Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 jan 2017 00:05

Aha een theoriemannetje....
Tsja, die pekel zit waar het geen kwaad kan en vloeit lekker met het water mee naar waar het onzichtbaar gaat zitten corroderen.
Al die klachten over lagers die na 1 winter kapot zijn komen door water in de lagers, al dan niet met pekel.
Aan u de keuze.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

eonderde
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:56

eonderde 21 jan 2017 18:48

Gevallletje van wat je zegt ben je zelf? Water in de lagers? Bij mij zit er vet in. En dat blijkt er niet uit te spoelen als ik mijn fiets met veel water afspoel. Want die lagers zijn keurig afgedicht. Behalve die in je ketting dan. Maar ik heb al eerder gezien dat je geen of weinig ervaring hebt met fietsen in de winter. Is het je al eens opgevallen dat er flink wat condens op je fiets komt als je die binnen zet na een ritje in de kou? En dan vooral op de metalen delen die niet van pekel houden. En bijna altijd is de weg ook vochtig. Het is mij nog nooit gelukt met een droge fiets terug te komen na een winterrindje. Echt het domste advies wat ik gelezen heb

senior
Forum-lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 21 jan 2017 19:31

Vroeger (en misschien nu nog steeds) deed je wat rijst bij het zout in omdat het anders ging klonteren omdat zout nu eenmaal vocht aantrekt. Daarom spoel je een fiets met ruim (koud en niet warm!) water af om zout te verwijderen. Als je daardoor water (met zout) in de lagers krijgt moet je waarschijnlijk ook niet in de regen gaan fietsen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 jan 2017 19:57

Nog nooit last gehad van die spoortjes pekel en als ik mijn fiets een paar dagen na de pekelrit bekijk zit die pekel er nog net zo droog op als direct na de rit EN het zit niet waar ik het niet wil hebben.
Dur gebeurt niks mee , los van hygroscopie , da's Googlewerk.
In de regen rijden komt wel eens voor ja, maar dan is er geen pekel...
Je eigen regen op pekel gaan sproeien is dodelijk voor fietsen, hoe dom kan iemand zijn? (NB, ik ben niet begonnen met iemand dom noemen)
Na 2x mijn winterfiets afspoelen jaren geleden was ik daar al van genezen, ik laat het lekker zitten , kan totaal geen kwaad
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 21 jan 2017 20:12

Ik fiets elke dag woon werk. Met pekel op de weg is corrosie van ketting en tandwielen vele malen erger. En zoals eonderde zegt is de fiets na thuiskomst gewoon vochtig. Ik spoel de fiets toch zeker één keer per week af, zo mogelijk met warm water om de zoutresten te verwijderen. Wiellagers gaan al 5 jaar (45000 km) mee. Trapaslagers (Mega Exo BB4000) houden het helaas maar één-twee jaar uit.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

eonderde
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:56

eonderde 21 jan 2017 20:30

Keezx schreef:hoe dom kan iemand zijn? (NB, ik ben niet begonnen met iemand dom noemen)
? Wie dan wel?

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 21 jan 2017 20:35

Ik sproei mijn fiets ook wel af anders kun je hem na het eind van de winter niet meer herkennen. Dan heb ik geen cassette over.

En iemand een theoriemannetje mannetje noemen is in jouw geval redelijk hypocriet.
Maak joe woar

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 jan 2017 20:59

Ik ben zeker dom, maar alles blijft heel en goed werken...
Mijn fietsen overnachten nooit in een kouwe schuur, scheelt een hoop.
Na een uurtje is alles droog , modder veeg ik met een kwast weg.
Wator is een prima kattenliesator voor Cor (Osie) , hoe droger hoe beter.
Bij een woonwerkfiets zou ik misschien ook gaan spoelen, dan weegt een snelle spoelbeurt mogelijk op tegen de nadelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 21 jan 2017 21:09

Nou, ik ben toch sterk geneigd Kees ' advies op te gaan volgen. Ik heb in korte tijd al twee keer de zogenaamd afgedichte lagers in de achternaaf van mijn Fulcrum Quattro cx achterwiel moeten vervangen.

Ik spoelde ook altijd mijn woon-werkfiets keurig af. Ziet er in ieder geval beter uit! Maar, in korte tijd dus meerdere door en door verroeste lagers uit het wiel moeten halen. Het lijkt er toch op dat er (zout) water in de body is gekomen.

Ik ga het de komende tijd toch eens proberen op de manier van Kees.

senior
Forum-lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 21 jan 2017 22:16

Tja, als Kees het toch allemaal al weet, wie ben ik dan om het als chemicus beter te weten. Ik zou zeggen Kees: het zijn jouw fietsen. Hoe denk je trouwens dat die pekel op je fiets komt?

eonderde
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:56

eonderde 21 jan 2017 22:25

Mijn Campagnolo Scirocco G3, inmiddels zeker 10 jaar oud gebruik ik tegenwoordig uitsluitend als winterset. Lagers zijn nog origineel en lopen uiterst soepel.
Ultra torque lagers lijken wat minder afgedicht. Die houden het twee seizoenen, inclusief twee winters uit. 16-18 duizend km dus. Balhoofdlagers voorzie ik na de winter van vers vet. Hoef ik nooit te vervangen. Mijn Chorus ergopowers spuit ik voor de winter in met een paar druppels wd40. Werken na 5 jaar feilloos. Met kettingen Chorus, doe ik gemiddeld zo'n 7000 km. En met cassettes ongeveer drie kettingen. Dus een dikke 20.000km.
Remmen heb ik pas uit elkaar gehaald. Geen enkele corrosie.
Wellicht is mijn fiets een uitzondering, maar ik zie geen enkel voorbeeld voor corrosie op verborgen plekjes door afspoelen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5893
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 jan 2017 22:33

Niet om het een of ander maar na een rit in de regen of in de winter zgn. pekelrit dan droog ik alleen de drivetrain (ketting, cassette en crank) om roest zoveel mogelijk te voorkomen en pas nadat alles droog is geworden - de volgende dag - zoals @Keezx al heeft gezegd poets ik de fiets met een droge doek en/of kwast weer helemaal schoon. Eens in de week maak ik de fiets met een natte spons en autoshampoo helemaal schoon en laat het drogen om daarna de fiets weer op te poetsen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie