Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting slijtage meten met schuifmaat

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 07 feb 2013 09:47

Weer wat geleerd dan ;-) Maar goed dat ik een slijtagemeter gebruik. Hoef ik zelf niet die vertaalslag te maken.

mda1
Forum-lid

mda1 07 feb 2013 12:02

lugosi schreef:
mda1 schreef:
Nope. Kettingslijtage is wel degelijk rek. En juist niet echt 'slijtage'. Neem een oude ketting en een nieuwe met evenveel schakels. De versleten ketting is dan ongeveer 1 hele schakel langer!
Je kan het prima meten met een schuifmaat. Maar een tooltje van 10 euro is goedkoper dan een schuifmaat. Dus heb je nog geen van beiden: koop een tooltje. Heb je een schuimaat? Meet dan de lengte tussen 10 schakels (tussen de rollen), en tel de diameter 1 rol er bij op. Dan heb je een uiterst nauwkeurige meting van de 10x de pen-pen afstand (127.0 mm nieuw, 128.2 is 1% rek).
Nope, nope kettingslijtage is wel degelijk slijtage en geen rek zoals hierboven al duidelijk uitgelegd is. En als je het correct wil meten dan maak je gebruik van de Shimano TL-CN40 of TL-CN41. Andere modellen zijn onnauwkeurig. Waarom dat zo is? Wel dat lees je hier: http://sheldonbrown.com/chains.html" onclick="window.open(this.href);return false; (onderaan pagina). @mda op dezelfde pagina lees je ook waarom jij denkt dat een ketting rekt i.p.v. slijt.
U heeft helemaal gelijk, en ik ook (oftewel: we zijn het eens!). De text die ik aanhaalde stelde dat je slijtage niet kon meten over 10 schakels omdat het slijtage was aan de rollers en geen rek. Dus dat de gap tussen iedere opvolgende roller evenveel zou 'slijten' als de gap over meerdere rollers. Dat is (ook volgens sheldon brown, zijn website zij geprezen) incorrect. De 'slijtage' van een ketting zorgt er wel degelijk voor dat de lengte van een ketting toeneemt, en dus als je over 10 schakels meet, meet je daadwerkelijk 10x de toegenomen afstand over een enkele schakel. Vandaar dat de schuifmaat methode (en trouwens ook de handige tooltjes) goed werkt. En het effect van een ouder wordende ketting (ik zeg duidelijk niet 'slijtage' om verwarring te voorkomen), is dus wel degelijk dat ie langer wordt. Het zijn inderdaad niet de plates die rekken, maar de binnenste pinnen die slijten (ja, slijten), waardoor de gehele ketting rekt (er is dus echt wel rek op kettingniveau!). Maar nogmaals: we zijn het gewoon eens.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 08 feb 2013 11:53

Inderdaad, het is gewoon een kwestie van woordkeuze.

tieme
Forum-lid

Gebruikersavatar tieme 09 feb 2013 10:14

Ketting op grote blad leggen en dan kijken of je een schakel makkelijk kan optillen van het kettingblad...

Om heel eerlijk te zijn... ik vervang het zaakje als het slecht loopt, en dat is rond 9.000km (en dan slaat ie nog niet door).... en dat is dan 1 ketting en 1 cassette. Een set goede kettingbladen (Gebhardt / Stronglight Zigral) gaan bij mij ca 30.000 mee. Ben van mening dat wisselen van kettingen uiteindelijk duurder is (ketting kost ook 20 euro) en over het algemeen slijt je toch vooraal het middensegment van de cassete weg (18/17/16/15).
nieuwe ketting op gebruike cassette lijkt mij persoonlijk (mening :P ) ook niet zinvol, spul is nl op elkaar ingesleten.

Levensduur verlengen is heel: simpel: maak die ketting met een doek na een rit schoon en druppel er weer een dun laagje olie op de ketting.... werkt bij mij perfect
Planet-X Stealth Pro "Pink - DA7800TT SRM - HED.3
Planet-X Stealth Pro "Guru Blue"- DA7800 - PowertapPro+
Empella BonfireSL - CarbonFire - Ultegra6600 - CR420

kogafanaat
Forum-lid

kogafanaat 09 feb 2013 11:03

Is de kettingmeter voor 9speed dezelfde als voor speed10 speed?
fietsfanaat

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 09 feb 2013 11:05

Ja, de 'steek' is voor alle kettingen gelijk. Alleen de breedte verschilt bij bijv. 9, 10 en 11 speed.
60 x Ventoux

burningtyre
Forum-lid

burningtyre 19 feb 2013 17:34

Ik heb na het posten van dit topic nog eens rondegeneusd op internet en ben toen op de volgende methode gestuit.

Zet de schuifmaat op 131.85mm (lengte nieuwe ketting x-aantal schakels), en duw hem dan naar buiten toe als hij tussen de ketting zit (tussen de grotere ruimtes).

Ik heb deze methode toegepast op m'n ketting, waarvan ik vermoedde dat hij aan vervanging toe was. Ongeveer 1 jaar oud, ca 4500km. Ultegra 6701 ketting.

Ik heb gemeten 133.85mm. Ik heb dit op meerdere stukken ketting gemeten om te kijken of het overal gelijk is, dit bleek zo te zijn.
133,85/131,85= 1,0156
Wat neerkomt op 1,516% uitrekking.
Ik heb toen de ketting vervangen voor een nieuwe (ultegra 6701) en de methode nogmaals toegepast om te kijken wat een nieuwe ketting voor een lengte heeft, en deze is excact 131.85mm.

Voortaan zal ik deze methode toepassen. Is voor mij zeer nauwkeurig gebleken.

papsnoetn01
Forum-lid

papsnoetn01 19 feb 2013 19:56

Deze methode gebruik ik ook om de slijtage vast te stellen, alleen dan over tien schakels (=127 mm.). Daar trek ik dan de diameter van de rol vanaf (7,5 mm.), is 119,5 mm. Als de binnenmeetbekken van de schuifmaat dus een maat aangeven van 120,8 of 121,4 mm., afhankelijk van of je 1 dan wel 1,5% max verlenging als uitgangspunt hanteert, is het tijd om te vervangen. Ik vraag me echter wel af of de roldiameter van een 6701 kettting groter is dan 7,5 mm., want alleen dan is de maat van 131,85 mm. te verklaren (zou i.c. 7,85 mm. moeten zijn).

Derk Tellegen
Forum-lid

Derk Tellegen 20 sep 2014 17:24

Het makkelijkste is het meten met de binnen diameter bekjes van de schuifmaat dus de kleine puntjes en dan wel 11 schakels. Neem de schalmen met de plaatjes aan de buitenkant dan heb je meer ruimte voor de schuifmaat. 11 schakels hard op hard heeft een lengte van 139,7 mm daar trek je 1 diameter van de rol vanaf 7,7 mm kom je op 132mm uit voor een nieuwe ketting. %0,75 slijtage is 133 mm betekent vervangen van de ketting. %1,00 slijtage is 133,3mm betekent alles vervangen.

gerard4t
Forum-lid

gerard4t 10 feb 2021 11:59

Even duidelijkheid scheppen en een nieuw? idee opperen, kettingsmeders, leest u even mee:
De ketting rekt niet uit. Staal kan wel uitrekken, maar een fietsketting zal dat bij normaal gebruik niet gebeuren, daar is de kracht van de motor niet groot genoeg voor. Het is dus slijtage en wel tussen de pinnen en de binnenste schakels, dus niet alleen de pinnen. Omdat de raakvlakken zo klein zijn, is het daar erg moeilijk goed te smeren, de olie wordt er gewoon tussenuit gedrukt, ook olie met HP toevoegingen. Wat het bij de fiets met ontspoorder(s) nog lastiger maakt is de scheve stand van de ketting over de tandwielen, door die scheve stand worden de raakvlakken nog aanzienlijk kleiner: bij een ketting die recht loopt, d.w.z. de tandwielen precies in elkaar verlengde, is het raakvlak een streep, bij tandwielen die niet precies tegenover elkaar liggen is het een puntcontact. De nieuwe mode met een enkel voorblad maakt die situatie er niet beter op.
Nu mijn nieuwe? idee: Waar de binnenste schakels om de pinnen draaien komt een kussenvormig busje, dat in de, tevens kussenvormige, binnenkant van de binnenschakels komt. Dat is wel veel binnen, maat het is ook best koud buiten. Het resultaat is dat een ketting die onder een hoek loopt steeds streepvormige raakvlakken heeft tussen de binnen-schakels en de pinnen. Ketting zal er wel iets duurder door worden, maar veel langer meegaan.
Groet,
Gerard.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 10 feb 2021 14:16

Dan ben ik wel benieuwd hoe je dat had gedacht:

Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 10 feb 2021 14:37

Derailleurkettingen zijn tegenwoordig niet zo uitgevoerd als op bovenstaand plaatje, de busjes 4 en binnenplaten 2 zijn 1 geheel....
In principe is het idee van gerard4t mogelijk, maar in de praktijk is het niet economisch uitvoerbaar...en IMO ook niet nodig met de goede smering (dikvloeibaar)
Vermoedelijk is al tientallen jaren geleden iemand op dergelijke ideeen gekomen, maar is het niet economisch of technisch mogelijk gebleken.
En het zou me ook niet verbazen als er al gewoon dergelijke kettingen zijn, de kromming hoeft maar heel klein te zijn...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie