op naar de alpen: van dubbel naar compact
Een '39' blad gaat hier ook gewoon op passen hoor! (38 is de kleinste maat). Maar het is waarschijnlijk net zo goedkoop/duur om bij een Duitse webshop een overjarig Centaur of Chorus crankstel te kopen. Neem er 1tje met een 34 als kleinste blad, en dan hoef je aan je achtercassette niets te doen (mits redelijk getraind)
En inderdaad: cranketrekker en imbus is all you need (al gaan er hele discussie over of je de as wel of juist niet in moet vetten..!)
En inderdaad: cranketrekker en imbus is all you need (al gaan er hele discussie over of je de as wel of juist niet in moet vetten..!)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
38T past niet op Campagnolo cranks (BCD = 135 mm tegen 130 van Shimano, waar een 38 wel net past).
Overjarige cranksellen zijn een goede tip, maar geen Chorus of Record want die gebruiken een (flink) kortere trapas.
Overjarige cranksellen zijn een goede tip, maar geen Chorus of Record want die gebruiken een (flink) kortere trapas.
@hteriele: had geen rekening gehouden met hogere BCD. Ook niet met trapaslengte trouwens. In dit geval zul je dus juist wel voor CHorus moeten gaan, gezien het huidige crankstel
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
53x11 schreef:Een '39' blad gaat hier ook gewoon op passen hoor! (38 is de kleinste maat). Maar het is waarschijnlijk net zo goedkoop/duur om bij een Duitse webshop een overjarig Centaur of Chorus crankstel te kopen. Neem er 1tje met een 34 als kleinste blad, en dan hoef je aan je achtercassette niets te doen (mits redelijk getraind)
aangezien dit een overjarig campagnolo record crankset is, moet ik lijkt mij juist wel op zoek naar een overjarig chorus of campagnolo crankset?.
enige probleem is dat ik naar het nu uitziet waarschijnlijk volgende week al vertrek, dus de duitse webshop zal het niet worden qua levertijd
ben er toch sterk over aan het denken om voor de 39 binnen te gaan en me een 13-29 te monteren, de enige oplossing is dan nog of de zogenoemde franklin tric of een langere achterderrie, lijkt me zo
dank voor al het advies!
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
nog weer wat info, ik mailde met bikeparts4u.nl met de vraag of zijnog een compact vierkante as campagnolo crankset hadden liggen,
ik werd terugemaild dat deze nooit gemaakt zijn, en als ik op wikipedia lees
http://en.wikipedia.org/wiki/Crankset#Compact_crankset
kan ik me dit ook voorstellen
de enige mogelijkheid om voor een compact te gaan zou dan nog zijn dat shimano of fsa of iets dergelijks een compact met een vierkante as zouden hebben maar die zijn waarschijnlijk ook pas in 2006 begonnen met het produceren van compactcranksets..
ik werd terugemaild dat deze nooit gemaakt zijn, en als ik op wikipedia lees
http://en.wikipedia.org/wiki/Crankset#Compact_crankset
kan ik me dit ook voorstellen
de enige mogelijkheid om voor een compact te gaan zou dan nog zijn dat shimano of fsa of iets dergelijks een compact met een vierkante as zouden hebben maar die zijn waarschijnlijk ook pas in 2006 begonnen met het produceren van compactcranksets..
De eigenaar van bikeparts4u (=bekend forumlid) heeft vaak gelijk, maar nu ff niet. Ik heb er namelijk meerdere gemonteerd (wel allemaal Centaur. Misschien is Chorus nooit gemaakt)
Overigens heb je wel pech vrees ik. Net even voor je bij mijn favoriete Duitse webshops gekeken, maar ze zijn allemaal uitverkocht vrees ik. Misschien ebay?
Overigens heb je wel pech vrees ik. Net even voor je bij mijn favoriete Duitse webshops gekeken, maar ze zijn allemaal uitverkocht vrees ik. Misschien ebay?
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Amclassic-fan schreef:Chorus en Record zijn nooit als alu gemaakt, die zijn alleen als carbon te gemaakt. Op Ebay.de valt nog wel regelmatig wat nieuws te vinden.
Ah, vandaar. Centaur is wel in alu gemaakt, maar dan heb je waarschijnlijk ook een 111mm as nodig
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- Le Grimpeur
- Forum-lid
leenpol schreef:Amclassic-fan schreef:Stillekracht schreef:Je hebt bij dit cranckstel geen cranckentrekker nodig. Gewoon de grote imbus losdraaien.
Als dat kan dan is het heel hard tijd dat je een nieuw crankstel koopt. Op een vierkante as hoort het crankstel toch gewoon klem te zitten.
Het oog van de kenner....... en niet alleen dat. Hij heeft nog gelijk ook
Waarschijnlijk bedoelt "Stillekracht" dat de Record cranks (en ook de Chorus cranks, dat weet ik zo even niet uit m'n hoofd) "vroeger" van een geïntegreerde cranktrekker voorzien waren. De cranks zaten heus wel goed klem op de as, want je moest echt wel met een lange inbussleutel aan de slag!
Maar voor zover ik het op de foto kan zien, is dat hier niet meer het geval, dus zou je wel een cranktrekker nodig hebben.
60 x Ventoux
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
serge duidde mij in ieder geval op deze:
http://www.stronglight.com/stronglight/ ... actcompact
dat behoort dus tot de mogelijkheden. ik was ook al even in duitsland op zoek gegaan, nog zonder resultaat
@53x11 kun je mij je favoriete webshops in duitsland eens noemen, wel leuk om in de gaten te houden.
heb in ieder geval op de campagnolo site het bewijs govonden van het bestaan van een vierkante as compact crank voor vierkante as (uit de productcatalogus 2006)(ultratorque werd pas in 2007 ingevoerd):
[img=http://monsieurpinot.nl/download/Screen shot 2010-06-30 at 00.09.45.png]
*gaat onderzoeken hoe lang mijn as is, en welke lengte deze crank nodig heeft
aanvulling: ik zie in de catalogus van 2005 dat deze centaur compact er nog niet was, wel de centaur, chorus en record carbon versie. Er is dus maar 1 aluminium versie voor vierkante as gemaakt
http://www.stronglight.com/stronglight/ ... actcompact
dat behoort dus tot de mogelijkheden. ik was ook al even in duitsland op zoek gegaan, nog zonder resultaat
@53x11 kun je mij je favoriete webshops in duitsland eens noemen, wel leuk om in de gaten te houden.
heb in ieder geval op de campagnolo site het bewijs govonden van het bestaan van een vierkante as compact crank voor vierkante as (uit de productcatalogus 2006)(ultratorque werd pas in 2007 ingevoerd):
[img=http://monsieurpinot.nl/download/Screen shot 2010-06-30 at 00.09.45.png]
*gaat onderzoeken hoe lang mijn as is, en welke lengte deze crank nodig heeft
aanvulling: ik zie in de catalogus van 2005 dat deze centaur compact er nog niet was, wel de centaur, chorus en record carbon versie. Er is dus maar 1 aluminium versie voor vierkante as gemaakt
www.bike-components.de
www.bike-palast.com
Bij beiden regelmatig spullen gekocht. Zijn gewoon goede webshops.
www.bike-palast.com
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
53x11 schreef:www.bike-components.de
http://www.bike-palast.com
hartelijk dank, zie ook mijn aanpassing in bovenstaande post, er is dus maar 1 jaar een aluminium versie gemaakt van een comact crankset bij campagnolo voor vierkante as