Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielkeuze twijfel... Hope vs. Mavic vs. Fulcrum

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 02 feb 2013 18:07

Ik wil mijn standaard Fulcrum Racing 7's vervangen door een betere en iets lichtere wielset. Ben zelf 69kg, dus denk dat ik een wiel niet zo snel stuk rijd. Gaat waarschijnlijk alleen in NL gebruikt worden... Maar wil eigenlijk niet meer dan 500,- euro uitgeven in ieder geval, liefst minder.... :) Knappe fabriekssets zijn er soms met koopjes te vinden. Handgebouwde wielen hebben vaak een vaste prijs en moet door een goede wielbouwer gebouwd worden. (Waarvan ik er 1 op het oog heb met de juiste prijzen).

Met Mavic heb ik wat mindere ervaringen gehad. Crossmax XL V-brake in mijn MTB, dus over Mavic heb ik sowieso mijn twijfels. Is de Mavic kwaliteit inmiddels een beetje verbeterd, want ik heb regelmatig slechte ervaringen gelezen over Mavic wielen. Met mijn FCR7 nooit problemen gehad in mijn racefiets, dus daarom staat Fulcrum wel op mijn lijstje. Maar ook daar heb ik mindere ervaringen van gelezen met de R1's...

Twijfel dus over 3 tal sets.

Set 1:
- Hope Pro III (FR20/RR24)
- Kinlin XR300 of XR270 (ZTR Alpha 340 wordt mij helaas te duur)
- Spaken DT competition
- Messing spaaknippels

Set 2:]
- Mavic Ksyrium Elite S

Set 3:
- Fulcrum Racing 1 of 3

De handgebouwde set trekt mij toch het meest, denk ik. Want het geluid van Hope naven vind ik nog steeds wel cool. Maar verder zien ze er het minst bijzonder uit. Met name de velgen ogen el cheapo (maar Kinlin velgen schijnen best goed te zijn). Blauwe naven en nippels trekken dan wel weer aandacht... :). Daarom ook geen DT Swiss 240's naven (al had ik daar ook een mooie aanbieding voor). Alleen de bij de non-drive side staan de spaken in het achterwiel een beetje ver naar binnen op de naaf, wat minder sterk maakt...

Verder vind ik Shimano wielen ook goed (op de MTB althans), maar eigenlijk vind ik de Shimano wielen binnen dit budget niet zo mooi... Dus Ultegra wielen vielen ook af.

onno1990
Forum-lid

onno1990 02 feb 2013 19:47

Ik zou voor de eerste set gaan. Als er een keer iets beschadigt kun je het relatief goedkoop weer vervangen. Ik zou alleen wel aluminium nippels nemen; er is mij ooit verteld dat als er iets in je spaken komt je de spaak uit een aluminium nippel trekt, terwijl je een messing nippel door de velg heen trekt... Met jou gewicht kun je trouwens ook makkelijk dt revolution in het voorwiel nemen, is weer net iets lichter.
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 02 feb 2013 19:59

Als je voor set 1 gaat, dan zou ik kiezen voor de XR-270, zie ook deze review. Heb ze zelf ook gehad, enige probleem was het schoksgewijs remmen en dat is opgelost door een nieuwe velg in te spaken. Na wat gegoogled te hebben blijkt dit toch wel vaker voor te komen bij deze velgen.
Afbeelding

MG Carbon
Forum-lid

MG Carbon 02 feb 2013 20:36

Fulcrum R3!!! Beste prijs/kwaliteit en bombproof. Heb ze zelf ook en ik weeg wel iets meer dan jou (80-85kg).

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 02 feb 2013 21:08

Ok, thanks all... Nu zie ik inderdaad ook dat de XR270 iets breder is. Waardoor de band iets beter zal zitten.

Momenteel neig ik ook het meest naar de eerste wielset te gaan, maar dan door Wheel-tec gebouwd.

Naven: Hope Pro III (20FR/24RR)
Velgen: Kinlin XR270
Spaken: Sapim Race + Sapim Laser mix zwart
Spaaknippels: Aluminium (meerdere kleuren)

Geen idee waar ik Sapim spaken mee moet vergelijken van tegenover DT Swiss. Maar volgens mij zijn het wel goede spaken. Met Aero spaken Sapim Cx-Ray + Cx- win ik wel ietsjes gewicht nog maar, wordt ook weer ietsjes duurder.

Hoop dat het setje rond 1500gr gaat wegen (zonder QR), al zijn de opgegeven gewichten iets te enthousiast, denk ik. Als het wel zo is... :)
MG Carbon schreef:Fulcrum R3!!! Beste prijs/kwaliteit en bombproof. Heb ze zelf ook en ik weeg wel iets meer dan jou (80-85kg).
Denk toch dat ik geen Fulcrum wielen meer wil. Hoewel ik ook niet echt een goede reden daarvoor heb... ;). Misschien zie ik de R3 niet als een hele grote vooruitgang t.o.v. de R7, maar dat is het natuurlijk wel...
Laatst gewijzigd door Suntoro op 02 feb 2013 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 02 feb 2013 21:12

Als je echt graag de alpha340 wilt zou je ook van de hope naaf af kunnen stappen en een novatec naafsetje pakken.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 02 feb 2013 21:34

wasbeer2006 schreef:Als je echt graag de alpha340 wilt zou je ook van de hope naaf af kunnen stappen en een novatec naafsetje pakken.
Eerlijk gezegd weet ik ook niet of ik dat echt wil... Was eigenlijk vanwege het tubeless verhaal wat ik waarschijnlijk in de toekomst wilde proberen met meer keuzes aan banden. Eigenlijk vanwege mijn enthousiasme op de mtb met tubeless. Novatec of Hope Pro III scheelt inderdaad een slok op een borrel. Is mij ook aangeboden. Maar juist door de Pro III had ik de keuze voor een handgebouwd setje gemaakt, terwijl de Novatec SL het wiel ook nog eens lichter en goedkoper zou maken...
Novatec kan niet geleverd worden in Azul blauw, alleen in zwart, wit of goud. Maar ook het geluid van Pro III naven vind ik mooier dan die van de Novatec SL's.

Ten opzichte van Acros .54, Tune Mig/Mag of ChrisKing R45 naven kon ik al flink besparen voor een naaf in een Azul blauwe kleur... :) Met een Hope Pro III werd een goed gespaakt wiel met een blauwe naaf toch bereikbaar...

Verder heb ik me niet alternatieve velgen verdiept naast Kinlin of ZTR, want DT of Mavic maken volgens mij wel goed velgen. Maargoed, ik denk dus dat ik er wel uit ben nu... In ieder geval handgebouwd met de Pro III... :)

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 02 feb 2013 22:28

onno1990 schreef:Ik zou voor de eerste set gaan. Als er een keer iets beschadigt kun je het relatief goedkoop weer vervangen. Ik zou alleen wel aluminium nippels nemen; er is mij ooit verteld dat als er iets in je spaken komt je de spaak uit een aluminium nippel trekt, terwijl je een messing nippel door de velg heen trekt... Met jou gewicht kun je trouwens ook makkelijk dt revolution in het voorwiel nemen, is weer net iets lichter.
Op grond van eigen jarenlange ervaring en lichaamsgewicht: alle adviezen: +1!

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 02 feb 2013 23:16

Ok, thanks all.

Aangezien Wheeltec de wielen aanbied met Sapim Race + Sapim Laser, zijn dit dezelfde soort spaken als DT Competition + DT Revolution.

Denk dat ik inderdaad wel voor een lichter geconstrueerd voorwiel kan gaan met lichtere dunnere spaken... ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 03 feb 2013 08:54

Suntoro schreef:Ok, thanks all.

Aangezien Wheeltec de wielen aanbied met Sapim Race + Sapim Laser, zijn dit dezelfde soort spaken als DT Competition + DT Revolution.

Denk dat ik inderdaad wel voor een lichter geconstrueerd voorwiel kan gaan met lichtere dunnere spaken... ;)
Jawel hoor, ik ben 80 kg rijd met sapin x rays, aan de drive side de sprint ( iets dikker) en ook met alu nippels. Ik rijd met deze spaken en nippels in mijn race en mtb wielen en dat gaat prima. Met als enige opmerking dat ik voor mijn 29 wielen achter voor de sprint spaken ga.

Dat vind ik ook het grote voordeel van handgespaakt je kan het naar je wensen laten opbouwen en met het huidige materiaal wat beschikbaar is en een aantal goede wielbouwers in nl levert dat vaak een lichter of goedkoper wiel op.

kennyd
Forum-lid

kennyd 04 feb 2013 20:41

ik heb zonda's en een setje xr270 met dt240 van bij wheel-tec en deze zijn zoveel stijver dan mijn zonda's. Bochten nemen gaat ook zoveel beter. Zal niet snel meer voor fabriekswielen gaan.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 05 feb 2013 21:16

kennyd schreef:ik heb zonda's en een setje xr270 met dt240 van bij wheel-tec en deze zijn zoveel stijver dan mijn zonda's. Bochten nemen gaat ook zoveel beter. Zal niet snel meer voor fabriekswielen gaan.
Ok, thanks... Goed om te horen. Ik denk dat ik sowieso voor Hope Pro III's ga, nu nog even beslissen of wielen bij Wheeltec laat bouwen of elders...

Liefst zou ik nu gaan voor:
- Hope Pro III (20/24 of 24/28)
- Kinlin XR270
- Sapim CX Ray + CX Sprint (voorwiel radiaal)

Moet wel snel een besluit nemen, want als het meezit heb ik morgen misschien überhaupt geen racefietswielen meer.... Wordt dus de komende tijd dus sowieso de mountainbike pakken, tot ik nieuwe wielen heb... ;)

Plaats reactie