Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.
Oeps, beter laat dan nooit…C.R3.2011 schreef:Klopt het dat het Stronglight binnenblad 2 x lang mee gaat als een Campa Chorus?kauwvot schreef:Mijn ervaringen Chorus 11sp:
ketting: 2000..2500 km
cassette 12-25t: 6000 km (3 kettingen)
34t Campa binnenblad: 6000 km
34t Stronglight binnenblad: 12000 km
50t Campa buitenblad: 18000 km
Campa derrie-wieltjes: 18000 km.
Tijdens de winter gaan de oude cassette en bladen er weer op met de ketting die erop ligt als deze normaal vervangen zou moeten worden.
Overigens zijn de Campa Chorus voorbladen gelijk aan de Record en Super Record bladen.
-> Heb je overigens wel veel op de 34 gereden!
Als je cassetes en bladen nog in de winter kan gebruiken dan waren ze ook nog niet helemaal versleten, toch?
Klopt, het eerste jaar met een origineel binnenblad va(a)k(er) op het binnenblad gereden, maar toch daarna op het Stronglight bi-blad niet een factor 2 minder… Dus ik zou zeggen het gaat iets langer mee, inmiddels btw weer een nieuw Stronglight bi-blad gekocht, vanwege de stijghulpjes en looks ga ik altijd voor een Chorus/Record bui-blad…
De oude bladen en cassette gebruik ik zolang in de winter totdat het ooit niet meer gaat, met een nieuwe ketting werkt het al niet meer (bi-blad en cassette).
Vanavond ketting vervangen, tooltje met 0.75 viel erin en 1 nog net niet.
Dura-Ace 7901 ketting, heeft het 9563km uitgehouden
Nieuwe ketting erop en 62km gereden, slaat niets over. (cassette en bladen (ultegra 6700) zitten inmiddels op de 14k)
Ketting smeer ik met Ice Wax 2.0
Dura-Ace 7901 ketting, heeft het 9563km uitgehouden
Nieuwe ketting erop en 62km gereden, slaat niets over. (cassette en bladen (ultegra 6700) zitten inmiddels op de 14k)
Ketting smeer ik met Ice Wax 2.0
De 4e ketting erop!C.R3.2011 schreef:Update:C.R3.2011 schreef:De vorige ketting heeft 4570 km gedraaid en kon nog wel even mee maar mijn voorblad te sparen heb ik gisteren een nieuwe Campa Record ketting gemonteerd. De cassette had al 7599 km gedraaid maar ik heb toch geprobeerd of de nieuwe (3e) ketting erop kan. De eerste ketting had 3539 km gedaan.
Na een proefritje van 21 km en vandaag een ritje van 105 km blijkt de ketting nog redelijk over de cassette te lopen. Wel wat verspringen als de druk eraf was maar ik kan er best wel mee rijden.
--> Zou het nog op elkaar inslijten en na 500-1000 km weer echt goed gaan lopen? Ik ga het gewoon eens proberen.
In het verleden ging een 3e ketting op mijn zomerfiets echt ernstig verspringen. Hopelijk lukt het nu nog wat langer met de cassette te doen.
Nu 755 km gereden en de 3e ketting is nu ingesleten en werkt nu goed zonder over te slaan op de cassette. De cassette staat nu op 8501 (ik was nog wat km vergeten mee te tellen).
Dus nwe cassette, na 3.176 km de 1e ketting vervangen;
bij 7.746 km (na 4.570 km) de 2e ketting vervangen en
bij 8.501 km doet de cassette het prima met de 3e ketting (nu 755 km).
Ik ben benieuwd hoe lang dit nu meegaat.
Inmiddels de 3e ketting (campa record) na 3.427 km vervangen. Was al iets te ver heen want de ketting was 1,03% uitgerekt, waar wordt aangeraden na 0,75 a 0,80 % te vervangen. De cassette had inmiddels 11.173 km gemaakt. Dus nu de 4e ketting, opnieuw campa record, erop gedaan. In de eerste 50 km veelvuldig overslaan, moest echt voorzichtig rijden. Nu na 155 km verspringt de ketting niet en gaat het schakelen nog goed.
Ondanks dat ik wel wat te lang ben doorgereden met de 2e en 3e ketting lijkt de cassette nog een 4e ketting te pakken. Hoe lang dat meegaat weet ik niet.
NB Op mijn andere fietsen/wielen heb ik de kettingen wel steeds tijdig vervangen. Ook nog geen op de cassette overslaande kettingen daarop gehad. Het lijkt er wel op dat de Chorus ketting langer meegaat dan de record ketting. Dat de chorus ketting duurzamer is dan de record ketting klopt met de ketting testresultaten van het blad Tour.
The wind is my friend
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Il heb het topic net doorgelezen, maar.....
Ik snap er nog steeds geen zak van. Wel vervangen, niet vervangen. Ik rijd nu zo'n 6,5 duizend km op een en dezelfde ketting, tandjes zien er nog goed uit en de ketting slaat niet door. Zeg het maar.
Ik snap er nog steeds geen zak van. Wel vervangen, niet vervangen. Ik rijd nu zo'n 6,5 duizend km op een en dezelfde ketting, tandjes zien er nog goed uit en de ketting slaat niet door. Zeg het maar.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Gewoon blijven rijden dan tot het zaakje 'op' is.
Merk je vanzelf als je ketting over gaat slaan.
Nu iets vervangen (bijv. je ketting) heeft geen zin meer.
Merk je vanzelf als je ketting over gaat slaan.
Nu iets vervangen (bijv. je ketting) heeft geen zin meer.
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Help me eens even. En als de ketting overslaat, dan de ketting wél vervangen of beide?
(Cassette en ketting)
(Cassette en ketting)
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Er wordt zoveel geld uitgegeven voor zaken die enkel theoretische snelheidswinst opleveren. Denk maar aan ceramische lagers, carbon velgen, bredere velgen, aero frames...
Maar er wordt wel zo lang mogelijk gewacht met de ketting te vervangen. Iemand zou eens moeten onderzoeken hoeveel vermogensverlies er kruipt in het rijden met versleten ketting/tandwielen. Ik denk dat dit meer is dan de winst die je behaalt met allerhande snufjes.
Ik zou de hele zooi dus beter iets te vroeg vervangen dan zo lang mogelijk te blijven rijden met versleten onderdelen.
Maar er wordt wel zo lang mogelijk gewacht met de ketting te vervangen. Iemand zou eens moeten onderzoeken hoeveel vermogensverlies er kruipt in het rijden met versleten ketting/tandwielen. Ik denk dat dit meer is dan de winst die je behaalt met allerhande snufjes.
Ik zou de hele zooi dus beter iets te vroeg vervangen dan zo lang mogelijk te blijven rijden met versleten onderdelen.
Zou nog wel eens mee kunnen vallen. Een ketting overbrenging is één van de meest efficiënte overbrengingen die er is; er gaat nauwelijks energie verloren. Tijdig een ketting vervangen is vooral economisch slim. Een ketting is relatief goedkoop, voorbladen en cassettes (die exponentieel snel slijten bij een versleten ketting) zijn duur!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Op mijn winterfiets was er een lager van mijn UT BB Chorus 10s Bracket kapot. Gelijk ook maar het Chorus 10s 50 voorblad vervangen door een Chorus 10s 50 voorblad wat ik nog had liggen en waarop nog maar 8000 km in de zomer staat.
Het Chorus 10s 50 voorblad wat eraf is gekomen is 21000 km meegegaan. Echter dit zijn 9000 km op een vorige zomerfiets, dus in goede omstandigheden en 12000 op de oude winterfiets waar die 10s groep op terecht is gekomen. Deze 12000 km zijn dus puur slikken, pekel, natte wegen, regen, hagel, natte sneeuw en andere ellende. Op de winterfiets rij ik in het vlakke Zeeland praktisch alleen maar op het 50 blad.
Nu na 21000 km in deze omstandigheden heb ik het blad maar voor versleten verklaard hoewel er eigenlijk nog geen problemen waren.
Het Chorus 10s 50 voorblad wat eraf is gekomen is 21000 km meegegaan. Echter dit zijn 9000 km op een vorige zomerfiets, dus in goede omstandigheden en 12000 op de oude winterfiets waar die 10s groep op terecht is gekomen. Deze 12000 km zijn dus puur slikken, pekel, natte wegen, regen, hagel, natte sneeuw en andere ellende. Op de winterfiets rij ik in het vlakke Zeeland praktisch alleen maar op het 50 blad.
Nu na 21000 km in deze omstandigheden heb ik het blad maar voor versleten verklaard hoewel er eigenlijk nog geen problemen waren.
12.000km gereden dit jaar op TA Specialties 53 / 39 met Record ketting en Chorus cassette en derailleurwieltjes. Ga de eerste trainingskoersen er ook nog op doen, daarna gaat het geheel de kliko in. Eens per week goed ontvetten en nieuwe Shimano olie, eens per maand de cassette eraf.