Argon 18. Dat klinkt als een element uit de scheikundeles. Niet eens zo’n gekke gedachte, want argon staat in het meest rechtse rijtje van de tabel van Mendeljev. Atoomnummer 18. Het is een edelgas dat 0,94 procent deel uitmaakt van de aardse atmosfeer. De naam Argon komt uit het Grieks en betekent ‘lui’ of ‘niet actief’. Hierbij wordt verwezen naar de inerte eigenschappen van dit element, aldus Wikipedia. Het gas is kleur- en geurloos en wordt onder andere gebruikt voor het homogeniseren van staal en als glas in verlichting zoals neon.

Astana op Argon

(…) Ik ken Argon 18 vooral van het Duitse team Bora-Argon 18. Dit team reed een degelijk seizoen, maar het meest opvallende feit is toch wel dat Peter Sagan de ploeg komt versterken in 2017. Daarmee werd wel tegelijk Argon 18 aan de dijk gezet als fietsensponsor, omdat Specialized met Sagan meekomt.

Licht en stevig

In de gang staat de Gallium Pro Disc. Hij is bedoeld als comfortabele klimfiets en ziet er gelikt uit. Gallium is trouwens ook een atoom: een metaalsoort dit keer. Het frame is echter van carbon, strak gespoten in een sierlijk ontwerp. De eerste indruk is prima. De kleuren zijn simpel: zwart-wit met rode accenten. Eenvoudig, niet te druk, maar mooi. Het logo geeft de fiets een wetenschappelijk tintje – hoewel het logo een molecuul is en argon een atoom.

De fiets oogt licht. Op de weegschaal komt hij op ongeveer 7,5 kilogram: een heel redelijk gewicht voor een fiets met schijfremmen. Het frame is opgebouwd volgens het HDS-principe (Horizontal Dual System). De fiets wordt met een fictieve diagonale lijn, van de achterpat naar de bovenkant balhoofdbuis, in tweeën verdeeld. Het onderste deel is de Power Zone, waar de meeste krachten op moeten komen; die moeten worden opgevangen. De buizen rond het bracket zijn dan ook groot, net als de schuine buis. De voorvork oogt ook stevig. Boven deze lijn bevindt zich de Comfort Zone, waar de fiets zijn comfort vandaan haalt. De buizen in dit gebied zijn ook duidelijk dunner. De achtervork oogt zelfs wat fragiel.

Een andere opvallende vinding van Argon 18 is het 3D-systeem: een soort verlengsysteem van het balhoofd. Met behulp van een mechanische oplossing kun je elke framemaat krijgen met drie verschillende balhoofdlengtes. Het lijkt gewoon een dikke spacer, maar dat is het niet. Het verlengt echt de balhoofdbuis, die daardoor wordt verplaatst. Het maakt het frame 5 procent stijver bij 15 millimeter verhoging en 11 procent bij 25 millimeter in vergelijking met traditionele spacers. Een het oogt ook nog een stuk beter. Door dit systeem zullen meer mensen goed op een Argon 18 passen.

De geometrie is ontwikkeld volgens het Argon Fit System (AFS). ‘Op deze manier past iedereen op een Argon 18, ongeacht zijn bouw, lengte of racestijl. Je zit comfortabel, efficiënt en bent verzekerd van een optimaal rijgedrag’, aldus de fabrikant. Nogal een belofte, die volgens mij heel moeilijk of niet waar te maken is…

Lees het hele artikel in Fiets 1. Bestel hem online voor €6,45 zonder verzendkosten.