Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

KMC missing link voor 11-speed maar 1 keer gebruiken?

dnmvisser
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 nov 2013 22:15

dnmvisser 22 jan 2014 20:43

Was ik bijna klaar met mijn upgradeplannen voor dit jaar, waaronder 10-speed Ultegra -> 11-speed Ultegra, zie ik op de KMC website dat de 'missing link' schakels voor 11-speed NIET opnieuw te gebruiken zijn :(

http://www.kmcchain.eu/cms/bijlagen/Con ... eUs_GB.pdf

Ik was net zo blij met die dingen voor m'n 10-speed ketting, nu kan ik supermakkelijk naar een dag cruisen in goor weer de ketting eraf halen en netjes in een badje benzine schoonmaken.

De 10-speed missing links zijn expliciet wel reusable, maar ik merk wel dat na ca. 10 keer hergebruiken ze ook wat ruim beginnen te worden. Als het te gortig wordt vervang ik ze.

Heeft iemand hier die 11-speed missing links wel eens hergebruikt?

Lijkt mij toch dat dat gewoon kan... gewoon goed voelen of ze al ruim worden en vervangen. Al zou het na 3-4 keer zijn, dat is nog te doen. Maar direct al na 1 keer.... ze kosten een tientje dus dat zie ik niet zitten....
Afbeelding

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 22 jan 2014 21:42


spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 22 jan 2014 22:46

dnmvisser schreef:Was ik bijna klaar met mijn upgradeplannen voor dit jaar, waaronder 10-speed Ultegra -> 11-speed Ultegra, zie ik op de KMC website dat de 'missing link' schakels voor 11-speed NIET opnieuw te gebruiken zijn :(

http://www.kmcchain.eu/cms/bijlagen/Con ... eUs_GB.pdf

Ik was net zo blij met die dingen voor m'n 10-speed ketting, nu kan ik supermakkelijk naar een dag cruisen in goor weer de ketting eraf halen en netjes in een badje benzine schoonmaken.

De 10-speed missing links zijn expliciet wel reusable, maar ik merk wel dat na ca. 10 keer hergebruiken ze ook wat ruim beginnen te worden. Als het te gortig wordt vervang ik ze.

Heeft iemand hier die 11-speed missing links wel eens hergebruikt?

Lijkt mij toch dat dat gewoon kan... gewoon goed voelen of ze al ruim worden en vervangen. Al zou het na 3-4 keer zijn, dat is nog te doen. Maar direct al na 1 keer.... ze kosten een tientje dus dat zie ik niet zitten....
Ik gebruik ze al jaren. Nieuwe ketting = nieuwe missing link
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 22 jan 2014 23:03

@spirit: maak je ze ook een paar keer open om de ketting eens een goeie beurt te geven, dat is de vraag die hier speelt.
Cheap light strong, choose two

spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 23 jan 2014 07:47

kees0251 schreef:@spirit: maak je ze ook een paar keer open om de ketting eens een goeie beurt te geven, dat is de vraag die hier speelt.
Jazeker. Ik gebruik 2 kettingen voor 1 cassette en wissel om de 2000 km. Ik hou wel dezelfde missing link bij dezelfde ketting. Ik heb voor het openen een speciaal tangetje gekocht zodat ik niets hoef te forceren. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Kettingen gaan zo toch 8 é 10000 km mee op mijn zomerfiets.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

Gebruikersavatar
Matthijs1973
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar Matthijs1973 23 jan 2014 07:53

ik gebruik de kmc-link 11 speed op de ultegra 11 speed ketting, gaat prima en heb hem ondertussen 2 keer losgehaald. Gaat goed, je zult alleen een tang nodig hebben om ze los te krijgen, het zit allemaal erg strak. Zodra je merkt dat het te soepel gaat of speling krijgt de boel vervangen. In de verpakking van een tientje zitten 2 setjes, scheelt weer ;-) Op weightweenies zie ik trouwens wel eens berichten dat ze 10 speed links gebruiken op een 11 speed campagnolo ketting, schijnt ook goed te gaan.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27635
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jan 2014 08:14

Officieel mag het niet, maar het werkt in de praktijk gewoon.

P.S. Benzine is veel te agressief om je ketting te kuisen, gebruik liever lampenolie of diesel.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5400
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 jan 2014 08:58

Diesel vind ik ook rotzooi. Lampenolie is ideaal spul. Niet duur en doet het goed.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 23 jan 2014 09:02

We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4248
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 23 jan 2014 09:31

De link verwijst naar 10s. Die is, zoals al eerder vermeld, herbruikbaar. De vraag van TS gaat echter over 11s.
En die is (formeel) niet herbruikbaar. De praktijk echter......

dnmvisser
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 nov 2013 22:15

dnmvisser 23 jan 2014 14:08

havana schreef:Officieel mag het niet, maar het werkt in de praktijk gewoon.

P.S. Benzine is veel te agressief om je ketting te kuisen, gebruik liever lampenolie of diesel.
Om helemaal precies te zijn...
Ik gebruik wasbenzine. Ik rol de ketting op en leg hem in een bakje, paar minuten laten staan, even flink schudden, ketting eruit halen en afdrogen met doek, daarna voorzichtig met compressor droogblazen. Als ie droog is dan met een droge doek ketting goed schoonboenen zodat laatste droge stof en grauweraf gaat. Op dit moment is de boel gortdroog.
Daarna op de fiets zetten (cassette ook met kwastje wasbenzine gedaan en met compressor schoongeblazen), missing link erop, en dan voorzichtig achteruit draaiend olie op de rolletjes doen. Niet teveel en niet te weinig. Je voelt en hoort hoe dit werkt. Alle versnellingen voorzichtig afgaan. Laten staan en de volgende dag overtollige olie eraf vegen met doek (vooral van de buitenkant).
Of dit nodig is? Misschien niet, maar als je een hele dag op pad bent en de weg is nat, dan voel je wel aan het gekraak en het granzen dat de aandrijflijn zo'n rigoreuze schoonmaakbeurt nodig heeft aan het eind.
Het bakje met benzine (zwart) giet ik na schoonmaken weer terug in de fles. Vaak blijft er een wel een theelepeltje zand achter. Een deel daarvan had anders toch in je ketting gezeten.
De volgende keer de fles voorzichtig openschroeven, zodat alle urft zoveel mogelijk op de bodem blijft liggen en je weer heldere benzine kunt gebruiken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16113
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jan 2014 15:13

Matthijs1973 schreef:ik gebruik de kmc-link 11 speed op de ultegra 11 speed ketting, gaat prima en heb hem ondertussen 2 keer losgehaald. Gaat goed, je zult alleen een tang nodig hebben om ze los te krijgen, het zit allemaal erg strak. Zodra je merkt dat het te soepel gaat of speling krijgt de boel vervangen. In de verpakking van een tientje zitten 2 setjes, scheelt weer ;-) Op weightweenies zie ik trouwens wel eens berichten dat ze 10 speed links gebruiken op een 11 speed campagnolo ketting, schijnt ook goed te gaan.
Hou ons op de hoogte als de link het toch zou begeven.

Voor de duidelijkheid, ik gebruik een 11-speed quicklink maar 1 keer.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie