Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SPD vs SPD-SL

Gebruikersavatar
Contrastique
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 jul 2013 16:31
Locatie: Gronsveld
Contact

Gebruikersavatar Contrastique 07 mei 2014 21:48

Ik weet dat er al zo'n onderwerp bestaat en ik heb ook al wat draadjes uitgeplozen mbt pedalen. Ik realiseer me dat ik momenteel rijd met mtb spd pedalen van Shimano met mtb schoenen omdat dit ook op de spinningfiets handig was. Ik wilde eigenlijk gaan kijken naar een dubbelzijdig inkliksysteem spd omdat ik het irritant vind dat als je wilt inklikken de pedaal altijd verkeerd om zit ;-)

Maar dan ga je wat meer lezen en nog wat meer en misschien is het toch slimmer om te gaan kijken naar SL vanwege het grotere draagvlak. Bij langere ritten kreeg ik inderdaad wel last van mijn voeten en ik ben van plan die zeker weer te gaan fietsen (met spinnen kreeg ik daar ook last van overigens maar ja). SL heb je niet dubbelzijdig he? Maar misschien is dat niet nodig omdat de pedaal vanzelf goed-om draait of hebben mensen daar toch "last" van?

Ik ben alleen een beetje bang dat het uitklikken heel veel lastiger gaat dan mijn spd's. Ik heb ze op het lichtst afgesteld. Ik zie niet in waarom ik ze strakker zou zetten; ben er tot nu toe nog nooit vanzelf uitgeschoten op een onrustige kasseien-ondergrond oid. Is het zoveel lastiger? Ik ben nogal lomp aangelegd :-)

Maar als ik echt naar SL ga zal ik dus ook andere schoenen moeten aanschaffen, niet heel erg voor een vrouw haha! Weet iemand in Limburg een zaak met zeer uitgebreide collectie (twijfel Shimano / Sidi, voornamelijk omdat ik die het vaakst zie) en waar ze een goede uitleg kunnen geven?

Anyway, bij voorbaat dank en excuses als deze vragen al 100x gesteld zijn…

P.s. ik heb me laten adviseren in den beginne om te kijken naar spd race pedalen, omdat deze een breder draagvlak hebben dan gewone spd's. Is dit echt zo? Bieden SL's beduidend meer draagvlak?

Anyway, zie vorige anyway :-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27641
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 mei 2014 21:58

SPD-SL klikt naar mijn bescheiden mening aanzienlijk makkelijker in en uit dan SPD. Het grotere contactoppervlak voel je duidelijk, dat fietst veel fijner.

In Limburg heb je Salden, keuze genoeg.
Laatst gewijzigd door havana op 08 mei 2014 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Contrastique
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 jul 2013 16:31
Locatie: Gronsveld
Contact

Gebruikersavatar Contrastique 07 mei 2014 22:02

Hmmm dank je Havana, ik dacht het omgekeerde altijd te begrijpen…

En als je met Salden Math Salden bedoelt, no thanks :-) Lage prijzen, crappy service. Maar goed, als ze overblijven als winkel met een ruime keuze dan zal ik eens een kijkje wagen maar liever niet.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27641
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 mei 2014 22:18

Ik zal mijn Limburgse fietsmaat even inseinen, hij weet vast een goede FM.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12788
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mei 2014 22:23

Het gevoel van het bredere contact oppervlak komt vooral door de kwaliteit schoen.
De duurdere modellen MTB schoenen en race voel je geen verschil

Als je geen schoenen met Carbon zool aanschaft dan scheelt SPD SL wel voelbaar.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 07 mei 2014 23:05

Precies @wasbeer2006. Waarom anders schoenen met een harde zool? Dat is niet primair om een flex van de voet tegen te gaan in mijn optiek maar meer om idd de druk van het pedaal beter te verdelen.
Je kunt op gewone pedalen zoals die van een stadsfiets ook prima met zachte zolen fietsen.

Voor wat betreft in en uitklikken met SPD. Uitklikken gaat net zo makkelijk als je de veer strak of los zet. Inklikken is tov van SPD-SL wat moeilijker idd aangezien je niet zo'n grote slee hebt om je cleat in te laten glijden. Met SPD is het meer wat van boven naar onder inklikken. Even wennen.

Toen ik nog op een racer reed nooit problemen gehad met uitklikken op SPD-SL. Als het echt moet dan gaat die voet eruit hoe strak de veer ook staat afgesteld.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 mei 2014 23:19

Dubbelzijdige SPD'tjes vind ik makkelijker inklikken dan SPD-SL hoor.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 mei 2014 23:34

Contrastique schreef:SL heb je niet dubbelzijdig he? Maar misschien is dat niet nodig omdat de pedaal vanzelf goed-om draait of hebben mensen daar toch "last" van?
SPD-SL hangt vanzelf goed zodat je met beweging vanaf achterkant kan inklikken.
Begin misschien even wennen, maar als je idee snapt klik je erg makkelijk in.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7925
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 mei 2014 05:11

Contrastique schreef:Hmmm dank je Havana, ik dacht het omgekeerde altijd te begrijpen…

En als je met Salden Math Salden bedoelt, no thanks :-) Lage prijzen, crappy service. Maar goed, als ze overblijven als winkel met een ruime keuze dan zal ik eens een kijkje wagen maar liever niet.
Anders ga je toch naar Sjefke Janssen in Elsloo?
Bij Salden is het aan te raden om op rustige dagen, dinsdag bijv. te gaan. Dan loopt het geen storm en is er meer tijd per klant. De pedalen hangen ter demonstratie gemonteerd op.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27641
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 mei 2014 07:26

Ik snap met de beste wil van de wereld niet dat iemand SPD-SL moeilijker inklikken vindt? Bij SPD moet je, door het kleine plaatje, m.i. veel meer "zoeken" naar de ingang. Bij SL gaat dat veel makkelijker.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38024
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 mei 2014 07:52

+1
Less is bore

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 mei 2014 07:53

Salden heeft absoluut de meeste keuze Contrastique, en ook met de service valt het wel mee. Vraag naar Joelle, zij kan je goed helpen.

Plaats reactie