De gewichtseis en regels omtrent aerodynamica van de internationale wielerunie UCI staan ter discussie. Vanuit de World Federation of Sporting Goods Industry (WFSGI), de vertegenwoordiger van producenten van wielermateriaal, is er een werkgroep opgericht om te proberen de gewichtseis aan te pakken. Daarbij kijkt de werkgroep ook naar de eisen voor aerodynamica.

Op dit moment is in de regels van de UCI opgenomen dat een complete fiets niet lichter mag zijn dan 6.8 kilogram. Daarnaast geldt voor alle buizen en accessoires als sturen, zadelpennen en ook bidons dat de verhouding van de breedte ten opzichte van de lengte 3:1 niet mag overschrijden.

De gewichtseis is ten tijde van de introductie opgenomen uit veiligheidsoverwegingen, maar veel moderne racers zitten al dicht op het minimum. Profteams hebben in sommige gevallen hun fietsen met extra gewichten moeten verzwaren om aan de regels te voldoen.

De werkgroep is tijdens de Eurobike in Friedrichshafen van afgelopen augustus voor het eerst samengekomen. De UCI staat open voor suggesties vanuit de werkgroep. In een persbericht van de WFSGI wordt technisch manager Mark Barfield van de UCI geciteerd. “Het is de intentie van de UCI om de regels verder te ontwikkelen om zo nieuwe en redelijke innovaties vanuit de industrie mogelijk te maken.”

Eerder deed de WFSGI bij de UCI al een voorstel voor schijfremmen op racefietsen. De UCI volgde het voorstel afgelopen seizoen op met tests en zal komende jaren gefaseerd de schijfremmen in het wedstrijdwielrennen toestaan.