Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Campagnolo Bullet; welke versie?

imarc
Forum-lid

Gebruikersavatar imarc 02 feb 2013 16:51

Ik fiets al een paar jaar op een set Campagnolo Shamal waar ik zeer tevreden over ben. Nu ben op zoek naar een nieuwe wielset, en mijn interesse gaat sterk uit naar een set Campagnolo Bullet, en dan in de uitvoering 50 Ultra Dark. Dit wiel is echter leverbaar met drie verschillende uitvoeringen van de naven:
- De gewone stalen kogellagers
- De USB (keramische) lagers
- De Cult (keramische) lagers

Heeft iemand ervaring met deze wielen, en zo ja, weet je of de duurdere versies (USB + Cult) ook echt merkbaar anders/beter fietsen dan de gewone versie met stalen lagers?
Hoor het graag.

MG Carbon
Forum-lid

MG Carbon 02 feb 2013 17:04

Ik zou voor de usb lagers gaan mits ze niet veel duurder zijn dan de gewone. Keramische lagers hebben als voordeel dat ze minder (tot geen) onderhoud nodig hebben t.o.v. stalen kogellagers en ook iets soepeler lopen (cult volgens de fabrikant nog meer dan usb maar ook veel duurder). Ik ben zelf voor de usb lagers gegaan.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 02 feb 2013 17:31

MG Carbon schreef:Ik zou voor de usb lagers gaan mits ze niet veel duurder zijn dan de gewone. Keramische lagers hebben als voordeel dat ze minder (tot geen) onderhoud nodig hebben t.o.v. stalen kogellagers en ook iets soepeler lopen (cult volgens de fabrikant nog meer dan usb maar ook veel duurder). Ik ben zelf voor de usb lagers gegaan.
+1, USB, zelfde als Shamal (dat ben je gewend ;) )
CULT lijkt me de meerpijs niet waard.
Bij CULT zijn ok de lagerschalen ceramisch en wordt met olie gesmeerd i.p.v. vet.
Afbeelding

Motecki
Forum-lid

Motecki 05 feb 2013 19:37

Ik heb beide wielsets, bullets 50mm usb en shamals met normale lagers. Moet zeggen dat ik de bullets erg soepel vind lopen en usb daarom wel kan aanraden. Ik vind de bullets wel erg gevoelig voor zijwind en rij daarom bij een stevige wind altijd met de shamals. Klimmen is ook veel prettiger met shamals. Als je de shamals ernaast houdt, zijn de bullets een goede aanvulling. Als je het bij 1 set wielen wilt laten zou ik bij de shamals blijven.

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 05 feb 2013 20:01

Als eerste wielen heb ik scirocco gekocht waar ik zeer tevreden over ben. Draaien heel soepel met weinig onderhoud.Enkele jaren later de shamals die bijzonder licht zijn en ook goed draaien. Vorig jaar de bullets dark label maar wel de CULT versie en zijn bijzonder goede wielen en ook het oog wil wat. De scirocco's hou ik op mijn winterfiets en de anderen in de zomer wisselend voor te klimmen ( shamals) of vlak met niet te veel zijwind (Bullets).
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

imarc
Forum-lid

Gebruikersavatar imarc 05 feb 2013 22:37

Allen alvast heel hartelijk dank voor jullie reacties! Daar kan ik wat mee.
Zoals ik al schreef, ik ben uitermate tevreden over mijn Shamal Ultra's. Ik heb ze nu 3 jaar en ik schat zo'n 12.000 km mee gereden. In het begin een lichte speling op een naaf, maar dit was snel en eenvoudig opgelost.
Aangezien ik mijn fiets laat overspuiten (zie Canyon topic) vind ik deze titanium-kleurige Shamals er minder mooi in staan, en zoek nu een set zwarte, hoge carbon/alu wielen. En met minder goede ervaringen met 'speciale' wielen van andere merken (Mavic Cosmic & Spinergy) en juist hele goede met Campagnolo, kan ik haast niet om de Bullets heen... Laat jullie t.z.t. weten wat het geworden is.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 05 feb 2013 22:45

Cult lagers zijn geweldig. De wielen blijven maar draaien. Ik heb ze op de Fulcrum Racing Speed xlr wielset en by far de beste lagers die ik ooit op een wiel heb gehad. Ik denk zelfs beter dan de lagers op mijn Lightweight wielen. Ik zou de versie met cult lagers kiezen en als dat buiten budget is, dan de USB lagers.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Pina aqua
Forum-lid

Pina aqua 05 feb 2013 23:31

Ik bezit de Bullet 50 met gewone lagers. Als deze op zijn ga ik de lagers vervangen door cult lagers, dit moet gewoon kunnen.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 06 feb 2013 00:14

Pina aqua schreef:Ik bezit de Bullet 50 met gewone lagers. Als deze op zijn ga ik de lagers vervangen door cult lagers, dit moet gewoon kunnen.

Dat kan niet. Dan moet je ook de lagerschalen vervangen.
Je kunt wel de CULT lagers los kopen, maar dan heb je USB wielen.
(vervangende lagers voor USB en CULT hebben hetzelfde typenummer)
Afbeelding

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 06 feb 2013 08:26

Zo is het. Of je moet de lagerschalen ook vervangen (weet niet of dit handig kan maar denk het wel, zoals hier te zien voor Fulcrum 3: http://www.youtube.com/watch?v=3wju6FWiVjQ" onclick="window.open(this.href);return false; )
Trouwens, je zal nog heel ver moeten fietsen om de lagers op te rijden!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Pina aqua
Forum-lid

Pina aqua 06 feb 2013 10:54

de zwarten schreef:Zo is het. Of je moet de lagerschalen ook vervangen (weet niet of dit handig kan maar denk het wel, zoals hier te zien voor Fulcrum 3: http://www.youtube.com/watch?v=3wju6FWiVjQ" onclick="window.open(this.href);return false; )
Trouwens, je zal nog heel ver moeten fietsen om de lagers op te rijden!
Ok, TNX! ik dacht altijd dat het geperste industrielagers zijn zoals in mijn andere campawielen... Naja, alles loopt nog mooi soepel. Bovendien heb ik nu een argument als ik er af gereden wordt :mrgreen:

Ik heb pas wel bij een setje heeeele oude campa record naven de schalen overgezet. Voor 10 euro een setje op marktplaats gekocht (schalen zijn niet meer te krijgen) en er uit getikt. Ging prima.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 06 feb 2013 11:13

Een argument als je eraf gereden wordt? "Sorry jongens ik heb geen cult lagers, dus ik verlies nu 1.5watt extra! Ik moet lossen." ( ik gok maar wat(t) ). Volgende keer absoluut de Cult lagers aanschaffen :D.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie