‘Trek introduceert een volledig vernieuwde Madone’. Tuurlijk, denk je dan. Maar wat er staat klopt ook echt. De naam Madone is als het ware heruitgevonden.

Aero

Het is een aerofiets. Dat zie je zo. De aerodynamica is flink aan gepast. Zo is er een platte, ‘directmount’ voorvork geplaatst die wat weg heeft van de vork van de Speed Concept. Ook opvallend is dat de voorrem deels geïntegreerd zit in de voorvork. De KVF (Kammtail Virual Foil) buisvormen zijn aerodynamisch verbeterd, en in combinatie met de nieuwe aero-voorvork een nieuwe combinatie. En de aerodynamica is gecombineerd is met IsoSpeed systeem, wat de Trek Domane zo comfortabel maakt. Kabels? Ze zijn compleet verdwenen. Zelf bij de mechanisch geschakelde variant, de Trek Madone 9.2, zijn de kabels niet te vinden.

Integratie

De Bontrager stuur-stuurpen combinatie is uit één stuk gemaakt, en alle kabels lopen binnendoor. Dit geeft de Madone 2016 een super strakke look. De Direct Mount remmen vallen ook onder het kopje integratie, deze zijn ook geheel nieuw ontworpen. De uitstraling wordt bepaald door de ‘Articulating Vector Wings’ die de belangrijkste kabels en de voorste remklauw in een beschermend omhulsel omsluiten.  In het hart van de nieuwe Madone huist het Control Center, de eerste in het frame geïntegreerde accupoort voor de aansturing van elektronische schakelsystemen. De Madone is verkrijgbaar met de H1-geometrie, de meest agressieve en aerodynamische racehouding bij Trek; in de H2-geometrie biedt hij voor de meeste rijders de optimale zitpositie. En er is de Woman’s Specific Design (WSD) geometrie die bedoeld is voor een optimale zitpositie voor de meeste vrouwen. De Madone is verkrijgbaar in de uitvoeringen 9.2, 9.5, het topmodel 9.9, de 9.9 voor Dames en de Race Shop Limited. Beide framegeometrieën zijn naast een complete fiets ook als framesets leverbaar. De nieuwe Madone zal later deze zomer beschikbaar zijn voor personalisering via Project One.

The Ride

Of om in goed Hollands te spreken: hoe rijdt dat nu? We reden met een 7, 2 kilo wegende 9.9 H2 met Dura-Ace Di2. Zwart, heel zwart. De H1 versie is knal rood. Eerlijk gezegd vinden we die net wat mooier… maar goed: wat kunnen we er hier over kwijt? Hij rijdt niet als een aerofiets. Als je dat zou vertalen naar ‘knoeperthard’. Eigenlijk zie je het pas dat het een platte fiets is als je naar beneden kijkt. Hij rijdt als een ‘oud’ type Madone. Heerlijk, comfortabel en ook gewoon strak. Het comfort komt natuurlijk van de IsoSpeed en van de 25 mm banden. Er valt nog veel meer over te vertellen, maar we komen in FIETS 8 nog terug op de Madone.

Prijzen:

MADONE RSL H1             € 12,999,-

MADONE 9.2 C H2           € 5,999,-

MADONE 9.9 C H2           € 11,999,-

MADONE 9 H2 F/S          € 4,499,-

MADONE 9.5 C H2           € 7,999,-

MADONE 9 RSL H1 F/S    € 5,499,-