janssen frame waar de nodige roest op zat, ik vermoed uit 1986. Deze heb ik laten in parelmoerblauw (RAL5025, wat eigenlijk meer groen is) en in eerste instantie op baanwielen gezet maar later voorzien van originele wielen met 1 tandwiel met spacers:
AfbeeldingAfbeelding
Helemaal Shimano 600EX afgemonteerd, zwart Rolls-zadel (origineel zat er een rood exemplaar op) en banden met beige zijkanten.
Zelf vind ik het een prachtig ding, maar ik kan niet wennen aan die iele 23 mm-bandjes :P Daarom heb ik een fiets gebouwd die meer in mijn straatje past:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Surly 1x1 singlespeed MTB-frame, van oerdegelijke CroMo 4130 buizen. Afgemonteerd met Ritchey Comp onderdelen, een Shimano Alfine-crank, Deore M615-remmen, no-name wieltjes met Acera hubs en Schwalbe Kojak 50-559 slicks. Ik heb er vanmiddag nog een rit van 50 km op gemaakt, heerlijk! Geen gedoe met versnellingen, gewoon verstand op oneindig, beentjes bewegen en gaan :D

twekkel
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2014 15:01

twekkel 10 sep 2014 22:07

alleen voor op de baan
Afbeelding

Gebruikersavatar
dr. ego
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 sep 2014 14:56

Gebruikersavatar dr. ego 20 sep 2014 15:18

Mooie fietsen hier.

Dit is mijn omgebouwde cornelo super
Afbeelding
voorremmetje, 48/17 verzet en maxxis re-fuse banden.


En dit is mijn santos baanfiets
Afbeelding
compleet afgemonteerd met miché primato, mavic cxp 14 velgen, DedaTre RS CORSA bandjes en een 52/17 verzet.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 20 sep 2014 15:29

dr. ego schreef:Mooie fietsen hier.

Dit is mijn omgebouwde cornelo super
Afbeelding
voorremmetje, 48/17 verzet en maxxis re-fuse banden.


En dit is mijn santos baanfiets
Afbeelding
compleet afgemonteerd met miché primato, mavic cxp 14 velgen, DedaTre RS CORSA bandjes en een 52/17 verzet.
Mooie foto's!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 sep 2014 16:16

Had ik mijn Ogre eigenlijk al gepost hier? Bij dezen dan!

Afbeelding

Surly Ogre XL, Titec J-Bar (design Jeff Jones, lelijk blauw lint is inmiddels aangepast), Thomson spulletjes, Flite Ti Kevlar, RF Turbine Crank, BB7, vage wielen, inmiddels andere banden dan op deze foto.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

RonaldR92
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2014 11:49

RonaldR92 14 okt 2014 12:01

Afbeelding

Afbeelding

Mijn fixed, gemaakt van een Benotto die als racefiets niet meer te redden was.

Bedoeling is om langzaam betere, mooiere onderdelen te monteren en uiteindelijk over te gaan op een alu frame.. Leader, BLB lapiovra, iets in die richting :roll:

teamorange
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 nov 2007 17:38
Locatie: Schoten (B)

teamorange 18 okt 2014 08:44

RonaldR92 schreef: Mijn fixed, gemaakt van een Benotto die als racefiets niet meer te redden was.

Bedoeling is om langzaam betere, mooiere onderdelen te monteren en uiteindelijk over te gaan op een alu frame.. Leader, BLB lapiovra, iets in die richting :roll:
Mooie fiets,maar ik weet niet of een alu frame echt een vooruitgang is....staal rijdt toch echt veel prettiger.
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....

jero73
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 nov 2014 18:23

jero73 21 jan 2015 17:37

Afbeelding

Hierboven mijn singlespeed, ik wilde eens kijken of ik voor weinig een leuke singlespeed kon maken, zie hier het resultaat.
Complete racefiets peugeot tourmalet van begin jaren 80 van 1e eigenaar gekocht, bmx pedalen erop,ingekort mtb stuur met sturmey archer remgrepen eraan, kenda regenbandjes, rolls san marco zadel erop (had ik nog liggen) en de boel goed gepolijst en gecleand.
Al met al kost de fiets me nu 135 euro, een echte budgetfiets dus, ik wil er alleen nog een enkel tandwieltje op(ben nu nog aan testen met verhouding) en een alu of chromen zadelpen.
De fiets blijft dus onder de 200 euro en volgens mij toch wel geslaagd?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 01 feb 2015 12:49

Met een paar aanpassingen op naar het voorjaar...

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 14 feb 2015 12:13

Leuke fixies en SS-speeds hier, heb jij nu speciaal voor je fixie een frame laten maken Timo? De Benotto van Ronald is ook helemaal mijn smaak, erg lekker fietsje.

Door mijn aanstaande verhuizing naar Amsterdam heb ik straks nog maar plek voor 1 fiets en dus moest in van mijn twee racefietsen het veld ruimen. Als complete racefiets was er maar weinig interesse in m'n alu racer, dus deze maar opgeofferd en omgebouwd naar fixed. Een beetje zonde is het wel, ultegra-remmetjes en een dura-ace balhoofd op een buitenslaper maar ach... Fiets is opgebouwd met enkel spullen die ik had liggen, op de wielen en ketting na.

Afbeelding

De eerste rit ging moeizaam, door een korte afleiding hield ik m'n benen stil en ging ik net niet op m'n smoel. Ik ga nog een aantal keer voorzichtig oefen maar denk dat ik uiteindelijk toch een freewheel ga monteren voor als ik straks in het centrum van Amsterdam moet fietsen, wel zo veilig.

Plaats reactie