Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Problemen met kleiner kettingblad op triple

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 27 jul 2013 11:24

Huidige setup: triple 52/39//30 ultegra 6600.
Bedoeling was om de 52 te vervangen door een 48 en de 30 door een 26.
Kettingbladen van TA (Alize en Zephyr) besteld en geplaatst. Helaas blijkt het boeltje niet te werken.

Heb eerst de voorderailleur laten zakken zodat ie net boven de tanden van het grootste kettingblad (46 dus) komt.
Vervolgens afgesteld. Het geheel schakelt vlot tussen de drie kettingbladen alleen....

Als de ketting op het grootste blad ligt, raakt het middenblad (39 dus) de binnenplaat van de derailleur. Behoorlijk fel zelfs.

Ik heb geprobeerd om de derailleur terug omhoog te brengen zodat het middenblad de binnenplaat van de derrie niet meer raakt wanneer hij op het grote blad ligt, alleen is de derailleur dan niet meer behoorlijk af te stellen om naar het grote blad te schakelen.

Kan ik dit enkel oplossen door ook een kleiner middenblad te steken (38 of 36?) en gaat dit voldoende zijn? Of, interessanter, zijn er andere mogelijkheden om dit op te lossen?

Bijkomend vraagje: Schakelt zo'n TA blad zonder schakelhulp echt even vlot als een origineel blad en heeft het alleen met sneller schakelen te maken.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 27 jul 2013 14:31

Heb je nu een 48 of een 46t buitenblad? Je noemt beide. Indien 46t, dan is dat een verschil van slechts 7 tanden. Dat is inderdaad erg weinig. Even een paar opties doornemen. Bij 48t is het verschil 9 tanden. Dat zou wel moeten werken (vroeger had een dubbel een verschil van 10tanden: 52/42). Derailleur schakelt ook als hij wel 1 cm boven buitenblad staat. De 3mm van Shimano is, vind ik zelf, erg krap. Een middenblad van 38t is het kleinste wat je kunt plaatsen op bcd van 130mm. Scheelt 2mm. Dat kan ook genoeg zijn.
Hoe schakelt het naar de 26t? Heb je de afstelling van voren af aan opnieuw gedaan en moest je daarbij ook de uiterste standen aanpassen?
TA bladen schakelen niet zo supersnel als het origineel, zeker niet als er flinke verschillen in bladgrootte zijn.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 27 jul 2013 16:15

Er stond origineel 52/39/30
Nu heb ik dus 48/39/26

Afstelling volledig opnieuw uitgevoerd. Kabel los, min en max afgesteld en kabelspanning. De min en max standen heb ik slechts zeer minimaal moeten bijregelen. (<1/8e slag)
Probleem is dat ik de derailleur totaal niet kan laten zakken vanaf de originele positie (die is duidelijk afgetekend op het frame). Als ik de derrie 1 mm laat zakken raakt de binnenplaat van de kooi reeds het middenblad.

Het schakelen van 26 naar middenblad en omgekeerd loopt zeer vlot. Wel is het zo dat (indien de ketting achteraan op één van de vier kleinste kroontjes ligt) de ketting blijft haken achter de verdikkingen (schakelhulp?) van het middenblad (origineel shimano 39t). Een soort chainsuck. Nu heb ik deze configuratie in de praktijk niet nodig, dus dat is niet echt een probleem.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 27 jul 2013 18:52

Het is een feit, dat de combinatie van TA bladen en Shimano bladen niet goed samenwerken. Dat komt doordat beide fabrikanten de tanden anders op de kettingbladen positioneren. TA meer in het midden en Shimano meer naar de buitenkant. Shimanoblad neemt door de schakelhulpen ook ruimte weg voor de ketting. Ik zoek dan in dit geval de oplossing in een 38t Alizé middenblad. Je hebt al aardig wat geld uitgegeven natuurlijk, dus begrijp me niet verkeerd: een goede suggestie, zeker voor meelezers met gelijksoortige plannen: kies een crankstel met 110/74mm boutcirkel, Zoals Stronglight en Sugino hebben. Die hebben standaard 48/36/26t en diverse varianten daarop. Voorwaarde: een bracket met schroefdraad. Kosten: ca. €70 + de kosten voor JIS-trapas. Een simpele €12 en topkwaliteit voor €30.
Het tegen de schakelhulpen aanlopen van de ketting op de 26 is te verhelpen door de 26t te monteren met een 1mm ringetje tussen blad en spider. Mits je derailleur dan ook die 1mm verder naar binnen kan.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 28 jul 2013 12:39

Na nog wat geknutsel een werkende configuratie bekomen.
Ringetjes geplaatst tussen de 26 en spider, waardoor alle versnellingen op de 26 nu zonder haperende ketting verlopen.
Het 48 TA blad eraf gehaald en terug de originele 52 erop geplaatst. Het schakelen werkt terug perfect ook al is de sprong van 26 naar 52 meer dan 24 tanden wat meestal toch aangegeven wordt als maximum.
Een beetje jammer dat ik dus de 48 niet kan gebruiken, maar het was me toch vooral te doen om er een26 op te hebben.
Misschien zoals 'klimmer' het stelt in de toekomst uitzien naar een ander crankstel dat meer varianten mogelijk maakt. Alvast bedankt voor de hulp.

Plaats reactie