Achterrem veert niet meer open
Ik heb een Ultegra 6600 achterrem die niet meer open veert. Ik had de beide helften (d.w.z. beide armen) uit elkaar gehaald om 'm schoon te maken. Daarna opnieuw gemonteerd maar nu veert de boel niet/nauwelijks meer terug.
Tips, iemand...
Tips, iemand...
-
elefantino
- Forum-lid
Geen groter vermaak dan leedvermaak he Eelcozelefantino schreef:
Nee, maar dat moet dan liggen aan de veer Havana. Heb je de remhoef er helemaal af? Inknijpen en loslaten doet het dan ook niet?
Maar het veert niet of nauwelijks terug. Of je veer zit niet goed zoals het hoort of iets is te strak aangedraait. Ik probeer alles met een Dura Ace 7800 remhoef (schroefjes los etc) maar krijg niet voor elkaar wat jij ziet.
p.s. Ik weet hoe irritant zoiets kan zijn en houd sinds tijden een 'mise en place' waarbij ik alles in volgorde van afmontering leg. OP het moment dat zoiets gebeurd denk je van: Dat KAN niet??!!' en toch is het de realiteit en dus MOET je iets fout hebben gedaan.
Even rustig zitten en nadenken/handleidingen doornemen en 'JA!!' dat was het.
Laatst gewijzigd door Zorro op 27 aug 2013 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
Eigenlijk meer niet dan nauwelijks.
Afijn ik heb de boel dan maar compleet gedemonteerd en alles in een flinke laag olie gelegd om een nachtje te laten weken.

BTW: het inbusje op deze foto, waar dient dat voor? Kop is dol. Andere kant zit een wat forse inbus, die kreeg ik zo los.

Afijn ik heb de boel dan maar compleet gedemonteerd en alles in een flinke laag olie gelegd om een nachtje te laten weken.

BTW: het inbusje op deze foto, waar dient dat voor? Kop is dol. Andere kant zit een wat forse inbus, die kreeg ik zo los.

Niet gokken hejansen01 schreef:Is dat niet om de veer te spannen?
Als ik die schroef los draai dan komt nog steeds alles terug. Er moet imho iets mis zijn met die veer of positie van die veer. Ik ga echter niet alles proberen.
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
Uit eigen ervaring moet je het in elk geval ook zoeken in te hoge wrijving van binnenkabel in de buitenremkabel. De veer die ik destijds heb gekocht om hetzelfde probleem op te lossen ligt hier nog ergens, was toch niet nodig.

werkt altijd
(heb geen verstand van Shimano, maar mss een boutje te strak gedraaid? Zit het veertje wel op de juiste plek?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Daarom zei ik eerder: 'Heb je de remhoef er helemaal af? Inknijpen en loslaten doet het dan ook niet?'klimmer schreef:Uit eigen ervaring moet je het in elk geval ook zoeken in te hoge wrijving van binnenkabel in de buitenremkabel. De veer die ik destijds heb gekocht om hetzelfde probleem op te lossen ligt hier nog ergens, was toch niet nodig.
@53X11: 'heb geen verstand van Shimano, maar mss een boutje te strak gedraaid? Zit het veertje wel op de juiste plek?'
Die hadden we dus ook al gehad
Eliminatie van factoren dus. Wel eerst vorige posts lezen dus klimmer en 53X11
Laatst gewijzigd door Zorro op 27 aug 2013 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
papsnoetn01
- Forum-lid
Zoals Zorroi al zegt: het is het scharnierpunt voor de rechter remarm en omdat je schrijft dat de inbuskop hiervan is dolgedraaid is het meer dan waarschijnlijk dat daardoor de buitendiameter ook iets is toegenomen. Omdat deze bout nogal nauw passend in de remarm zit zou dat je probleem wel eens kunnen zijn. Even testen zonder veer dan zie je gelijk of hij vrij beweegt.
Ik ga m vandaag weer in elkaar zetten. Het bewuste boutje kan ik niet aandraaien, maar wel het boutje dat aan de andere kant zit. Hiermee heb ik wel wat zitten spelen (losser, vaster). Zonder effect.
Kan iemand me uitleggen waarom er aan weerszijden een inbusbout zit? Papa-mama constructie?
Mocht t niks worden dan volgt een "te koop gevraagd" advertentie
Kan iemand me uitleggen waarom er aan weerszijden een inbusbout zit? Papa-mama constructie?
Mocht t niks worden dan volgt een "te koop gevraagd" advertentie
Uitleggen kan ik het niet.havana schreef:Kan iemand me uitleggen waarom er aan weerszijden een inbusbout zit? Papa-mama constructie?
Alleen maar wild gokken.
Toen ik de eerste keer mijn remhoeven uit elkaar haalde had ik de zelfde vraag.
Het enige wat ik kon bedenken is dat het een borg is voor de bout die er tegenover zit.
Deze mag niet los komen omdat hij het scharnier is.