Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ventoux

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 24 mar 2017 13:29

Als je voor de eerste keer een berg op gaat rijden en absoluut niet wilt verdwalen is het wel lekker dat je ongestoord van de natuur kunt genieten en dat je garmin twee keer piep zegt als je links af moet ;-) Ik vind het altijd wel erg prettig. Mede ook om beter te kunnen inschatten hoe ver het nog is etc.

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 24 mar 2017 13:35

Leuk Vermeulen! Jij ook veel succes straks. Zo zie je maar, iedereen heeft zijn eigen doelen, en het mooie van fietsen is dat dat gewoon kan.

Denk ook dat je de prestaties moeilijk kan vergelijken bij amateurs en voornamelijk de (net geen?)fietstoeristen en wannabees.

Want iemand kan wel in 1 uur 40 boven komen, en iemand anders duurt er 2,5 uur over. Dat zegt nog niks over de persoonlijke prestatie. Daarom, gewoon genieten, en who cares wat een ander doet en hoe snel. Jij weet van jezelf het best hoeveel je hebt gegeven als je boven staat. En daar doet geen enkele statistiek aan af.
Laatst gewijzigd door Bredalp op 24 mar 2017 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 mar 2017 13:44

Jans schreef: @raven14 Wat weerhoudt je ervan om begin juni mee te doen met een cyclo vanuit Beaumes de Venise?
Tijd en mijn huwelijk :) Zie topic plannen voor 2017...
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 mar 2017 13:50

Jans schreef:(...)
@vermeulen, als je nog een heel klein beetje mystiek wilt overhouden dan begin je gewoon en ga je niet eerst tot op de km uitzoeken wat je zou moeten doen.
+1!
Gewoon als een malle aan die klim beginnen. 6 km denken dat het best meevalt: "die berg is helemaal zo steil niet". Vervolgens: "Ah lekker, bomen, beetje schaduw" om er vervolgens achter te komen dat die bomen vooral de warmte vasthouden en dat het met dat hellingspercentage toch niet zo meevalt, en vliegen(!). En dan is dat bos ineens afgelopen en heb je geeneens door dat het hellings% weer een stuk lager is, omdat je gekookt bent van de afgelopen 9 km.

(dit is zo ongeveer het verslag van mijn eerste ervaring met "de kale berg")

@Bospaadje: je moet wel erg visueel beperkt zijn als je de enige hoge berg in de wijde omgeving mist hoor. Maar vooruit:
https://www.strava.com/activities/82137856
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 24 mar 2017 14:11

Jans schreef: @vermeulen, als je nog een heel klein beetje mystiek wilt overhouden dan begin je gewoon en ga je niet eerst tot op de km uitzoeken wat je zou moeten doen.
Door een beetje na de denken zal de berg toch niet zo veel charme verliezen?

Ik train vaak met een harslagmeter, dus ik weet ongeveer wat ik wel en niet kan, het profiel van de berg is ook bekend, waarom zou ik die kennis niet gebruiken?
Ik kan ook wel gaan doen alsof ik geen idee heb waar ik aan begin, en mezelf gewoon in de eerste 9km opblazen, maar wie heeft daar iets aan?

Of die planning ter plekke lukt moeten we ook nog maar zien, maar dat is naar mijn idee een groot deel van de sport.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 mar 2017 14:18

Als je al met hartslagmeter fietst en je kent het profiel, dan heb je toch niets aan ervaringen van anderen, maar gaat het erom hoe jouw lichaam zich houdt? Lees 10 ervaringen en zullen elkaar bijna altijd tegenspreken.
Maar ik zou zeggen, lees de ervaringen van Le Grimpeur nog eens door. Dan heb je in ieder geval voorlopig voldoende leesvoer.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 mar 2017 14:31

Bospaadje schreef:Als je voor de eerste keer een berg op gaat rijden en absoluut niet wilt verdwalen is het wel lekker dat je ongestoord van de natuur kunt genieten en dat je garmin twee keer piep zegt als je links af moet ;-) Ik vind het altijd wel erg prettig. Mede ook om beter te kunnen inschatten hoe ver het nog is etc.
Ik noem dat computergestoord rijden, wie verdwaalt er op een berg. :roll:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 24 mar 2017 14:38

Ik heb bij Chalet Reynard nog nooit getwijfeld of ik links of rechts moest, nou ja, wel getwijfeld maar dat was niet omdat ik niet wist welke kant ik op moest voor de top.

zilliax
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 feb 2016 10:55

zilliax 24 mar 2017 14:52

Vorig jaar de Ventoux opgereden met 3000km "ervaring" , ging vlot.
Tip, begin gewoon vroeg in de ochtend, dan heb je geen last van de warme middag zon.

50-34 / 12-30, dit was mijn verzet. Enkel de "30" gebruikt bij de zware Mistral stoten voor het bereiken van de top.

Iedereen geraakt een berg op, gewoon op je gemak naar boven en niet in het rood draaien.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 mar 2017 15:02

Woefdram schreef:Ik heb bij Chalet Reynard nog nooit getwijfeld of ik links of rechts moest, nou ja, wel getwijfeld maar dat was niet omdat ik niet wist welke kant ik op moest voor de top.
:-D

Enigszins herkenbaar.
En als je het echt niet meer weet, dan is het misschien een goed idee om daar even rustig te gaan zitten, een groot glas cola te bestellen, en pas weer je weg te vervolgen als je wel weer helder hebt waar onder en waar boven is!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 24 mar 2017 15:07

53x11 schreef:
Woefdram schreef:Ik heb bij Chalet Reynard nog nooit getwijfeld of ik links of rechts moest, nou ja, wel getwijfeld maar dat was niet omdat ik niet wist welke kant ik op moest voor de top.
:-D

Enigszins herkenbaar.
En als je het echt niet meer weet, dan is het misschien een goed idee om daar even rustig te gaan zitten, een groot glas cola te bestellen, en pas weer je weg te vervolgen als je wel weer helder hebt waar onder en waar boven is!
Ik bedoelde vooral om van Malaucene naar bedoin te rijden. Voor de rest ieder zijn ding, ik vind het in ieder geval wel fijn om af en toe eens op het kaartje te kijken waar ik ongeveer uithang. En tijdens de Cingle was het fijn dat de Garmin ook even liet zien waar ik heen moest in Bedoin, M en S om stempeltje te halen. Nu was B en M sowieso geen probleem, maar S was wel effe schrikken dat er nog wat gratis hoogtemeters bijkwamen ;)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 mar 2017 15:27

Je kunt uit mijn strava linkje toch de gps coordinaten downloaden? Of werkt dat niet?

Ik moet trouwens niet zo stoer doen, ik programmeer ook vaak de toppen van verschillende cols in mijn Garmin, zodat ik kan zien hoe ver ik nog moet/mag*

*afhankelijk van gemoedstoestand op dat moment
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie