Voorts hebben we de gewichten van de renners opgezocht op internet en uit hun werkelijk gerealiseerd tijden uitgerekend met welke gemiddelde snelheid ze gereden hebben. Die snelheid hebben we tenslotte met 1% verhoogd om te corrigeren voor het verlies in de bochten op het parcours. Het resultaat is weergegeven in de onderstaande tabel en figuur. We zien dus dat Tom gemiddeld 484 Watt heeft moeten trappen om zijn tijd te realiseren. De andere toppers bleven iets bij hem achter, ook qua vermogen.
Wat betekent dit voor de kansen op de eindoverwinning?
Het resultaat van een proloog zegt op zich natuurlijk niet veel. Het eerste gewin is tenslotte kattengespin. Maar de resultaten geven wel een indicatie van het huidige prestatievermogen van de renners. In de bergen en voor de eindoverwinning is niet zo zeer het totale vermogen in Watt tijdens een proloog van belang, maar het Anaerobe Drempel Vermogen ofwel de ADV in Watt/kg. Deze ADV is het specifieke vermogen dat een renners 1 uur kan volhouden. Zoals we in ons boek uiteengezet hebben, is het mogelijk om de ADV uit te rekenen uit het gerealiseerde vermogen tijdens een korte inspanning, zoals een proloog. Omdat de proloog slechts 11 minuten duurde, is de ADV een factor (11/60)-0.07= 1,126 lager dan het specifieke vermogen tijdens de proloog. Op basis van het gewicht van de renners en deze factor hebben we de ADV uitgerekend in de onderstaande tabel en figuur.
Op basis hiervan trekken we de volgende conclusies:
1. Fabian Cancellara zal vanwege zijn lage ADV tekort komen in de bergen. Dit is uiteraard ook bekend uit zijn prestaties in het verleden. Hij was bij de proloog ook niet in topconditie natuurlijk, door de buikloop eerder deze week.
2. De ADV van Tom Dumoulin en Vincenzo Nibali lijkt momenteel op een vergelijkbaar hoog niveau te liggen van rond de 6.0 Watt/kg. Nu is het wel denkbaar dat Tom iets dieper gegaan is in deze proloog dan Nibali, zodat de echte ADV van Nibali toch wel iets hoger zal zijn dan die van Tom. Toch zien deze getallen er voor Tom heel veelbelovend uit. Met een ADV van 6.0 Watt/kg, zal hij in de bergen ook met de besten mee kunnen komen. Zoals in ons boek beschreven, is de maximale grens van het menselijk prestatievermogen een ADV van 6.4 Watt/kg. Deze extreme waarde wordt slechts door weinigen bereikt.
3. De ADV van Alejandro Valverde lijkt momenteel het hoogste met een waarde van 6.3 Watt/kg. Hij lijkt dus de favoriet om in de bergetappes winst te boeken op Tom en Nibali. Of die winst voldoende zal zijn om zijn verlies bij de tijdritten te compenseren, zullen we in komende artikelen tijdens de Giro analyseren.
Je kunt het effect van alle aspecten op je eigen prestaties berekenen met onze calculators op www.hetgeheimvanwielrennen.nl.Daar kun je ook ons boek bestellen. Het is ook verkrijgbaar als ebook. Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen

