Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Look of SPD-SL?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 26 apr 2007 02:45

Ik fiets op mijn mtb met SPD, op mijn wegfiets met Look.
De combinatie van mijn huidige (rode) Lookplaatjes (hebben eerst wel enkele jaren 'gerust' in een lade) en mijn niet-meer-verjarende Look-pedalen (in flashy paars!) zorgen bij iedere omwenteling voor een gekraak van jewelste. Ook het uitdraaien verloopt niet vlot. De schroef die de spanning regelt werd reeds naar minder spanning gedraaid. Maar, het gekraak blijft een bron van ergernis.
Even meegeven dat ik al sinds het ontstaan van het looksysteem, ergens eind de jaren 80, met Look gereden heb. De laatste jaren gebruik ik echter meer de mtb dan de wegfiets.

Door mijn grote tevredenheid van het SPD-systeem (in combinatie met NW-schoenen) dacht ik dat het misschien tijd wordt om ook op de weg over te schakelen naar SPD. Ik meen te hebben begrepen dat dit dan spd-sl is, en in feite niet vergelijkbaar is met spd voor mtb.

Graag wat argumenten pro en contra de 2 systemen. Waarom verkiest men Look, waarom SPD-sl?
Een bijkomende vraag, zijn de wegschoenen van Northwave geschikt voor SPD-sl?

Bedankt voor de tips!

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 26 apr 2007 03:06

Ik ben van SPD-SL overgestapt op LOOK KEO.
Ik had eerst voor SPD-SL gekozen omdat ze,voor dezelfde prijs , lichter waren als de oude Looks.
Ik vind dat je bij de SPD SL te lang aan het zoeken bent om in te klikken, dist kostte mij bij elk stoplicht ongeveer 10 meter, lijkt niet veel maar het is heel irritant en kost kracht.
De Look Keo is nog lichter als SPD-SL en stapt heel makkelijk in.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27593
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 apr 2007 10:12

Heb met beide gereden, ze zijn zo goed als gelijk. In- en uitklikken gaat met beiden erg makkelijk (althans dat is mijn ervaring). Kraken doen Look's gelukkig allang niet meer. Bij Look heb je 3 varianten plaatjes (verschillend in speling) bij SPD-SL 2. Koop gewoon wat je mooi vindt...

SPD-SL's zijn behoorlijk goedkoop (37,50 voor Ultegra pedaaltjes bij Hopmans inclusief schoenplaatjes).

Beide maken gebruik van een 3 punts driehoek bevestiging welke op 99 van alle schoenen past.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4533
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 26 apr 2007 10:20

Keo Classic zijn toch ook niet al te duur?! EUR 50 ofzo.

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 26 apr 2007 13:58

Klopt! Ze zijn ook wel voor minder dan €50 te vinden als je een beetje zoekt.

Ik rij nu overigens met SPD-Sl en die bevallen prima. Nooit problemen mee gehad en ze zien er mooi slank uit.
Ik ga binnenkort de Keo Carbon proberen. Eens kijken hoe dat bevalt.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

siral
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 nov 2005 22:08

siral 26 apr 2007 14:32

Heb zelf de Keo Carbon Ironman (oid). Ik vind deze vooral bij klimmen veel prettiger dan de SPD-SL Dura-Ace die ik had, omdat ze wat steviger/vaster zitten (weet niet hoe ik het gevoel anders moet beschrijven). De shimano's hadden voor mij te veel speling. Op de atb en hybride heb ik wel shimano pedalen; bevallen ook goed. Het is wel belangrijk of je al dan niet snel last van je knieen hebt. Dan zou veel speling beter kunnen zijn. In dat geval zouden de pedalen van Time een aanrader zijn heb ik met laten vertellen.

deesje
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 apr 2007 14:01

deesje 27 apr 2007 11:46

vanuit mijn vakgebied... spd is over het algemeen minder blessuregevoelig.. 

joukebuissink
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21

joukebuissink 27 apr 2007 12:00

Quoten: Origineel geplaatst door Deesje op 27 April 2007


vanuit mijn vakgebied... spd is over het algemeen minder blessuregevoelig.. 


Dat kan ik beamen!! (Ben van spd-sl naar look keo gegaan en heb daar nu een knieblessure aan overgehouden). Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat look dan automatisch niets is. Maar voor beginners zou ik zeker spd-sl aanraden.
Momenteel loopt er ook een actie. Shimano shoenen + Pedalen voor 83.5 euro. Kijk even op de shimano site voor meer info (onder acties)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27593
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 apr 2007 12:02

Alles staat of valt natuurlijk met de plaatjes die je gebruikt.

robert2
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jan 2007 09:39

robert2 27 apr 2007 19:13

Waarom meer blessuers met keo's?
Ik dacht dat je alleen pedalen gerelateerde blessures kon krijgen doordat je voeten scheef staan.
Maar spd-sl en keo hebben toch allebei speling op de plaatjes? Ik dacht zelfs dat de rode keo plaatjes meer speling bieden dan spdsl platen maar ik kan me vergissen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27593
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 apr 2007 15:02

SPD-SL geel: 3 graden
SPD-SL rood: 0 graden
Look rood: 9
Look grijs: 4.5 graden
Look zwart: 0

levensgenieter
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 apr 2007 10:33
Locatie: Roermond

levensgenieter 29 apr 2007 10:35

Welke kleur plaatjes gebruikt wie???
Twitter: http://www.twitter.com/jp_houben" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie