Wat hebben we genoten van de overwinning van Tom Dumoulin in de proloog van de Giro in Apeldoorn. In het schitterende roze decor wist hij iedereen voor te blijven, ook al was het verschil met de verrassende Sloveen Primoz Roglic slechts 22 duizendste van een seconde. Wij konden het natuurlijk niet laten om eens uit te rekenen hoeveel Watt Tom heeft moeten trappen tijdens deze proloog. Ook geven de resultaten natuurlijk een indicatie van de vorm van Tom en de andere toppers, dus hebben we een eerste berekening gemaakt van zijn kansen in de rest van de Giro. Hij zegt zelf wel dat hij niet voor het klassement gaat, maar wij hopen en denken dat hij ver zal kunnen komen, ook in de bergen.Analyse van het resultaat van de proloog

Met onze calculator van www.hetgeheimvanwielrennen.nl hebben we de resultaten van de voornaamste kanshebbers, met name Tom Dumoulin, Fabian Cancellara, Vincenzo Nibali en Alejandro Valverde doorgerekend. We hebben daarvoor de onderstaande standaardcondities gebruikt. De wind stond relatief gunstig, merendeels mee en een klein deel tegen. Omdat het voordeel van meewind een stuk kleiner is dan het nadeel van tegenwind, hebben we eenvoudshalve maar zonder windinvloed gerekend.

gvw standaard

Voorts hebben we de gewichten van de renners opgezocht op internet en uit hun werkelijk gerealiseerd tijden uitgerekend met welke gemiddelde snelheid ze gereden hebben. Die snelheid hebben we tenslotte met 1% verhoogd om te corrigeren voor het verlies in de bochten op het parcours. Het resultaat is weergegeven in de onderstaande tabel en figuur. We zien dus dat Tom gemiddeld 484 Watt heeft moeten trappen om zijn tijd te realiseren. De andere toppers bleven iets bij hem achter, ook qua vermogen.

gvw proloog

gvw vermogen

Wat betekent dit voor de kansen op de eindoverwinning?

Het resultaat van een proloog zegt op zich natuurlijk niet veel. Het eerste gewin is tenslotte kattengespin. Maar de resultaten geven wel een indicatie van het huidige prestatievermogen van de renners. In de bergen en voor de eindoverwinning is niet zo zeer het totale vermogen in Watt tijdens een proloog van belang, maar het Anaerobe Drempel Vermogen ofwel de ADV in Watt/kg. Deze ADV is het specifieke vermogen dat een renners 1 uur kan volhouden. Zoals we in ons boek uiteengezet hebben, is het mogelijk om de ADV uit te rekenen uit het gerealiseerde vermogen tijdens een korte inspanning, zoals een proloog. Omdat de proloog slechts 11 minuten duurde, is de ADV een factor (11/60)-0.07= 1,126 lager dan het specifieke vermogen tijdens de proloog. Op basis van het gewicht van de renners en deze factor hebben we de ADV uitgerekend in de onderstaande tabel en figuur.

gvw proloog2

gvw adv proloog

Op basis hiervan trekken we de volgende conclusies:

1. Fabian Cancellara zal vanwege zijn lage ADV tekort komen in de bergen. Dit is uiteraard ook bekend uit zijn prestaties in het verleden. Hij was bij de proloog ook niet in topconditie natuurlijk, door de buikloop eerder deze week.

2. De ADV van Tom Dumoulin en Vincenzo Nibali lijkt momenteel op een vergelijkbaar hoog niveau te liggen van rond de 6.0 Watt/kg. Nu is het wel denkbaar dat Tom iets dieper gegaan is in deze proloog dan Nibali, zodat de echte ADV van Nibali toch wel iets hoger zal zijn dan die van Tom. Toch zien deze getallen er voor Tom heel veelbelovend uit. Met een ADV van 6.0 Watt/kg, zal hij in de bergen ook met de besten mee kunnen komen. Zoals in ons boek beschreven, is de maximale grens van het menselijk prestatievermogen een ADV van 6.4 Watt/kg. Deze extreme waarde wordt slechts door weinigen bereikt.

3. De ADV van Alejandro Valverde lijkt momenteel het hoogste met een waarde van 6.3 Watt/kg. Hij lijkt dus de favoriet om in de bergetappes winst te boeken op Tom en Nibali. Of die winst voldoende zal zijn om zijn verlies bij de tijdritten te compenseren, zullen we in komende artikelen tijdens de Giro analyseren.

Je kunt het effect van alle aspecten op je eigen prestaties berekenen met onze calculators op www.hetgeheimvanwielrennen.nl.
Daar kun je ook ons boek bestellen. Het is ook verkrijgbaar als ebook.

Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen