Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Compact Campa Vierkante as type

roeliooo
Forum-lid

Gebruikersavatar roeliooo 02 mei 2013 12:55

Heb een Campagnolo dubbel 52-39. Nu wil ik hier graag een compact op hebben. Er is legio keus maar mijn bottombracket is nog met vierkante assen. Schroefdraad is ITA xxxx.

Vraag is waar ik nog een campagnolo compact kan krijgen met geschikt voor vierkante as of dat ik bijvoorbeeld een hele nieuwe set moet aanschaffen met het powertorque systeem. Maar is dat mogelijk met mijn huidige ITA xxx schroefdraad ? Zijn er nog andere oplossingen ?

Het moet niet teveel kosten want ik rijd maar Mirage 9 speed :P

P.S reden voor compact is dat ik in de bergen ga fietsen!
Hier staat niks

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 02 mei 2013 13:30

Er zijn bitter weinig cranks voor vierkante ISO assen.
Het goedkoopste alternatief lijkt me om een JIS crank + as aan te schaffen, bvb. FSA vero + SKF JIS vierkante as.
Als je geluk hebt, vind je een niet-al-te-dure tweedehands campa mirage/veloce/centaur.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

roadslave1954
Forum-lid

roadslave1954 02 mei 2013 15:13

Kijk eens op Ebay of Marktplaats.

gene
Forum-lid

gene 02 mei 2013 17:35

Past de deze niet?
http://www.stronglight.com/stronglight/ ... actcompact" onclick="window.open(this.href);return false;

roeliooo
Forum-lid

Gebruikersavatar roeliooo 02 mei 2013 18:24

Bedankt voor de tips!!! hiermee ben ik gaan zoeken en tot het volgende gekomen, een compact voor een 10speed, maar ik mag ervanuit gaan dat mijn ketting van mijn 9 speed geen problemen heeft met deze crank ??

Zie hier:

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=78792" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staat niks

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 02 mei 2013 18:48

Hij past op JIS, niet op ISO

Het zit zo: vierkante as (ISO, Campagnolo, jouw as) gaat niet goed samen met vierkante crank (JIS, Shimano).
Dus: ISO crank op ISO as, en JIS crank op JIS as.

De crank in de link past dus wel op alle JIS asjes, en zo een asje vind je voor 15 euro in de reguliere fietsenwinkel of internet. Gezien jouw schroefdraad ITA is op de lagercups, moet je dus een JIS as voor ITA draad bij de crank uit jouw link. (de tegenhanger van ITA is BSA, die heb je dus niet nodig).

Als je je as niet wil vervangen, moet je echt wel op zoek naar een ISO crank, maar zoals gezegd, die zijn er weinig.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

roeliooo
Forum-lid

Gebruikersavatar roeliooo 02 mei 2013 19:51

de zwarten, bedankt voor je zeer duidelijke uitleg! geheel is nu duidelijk :D (Y) !!

laatste vraagje: als ik wil investeren in campa's power torque systeem, is het dan een kwestie van cups met ITA draad kopen en een compact UT crankstel of is dat een compleet andere opzet en gaat dat op mijn fiets niet werken (i.v.m afmetingen o.i.d)? Even uit nieuwsgierigheid :)
Hier staat niks

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 02 mei 2013 20:02

Klopt, cups met ITA, crank powertorque en dan ben je klaar.
Maar ik hoor van anderen niet echt de allerbeste verhalen over powertorque. In principe kan je elke compact 9 of 10sp crank monteren, dus ik zou gaan voor iets wat goedkoop is en snel te monteren als het enkel voor de vakantie is, bvb. iets van Shimano, of de reeds gelinkte FSA crank met bvb. een shimano of SKF vierkante JIS as.
Afbeelding©®

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 02 mei 2013 20:19

Als je absoluut wilt vasthouden aan ISO-trapassen (de conische astappen zijn dunner dan bij de JIS standaard), dan moet je op zoek naar oude (old new stock) Campagnolo trapassen (Bikecomponents.de) of bij Miche, heeft ook ISO als standaard en ook TA heeft nog deze trapassen. Cranks vind je bij: http://www.renehersestore.com/servlet/t ... Categories" onclick="window.open(this.href);return false;. Bring a lot of money!
De weg van de minste weerstand echter, zijn trapassen voor de JIS-standaard als basis, wel met ITA-schroefdraad: Shimano, Token, Stronglight, Sunrace en al die anderen.En vervolgens koop je eenvoudige compact crank van Stronglight of FSA of al die anderen. 33t binnenblad past ook.
Je Ergopowers zijn geschikt voor een triple voorderailleur, dus je trots en imago moet je even opzij zetten en monteer een Triple crank op de JIS as, merk niet relevant. Je voorderailleur zal het waarschijnlijk schakelen. Achter misschien een triple derailleur nodig.

Plaats reactie