Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Binnenband plakken?

tungsten
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 22 dec 2012 13:47

door havana » 21 dec 2012 07:43
Ik vind 't zonde van mjn tijd, plakken. Overigens is 1x per 3000 wel slecht. Ik zit op 1x per 10.000 en ik ben niet de enige. Wel mijd ik ultralight biba's
door amclassic-fan » 21 dec 2012 09:28
Ik plak ze nooit. Die Vittoria's heb je al voor €3.50 per stuk bij Bikeparts4u, daar ga ik niet voor zitten klooien met een plakker. In de zomer ben ik volgens mij geen 1 keer lek gereden, de laatste maand 2 keer. Is ook niet zo gek, zeker in Duitsland liggen binnenwegen helemaal vol met zooi en daarnaast rij je als het nat is gewoon eerder lek.
door robbebopper » 21 dec 2012 14:42
bij een lekke band onderweg natuurlijk gewoon wisselen met een nieuwe band, maar bij thuiskomst plak ik de band altijd. Als er twee plakkertjes opzitten, en dan nog eens lek, dan is het pas einde oefening. Ik vind een band plakken echt een simpel karweitje, ik heb er geen hekel aan, en ik vind het weggooien van goed werkend materiaal eigenlijk zonde.

Overigens een goeie tip (van de site van Ernie Frieke): Solutie tien minuten laten drogen (net genoeg om onder de douche te zijn geweest), en dan met een hamer het plakkertje er op meppen! Ben je meteen je agressie van die lekke band kwijt
Werkt als een tierelier!
Ik vebaas mij over bovenstaande. Bandje na 1 keer lek al weggooien. Ik heb binnenbanden waar al zeker 15 plakkers
op zitten en al meer dan 10 jaar oud. Ze blijven gewoon hard na reparatie.
Alleen als het ventiel los scheurt, dan gooi ik ze weg. Dat is niet meer te repareren.
Plakken is een minuut werk. Oppompen. Bandje vlak bij mijn gezicht houden. Dan voel je de uitstromende lucht veel beter, tenzij het gaatje extreem klein is. Dan moet de waterbak eraan te pas komen.
Dun insmeren met simpson of dresco solutie en meteen erop. Niks 10 minuten wachten en 100 keer meppen met een hamer.
Naar de fietsenmaker rijden voor een nieuw bandje, dat kost mij meer tijd.

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 22 dec 2012 14:03

plantagenet schreef:Dat de binnenband groter wordt in diameter is een normaal natuurkundig verschijnsel; de druk (kracht per vierkante cm oftewel N/cm2) is in de band overal gelijk, maar omdat de binnendiameter kleiner is dan de buitendiameter is de totale kracht op de buitenwand (groter oppervlak) groter dan op de binnenwand (kleiner oppervlak). De band zal hierdoor dus uitzetten naar buiten toe en dus groter worden in diameter. Hoe verder je hem oppompt hoe groter hij wordt.....totdat ie knalt.
Doordat het rubber niet overal exact dezelfde dikte heeft wordt op sommige plekken de wand minder naar buiten gedrukt (o.a. bij ventiel, naden en plakkers).
Overigens plak ik mijn banden 2 tot 3 maal; daarna vervang ik de biba, dit gaat prima.
De theorie begrijp ik, had dit alleen nog nooit gezien. Bij "normale" binnenbanden gebeurt dit nl. bijna niet.
havana schreef:Overigens is 1x per 3000 wel slecht. Ik zit op 1x per 10.000 en ik ben niet de enige. Wel mijd ik ultralight biba's.
Denk dat het een kwestie van geluk/pech is :), en een beetje uitkijken natuurlijk.
amclassic-fan schreef:Ik plak ze nooit. Die Vittoria's heb je al voor €3.50 per stuk bij Bikeparts4u, daar ga ik niet voor zitten klooien met een plakker. In de zomer ben ik volgens mij geen 1 keer lek gereden, de laatste maand 2 keer. Is ook niet zo gek, zeker in Duitsland liggen binnenwegen helemaal vol met zooi en daarnaast rij je als het nat is gewoon eerder lek.
Tja, dat gevoel heb ik dus wel een beetje, nieuw kost weinig, dus waarom plakken.
tungsten schreef: Ik vebaas mij over bovenstaande. Bandje na 1 keer lek al weggooien. Ik heb binnenbanden waar al zeker 15 plakkers
op zitten en al meer dan 10 jaar oud. Ze blijven gewoon hard na reparatie.
En dat is natuurlijk ook weer waar, al vind ik 15 plakkers toch wel redelijk veel.
Avatar gebruiker

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 22 dec 2012 19:24

Ik herken je probleem niet, Bert. Terwijl ik wel een paar keer op de manier die je beschrijft een binnenband heb opgepompt.

Overigens ben ik gewoon te lui om een binnenband te plakken. Al heb ik nu zowaar een setje met plakkers gekocht. Of ik ze ga gebruiken? Ja, maar alleen als ik aan 1 extra bandje onderweg niet genoeg blijk te hebben.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 26 dec 2012 10:39

tungsten schreef: Dun insmeren met simpson of dresco solutie en meteen erop. Niks 10 minuten wachten en 100 keer meppen met een hamer.
Naar de fietsenmaker rijden voor een nieuw bandje, dat kost mij meer tijd.
Al rijwieltechnicus met ruim 20 jaar professionele ervaring kan ik je zeggen dat 't tòch beter werkt om de solutie 10 minuten aan de lucht (dus niet blazen!) te laten drogen.
En natuurlijk de binnenband bij 't gaatje schoonmaken met een schoon lapje met wasbenzine, dat werkt beter dan schuurpapier. Over 't gaatje heen een kruis zetten met een Edding marker of ballpen, dan de solutie er dun opsmeren. Na de 10 minuten zie je dan 't strijklicht precies waar 't gaatje zit, plak je dus altijd 't plakkertje op de juiste plek en hoef je ook niet van die grote lappen erop te plakken.
Bij plakken is 't overigens beter om de plakker met de hand erop te plakken en dan de plakker tussen duim en wijsvinger goed aan de wrijven: door de toegevoegde lichaamswarmte vulcaniseerd de plakker beter met de band.

Ik heb een hardgrondige hekel aan binnenbanden zoals Schwalbe ze maakt, die zitten onder de lasnaden en hebben zelfs de maat van 't bandje in relief eringedrukt, alsof een kind niet ziet dat we 't hier over een racebandje hebben :( .... Als je lekrijd bij zo'n lasnaad of andere onregelmatigheid wordt plakken wel erg lastig ('t kàn overigens wél!). Bovendien zijn ze duurder de meeste andere binnenbandjes.
Daarom gewoon bandjes van CST of die bij CST gemaakt zijn: Cordo, XTR en ik verdenk ook Vreedestein dat ze hun binnenbandjes bij CST laten maken.

Moderne 'gewone' zwarte binnenbanden kan je tot in 't oneinige plakken en gaan eeuwig mee vooral als je ze bij montage insmeert met talkpoeder. Die binnenbanden zijn van synthetisch rubber en verouderd niet.
Bandjes bij 1 x lekrijden weggooien of gebruiken om wegwerp CO2 patronen mee in te pakken zie ik als pure spilzucht en een totaal overbodige vergroting van je ecologische footprint.

tungsten
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 26 dec 2012 13:44

Al rijwieltechnicus met ruim 20 jaar professionele ervaring kan ik je zeggen dat 't tòch beter werkt om de solutie 10 minuten aan de lucht (dus niet blazen!) te laten drogen.
En natuurlijk de binnenband bij 't gaatje schoonmaken met een schoon lapje met wasbenzine, dat werkt beter dan schuurpapier. Over 't gaatje heen een kruis zetten met een Edding marker of ballpen, dan de solutie er dun opsmeren. Na de 10 minuten zie je dan 't strijklicht precies waar 't gaatje zit, plak je dus altijd 't plakkertje op de juiste plek en hoef je ook niet van die grote lappen erop te plakken.
Op de tube van dresco solutie wordt expliciet vermeld géén wasbenzine te gebruiken. Op de simpson tube die ik net toevallig gekocht heb, staat deze waarschuwing niet. Wel staat er inderdaad op minimaal vijf minuten laten drogen alvorens te plakken.

Tegelijk met de tube simpson heb ik (bij de gamma) plakkers gekocht. Vroeger was een rol altijd voordeliger, maar nu bleken losse plakkers goedkoper te zijn. Ik ga uit van 2 x 2 cm grootte. Dit lijkt mij de minimale afmeting. De losse plakkers hebben ook die grootte.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 26 dec 2012 14:46

tungsten schreef: Op de tube van dresco solutie wordt expliciet vermeld géén wasbenzine te gebruiken. Op de simpson tube die ik net toevallig gekocht heb, staat deze waarschuwing niet.
Ah, interessant. Nou ja, wij gebruiken Simson, TipTop of Aspberg solutie. Maar waarom zou je geen wasbenzine mogen gebruiken? Het enige waarvoor je 't gebruikt is het grondig schoonmaken -ontvetten- van de binnenband. Als je de solutie aanbrengt is die benzine allang verdampt.
Ik zou 't gewoon 's proberen in combinatie met die Dresco. Met schuren kan je groeven in de binnenband maken en verzwakt de binnenband.

Collega's van me gebruiken -ook- graag kant & klaar plakkers maar ik knip ze liever zelf uit. Voor op vakantie heb ik altijd een stelletje voorgeknipte mee alhoewel ik ze eigenlijk nog nooit heb hoeven gebruiken.

Hoewel.... Deze nazomer reed ik voor 't eerst in 12 jaar lek in Zuid-Frankrijk. Een klassiek gevalletje: 'n doorntje! Lekker zitten plakken op de camping, glas Champagnoise d'rbij 8-)

tungsten
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 26 dec 2012 15:46

Ah, interessant. Nou ja, wij gebruiken Simson, TipTop of Aspberg solutie. Maar waarom zou je geen wasbenzine mogen gebruiken? Het enige waarvoor je 't gebruikt is het grondig schoonmaken -ontvetten- van de binnenband. Als je de solutie aanbrengt is die benzine allang verdampt.
Ik zou 't gewoon 's proberen in combinatie met die Dresco. Met schuren kan je groeven in de binnenband maken en verzwakt de binnenband.
Ik heb eigenlijk geen idee waarom je geen wasbenzine zou mogen gebruiken. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is, dat het rubber aangetast wordt en poreus wordt. Maar als jij dit al jaren zo doe, dan denk ik dat het absoluut geen kwaad kan. Ik ga het voortaan ook doen. Vetvrij is bij lijmen inderdaad heel belangrijk.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 26 dec 2012 16:05

tungsten schreef: Ik heb eigenlijk geen idee waarom je geen wasbenzine zou mogen gebruiken. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is, dat het rubber aangetast wordt en poreus wordt. Maar als jij dit al jaren zo doe, dan denk ik dat het absoluut geen kwaad kan.

Sterker nog, zo heb ik 't van m'n vader geleerd. zo'n 45 jaar terug. En synthetisch rubber wordt niet poreus. Wel kunnen er door wrijving met de binnenkant van de buitenband hele kleine gaatjes ontstaan en dan zegt men dat de binnenband poreus is geworden. Maar in dat geval zie je altijd los zwart poeder in de buitenband liggen: materiaal dat afkomstig is van de binnenband..... Dat voorkom je door talkpoeder te gebruiken èn je banden altijd op spanning te houden.
Hoe hard? Staat aan de zijkant van je buitenband. Pomp met manometer gebruiken. Die gaat dan ook altijd mee op vakantie.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 27 dec 2012 09:56

theodorocampagnolo schreef: .........................
Ik heb een hardgrondige hekel aan binnenbanden zoals Schwalbe ze maakt, die zitten onder de lasnaden en hebben zelfs de maat van 't bandje in relief eringedrukt, alsof een kind niet ziet dat we 't hier over een racebandje hebben :( .... Als je lekrijd bij zo'n lasnaad of andere onregelmatigheid wordt plakken wel erg lastig ('t kàn overigens wél!).
..........................
Plak je dan over de lasnaad, of tracht je die eerst weg te schuren?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 27 dec 2012 11:28

lugosi schreef:
theodorocampagnolo schreef: .........................
Ik heb een hardgrondige hekel aan binnenbanden zoals Schwalbe ze maakt, die zitten onder de lasnaden en hebben zelfs de maat van 't bandje in relief eringedrukt, alsof een kind niet ziet dat we 't hier over een racebandje hebben :( .... Als je lekrijd bij zo'n lasnaad of andere onregelmatigheid wordt plakken wel erg lastig ('t kàn overigens wél!).
..........................
Plak je dan over de lasnaad, of tracht je die eerst weg te schuren?
Ik schuur hem altijd weg.
Better safe than sorry. ;)

blackmax
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 apr 2007 02:19

blackmax 24 jan 2013 21:06

Theoretisch zal wasbenzine rubber oplossen. Je kunt beter het te plakken oppervlak iets opruwen en daarna met een klamme doek reinigen en laten drogen. De lijm die wordt gebruikt voor het plakken van banden is contactlijm. Dus eerst laten drogen en daarna het plakkertje erop en goed aandrukken.
..... nee, op de fiets.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 25 jan 2013 09:40

blackmax schreef:Theoretisch zal wasbenzine rubber oplossen.
:?:

Plaats reactie