Ketting slijtage meten met schuifmaat
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Weer wat geleerd dan
Maar goed dat ik een slijtagemeter gebruik. Hoef ik zelf niet die vertaalslag te maken.
U heeft helemaal gelijk, en ik ook (oftewel: we zijn het eens!). De text die ik aanhaalde stelde dat je slijtage niet kon meten over 10 schakels omdat het slijtage was aan de rollers en geen rek. Dus dat de gap tussen iedere opvolgende roller evenveel zou 'slijten' als de gap over meerdere rollers. Dat is (ook volgens sheldon brown, zijn website zij geprezen) incorrect. De 'slijtage' van een ketting zorgt er wel degelijk voor dat de lengte van een ketting toeneemt, en dus als je over 10 schakels meet, meet je daadwerkelijk 10x de toegenomen afstand over een enkele schakel. Vandaar dat de schuifmaat methode (en trouwens ook de handige tooltjes) goed werkt. En het effect van een ouder wordende ketting (ik zeg duidelijk niet 'slijtage' om verwarring te voorkomen), is dus wel degelijk dat ie langer wordt. Het zijn inderdaad niet de plates die rekken, maar de binnenste pinnen die slijten (ja, slijten), waardoor de gehele ketting rekt (er is dus echt wel rek op kettingniveau!). Maar nogmaals: we zijn het gewoon eens.lugosi schreef:Nope, nope kettingslijtage is wel degelijk slijtage en geen rek zoals hierboven al duidelijk uitgelegd is. En als je het correct wil meten dan maak je gebruik van de Shimano TL-CN40 of TL-CN41. Andere modellen zijn onnauwkeurig. Waarom dat zo is? Wel dat lees je hier: http://sheldonbrown.com/chains.html" onclick="window.open(this.href);return false; (onderaan pagina). @mda op dezelfde pagina lees je ook waarom jij denkt dat een ketting rekt i.p.v. slijt.mda1 schreef:
Nope. Kettingslijtage is wel degelijk rek. En juist niet echt 'slijtage'. Neem een oude ketting en een nieuwe met evenveel schakels. De versleten ketting is dan ongeveer 1 hele schakel langer!
Je kan het prima meten met een schuifmaat. Maar een tooltje van 10 euro is goedkoper dan een schuifmaat. Dus heb je nog geen van beiden: koop een tooltje. Heb je een schuimaat? Meet dan de lengte tussen 10 schakels (tussen de rollen), en tel de diameter 1 rol er bij op. Dan heb je een uiterst nauwkeurige meting van de 10x de pen-pen afstand (127.0 mm nieuw, 128.2 is 1% rek).
Ketting op grote blad leggen en dan kijken of je een schakel makkelijk kan optillen van het kettingblad...
Om heel eerlijk te zijn... ik vervang het zaakje als het slecht loopt, en dat is rond 9.000km (en dan slaat ie nog niet door).... en dat is dan 1 ketting en 1 cassette. Een set goede kettingbladen (Gebhardt / Stronglight Zigral) gaan bij mij ca 30.000 mee. Ben van mening dat wisselen van kettingen uiteindelijk duurder is (ketting kost ook 20 euro) en over het algemeen slijt je toch vooraal het middensegment van de cassete weg (18/17/16/15).
nieuwe ketting op gebruike cassette lijkt mij persoonlijk (mening
) ook niet zinvol, spul is nl op elkaar ingesleten.
Levensduur verlengen is heel: simpel: maak die ketting met een doek na een rit schoon en druppel er weer een dun laagje olie op de ketting.... werkt bij mij perfect
Om heel eerlijk te zijn... ik vervang het zaakje als het slecht loopt, en dat is rond 9.000km (en dan slaat ie nog niet door).... en dat is dan 1 ketting en 1 cassette. Een set goede kettingbladen (Gebhardt / Stronglight Zigral) gaan bij mij ca 30.000 mee. Ben van mening dat wisselen van kettingen uiteindelijk duurder is (ketting kost ook 20 euro) en over het algemeen slijt je toch vooraal het middensegment van de cassete weg (18/17/16/15).
