Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campa kenners! Vraagje mbt centaur ultra shift ergopowers.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 apr 2014 20:46

Ik heb een vraag mbt mijn Campagnolo Centaur ultrashift ergopower uit modeljaar 2009.

De schakelhendel van mijn rechtershifter staat wat verder naar buiten dan de linker, en ook verder dan ik bij andere shifters zie. Ook rammelt deze shifter meer dan de linker shifter, bijv. op een klinkerweggetje. Het lijkt erop dat er in het binnenwerk iets niet helemaal goed meer is.
Overigens schakelt hij altijd prima.

Nu heb ik begrepen dat voor deze shifters, niet zoals bij eerdere generaties, het schakelmechanisme in zijn geheel wordt vervangen bij een defect.

Op ebay kwam ik de volgende tegen: http://www.ebay.com/itm/Campagnolo-Cent ... TM:US:1123

Is dit inderdaad zo'n compleet binnenwerk voor mijn ergopower? Dus shifter excl. remhendel en rubber-hood? (De verkoper weet het namelijk niet precies)
Deze onderdelen schijnen namelijk niet zo makkelijk meer te krijgen te zijn, en het lijkt me wel handig dit vast te hebben liggen, mocht hij het een keer begeven......

Of.... zou ik zelf iets aan mijn shifter kunnen doen? (Ik zie zo niks afwijkends, als ik er eens in probeer te kijken.

Alvast dank voor het meedenken.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 21 apr 2014 21:07

Ultrashift uit 2009 is geheel demontabel en alle kleine onderdeeltjes zijn nog apart vervangbaar.
Ik zou eerst maar eens kijken wat er loos is voor allerlei dingen aan te gaan schaffen.
Hoogstwaarschijnlijk zit het in het volgende onderdeel en is 1 scharnierpunt onklaar, is waarschijnlijk simpel te repareren:

http://www.smi-radsport.de/oxid.php/sid ... 8.38759116

http://www.smi-radsport.de/oxid.php/sid ... 4.-rechts/

Kost 25€ los.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 apr 2014 21:43

@Kees: Ik had uit eerdere topics begrepen (lees vaag onthouden) dat dit type shifters niet geheel demontabel was. Maar dat valt dus mee.
Dan ga ik me ook geen zorgen maken over de verkrijgbaarheid van dit binnenwerk, zolang het goed werkt. Lijkt me inderdaad wel een goed idee de boel eens te demonteren om helemaal na te kijken, maar dat lijkt me meer iets voor een "slecht-weer" periode. Ik heb dit nog nooit gedaan en dit wordt vast gepriegel.... En ik ben niet zo goed in fijn-mechaniek
Dank voor de informatie!

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 21 apr 2014 22:32

De niet meer reviseerbare shifters zijn altijd Powershift voorzover mij bekend.

Mocht je het willen proberen:
http://www.youtube.com/watch?v=i5mzR8-rh8M
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 31 mei 2014 09:10

Alvast even een kleine update op dit verhaal. Ik heb ergens een fijn setje vervangende shifters kunnen opduikelen, dus bedoelde shifter ligt nu op de operatie tafel. Na demontage (ging simpel, mbv Youtube) bleek het probleem in de bevestiging van de "bevestigings ogen" van de schakelhendel te zitten. Hier is ergens een stukje metaal uitgebroken, wat de speling en het gerammel veroorzaakt.
Volgens de exploded view van de shifters wordt dit onderdeel niet los geleverd, maar alleen als onderdeel van het compleet nieuwe schakelmechanisme. Het heeft ook geen eigen artikel nummer. Het staat overigens ook niet op de door Kees0251 aangedragen duitse website. (Althans niet de benodigde Alu-versie voor centaur 2009)
De LBS heeft in m'n bijzijn zijn campa-leverancier gebeld. Na enig uitleggen en kletsen zou deze het benodigde deel toch kunnen leveren. Over een week of twee moet het binnen zijn. Ik ben benieuwd!

Plaats reactie