Deze post is voor mensen die voor weinig een oude buiscommandeur willen ombouwen naar een stuurschakelaar voor weinig geld.....een echte uitdaging, die ik mezelf nog moeilijker had gemaakt dan strict noodzakelijk....
Mijn fiets is een door mijzelf uit onderdelen opgebouwde old school racer. Oude Shimano Deore achterderailleur van het eerste uur (ooit geleverd als 5/6 spd STI geïndexeerd, door mij van een verlaten, geknakte mountainbike gered). Miche hubs met Campa 8 speed cassette 13-26 (kon deze wielset met gouden(!) Rigida DP18 velgen voor 75 Euro nieuw kopen).....en buiscommandeurs, prachtig Dura Ace anno 1989.
Nu vind ik schakelen op de buis behoorlijk vervelend, voor de grote bladen niet zo, maar voor 8 versnellingen achter wel. Dus wilde ik iets op het stuur. En de conversie mocht ook niets kosten, en het moest passen op een vlak stuur (moustache, geen racebocht) Dus eerst een SRAM shimano compatibele twistgrip gekocht, 8 speed. Dat werkte niet. Maar dan ook echt niet, want SRAM twistshifter + oude Shimano derailleur + Campa cassette = geen hit!
Dus naarstig gezocht naar een oplossing. De echte oplossing is het kopen van een campa derailleur en bijpassende shifter (ergopower oid) maar vanwege het stuur past geen geintegreerde, moderne, remgreepshifter en Campa maakt geen mountainbike stijl shifters....(nou ja ooit wel...maar die zijn niet meer te krijgen, en zo wel, te duur)
Op zoek dus naar een "thumbie": een stuurshifter die op frictie werkt. In de VS populair, en daarmee ook rete duur. Dus verder gezocht....en, ja hoor, succes. Via defietsenmaker.nl een stokoude stuurshifter van shimano gekocht: de AT50 (?)...voor 8 Euro + verzendkosten.Tja, zou het werken?
Nou, heel wat pielen en afstemmen verder kan ik verslag doen: vanaf het stuur kan ik - op frictie basis, dus niet geindexeerd - alle 8 de versnellingen bedienen. Dit ondanks dat de derailleur 6 speed is en de cassette van campa zelfs breder - dus meer kabel gebruikend - is dan een shimano 8 speed. En dat de obscure shifter zelf schijnt 7 speed is. Het is wonderlijk.
Voor degenen die met buiscommandeurs zitten en comfort zoeken zonder hoge kosten is dit dus een aanrader. De enige onderdelen die je extra nodig heb zijn een geleider van het aanlaspunt op de buis en een extra buitenkabel van het aanlaspunt tot je stuurschakelaar. Top!
Ombouw buis frictie naar stuurfrictie goedkoop
Goed werk! Ik schat dat er voor je bevindingen zeer veel belangstelling is op het forum van www.wereldfietser.nl .