nieuwe ketting op gebruike cassette lijkt mij persoonlijk (mening
Levensduur verlengen is heel: simpel: maak die ketting met een doek na een rit schoon en druppel er weer een dun laagje olie op de ketting.... werkt bij mij perfect
Planet-X Stealth Pro "Pink - DA7800TT SRM - HED.3
Planet-X Stealth Pro "Guru Blue"- DA7800 - PowertapPro+
Empella BonfireSL - CarbonFire - Ultegra6600 - CR420
Planet-X Stealth Pro "Guru Blue"- DA7800 - PowertapPro+
Empella BonfireSL - CarbonFire - Ultegra6600 - CR420
-
kogafanaat
- Forum-lid
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 13 jun 2008 00:02
Is de kettingmeter voor 9speed dezelfde als voor speed10 speed?
fietsfanaat
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Ja, de 'steek' is voor alle kettingen gelijk. Alleen de breedte verschilt bij bijv. 9, 10 en 11 speed.
60 x Ventoux
-
burningtyre
- Forum-lid
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 12 sep 2010 14:57
- Locatie: Nijmegen
Ik heb na het posten van dit topic nog eens rondegeneusd op internet en ben toen op de volgende methode gestuit.
Zet de schuifmaat op 131.85mm (lengte nieuwe ketting x-aantal schakels), en duw hem dan naar buiten toe als hij tussen de ketting zit (tussen de grotere ruimtes).
Ik heb deze methode toegepast op m'n ketting, waarvan ik vermoedde dat hij aan vervanging toe was. Ongeveer 1 jaar oud, ca 4500km. Ultegra 6701 ketting.
Ik heb gemeten 133.85mm. Ik heb dit op meerdere stukken ketting gemeten om te kijken of het overal gelijk is, dit bleek zo te zijn.
133,85/131,85= 1,0156
Wat neerkomt op 1,516% uitrekking.
Ik heb toen de ketting vervangen voor een nieuwe (ultegra 6701) en de methode nogmaals toegepast om te kijken wat een nieuwe ketting voor een lengte heeft, en deze is excact 131.85mm.
Voortaan zal ik deze methode toepassen. Is voor mij zeer nauwkeurig gebleken.
Zet de schuifmaat op 131.85mm (lengte nieuwe ketting x-aantal schakels), en duw hem dan naar buiten toe als hij tussen de ketting zit (tussen de grotere ruimtes).
Ik heb deze methode toegepast op m'n ketting, waarvan ik vermoedde dat hij aan vervanging toe was. Ongeveer 1 jaar oud, ca 4500km. Ultegra 6701 ketting.
Ik heb gemeten 133.85mm. Ik heb dit op meerdere stukken ketting gemeten om te kijken of het overal gelijk is, dit bleek zo te zijn.
133,85/131,85= 1,0156
Wat neerkomt op 1,516% uitrekking.
Ik heb toen de ketting vervangen voor een nieuwe (ultegra 6701) en de methode nogmaals toegepast om te kijken wat een nieuwe ketting voor een lengte heeft, en deze is excact 131.85mm.
Voortaan zal ik deze methode toepassen. Is voor mij zeer nauwkeurig gebleken.
-
papsnoetn01
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
Deze methode gebruik ik ook om de slijtage vast te stellen, alleen dan over tien schakels (=127 mm.). Daar trek ik dan de diameter van de rol vanaf (7,5 mm.), is 119,5 mm. Als de binnenmeetbekken van de schuifmaat dus een maat aangeven van 120,8 of 121,4 mm., afhankelijk van of je 1 dan wel 1,5% max verlenging als uitgangspunt hanteert, is het tijd om te vervangen. Ik vraag me echter wel af of de roldiameter van een 6701 kettting groter is dan 7,5 mm., want alleen dan is de maat van 131,85 mm. te verklaren (zou i.c. 7,85 mm. moeten zijn).
-
Derk Tellegen
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 20 sep 2014 16:57
Het makkelijkste is het meten met de binnen diameter bekjes van de schuifmaat dus de kleine puntjes en dan wel 11 schakels. Neem de schalmen met de plaatjes aan de buitenkant dan heb je meer ruimte voor de schuifmaat. 11 schakels hard op hard heeft een lengte van 139,7 mm daar trek je 1 diameter van de rol vanaf 7,7 mm kom je op 132mm uit voor een nieuwe ketting. %0,75 slijtage is 133 mm betekent vervangen van de ketting. %1,00 slijtage is 133,3mm betekent alles vervangen.
Even duidelijkheid scheppen en een nieuw? idee opperen, kettingsmeders, leest u even mee:
De ketting rekt niet uit. Staal kan wel uitrekken, maar een fietsketting zal dat bij normaal gebruik niet gebeuren, daar is de kracht van de motor niet groot genoeg voor. Het is dus slijtage en wel tussen de pinnen en de binnenste schakels, dus niet alleen de pinnen. Omdat de raakvlakken zo klein zijn, is het daar erg moeilijk goed te smeren, de olie wordt er gewoon tussenuit gedrukt, ook olie met HP toevoegingen. Wat het bij de fiets met ontspoorder(s) nog lastiger maakt is de scheve stand van de ketting over de tandwielen, door die scheve stand worden de raakvlakken nog aanzienlijk kleiner: bij een ketting die recht loopt, d.w.z. de tandwielen precies in elkaar verlengde, is het raakvlak een streep, bij tandwielen die niet precies tegenover elkaar liggen is het een puntcontact. De nieuwe mode met een enkel voorblad maakt die situatie er niet beter op.
Nu mijn nieuwe? idee: Waar de binnenste schakels om de pinnen draaien komt een kussenvormig busje, dat in de, tevens kussenvormige, binnenkant van de binnenschakels komt. Dat is wel veel binnen, maat het is ook best koud buiten. Het resultaat is dat een ketting die onder een hoek loopt steeds streepvormige raakvlakken heeft tussen de binnen-schakels en de pinnen. Ketting zal er wel iets duurder door worden, maar veel langer meegaan.
De ketting rekt niet uit. Staal kan wel uitrekken, maar een fietsketting zal dat bij normaal gebruik niet gebeuren, daar is de kracht van de motor niet groot genoeg voor. Het is dus slijtage en wel tussen de pinnen en de binnenste schakels, dus niet alleen de pinnen. Omdat de raakvlakken zo klein zijn, is het daar erg moeilijk goed te smeren, de olie wordt er gewoon tussenuit gedrukt, ook olie met HP toevoegingen. Wat het bij de fiets met ontspoorder(s) nog lastiger maakt is de scheve stand van de ketting over de tandwielen, door die scheve stand worden de raakvlakken nog aanzienlijk kleiner: bij een ketting die recht loopt, d.w.z. de tandwielen precies in elkaar verlengde, is het raakvlak een streep, bij tandwielen die niet precies tegenover elkaar liggen is het een puntcontact. De nieuwe mode met een enkel voorblad maakt die situatie er niet beter op.
Nu mijn nieuwe? idee: Waar de binnenste schakels om de pinnen draaien komt een kussenvormig busje, dat in de, tevens kussenvormige, binnenkant van de binnenschakels komt. Dat is wel veel binnen, maat het is ook best koud buiten. Het resultaat is dat een ketting die onder een hoek loopt steeds streepvormige raakvlakken heeft tussen de binnen-schakels en de pinnen. Ketting zal er wel iets duurder door worden, maar veel langer meegaan.
Groet,
Gerard.
Gerard.
Derailleurkettingen zijn tegenwoordig niet zo uitgevoerd als op bovenstaand plaatje, de busjes 4 en binnenplaten 2 zijn 1 geheel....
In principe is het idee van gerard4t mogelijk, maar in de praktijk is het niet economisch uitvoerbaar...en IMO ook niet nodig met de goede smering (dikvloeibaar)
Vermoedelijk is al tientallen jaren geleden iemand op dergelijke ideeen gekomen, maar is het niet economisch of technisch mogelijk gebleken.
En het zou me ook niet verbazen als er al gewoon dergelijke kettingen zijn, de kromming hoeft maar heel klein te zijn...
In principe is het idee van gerard4t mogelijk, maar in de praktijk is het niet economisch uitvoerbaar...en IMO ook niet nodig met de goede smering (dikvloeibaar)
Vermoedelijk is al tientallen jaren geleden iemand op dergelijke ideeen gekomen, maar is het niet economisch of technisch mogelijk gebleken.
En het zou me ook niet verbazen als er al gewoon dergelijke kettingen zijn, de kromming hoeft maar heel klein te zijn...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
