In FIETS 7 staat een test van zeven ‘spookrijders’. Toppers die zo de Tour kunnen rijden –maar toch niet aan de start staan in Utrecht (dan hebben we het wel over de fietsen, laat dat even duidelijk zijn… ). Als achtergrond informatie vroegen we de merken het volgende:

1. Hoe lang heeft de ontwikkeling van dit model geduurd?  2. Wat was de insteek van dit model? Bijvoorbeeld gewicht, aerodynamica, mix. 3. Wie heeft het model ontwikkeld? en tot slot 4.Hoe lang blijft dit model op de markt?

We geven hier een aantal antwoorden –zowel in het Nederlands als Engels! Sommige merken gaven meer info dan andere merken. Veel info is te vinden op de website van de merken! (fotografie Remco Veurink)

 

Sensa Guila SL

1. Nadat het idee concreet was geworden en de eisen gedefinieerd waren heeft dat nog een 1,5 jaar geduurd.
2. De insteek voor de Aquila SL was een all-rounder, die net even lichter was dan de Giulia en iets meer comfort geeft neer te zetten. De doelgroep de Gran fondo rijder die veel KM’s maakt en dus lang in het zadel zit en het nodige comfort zoekt. Aerodynamica stond minder hoog op de lijst, maar door een superslanke voorvork en dito zaldelpen(buis) en ronde buizen zal ie zeker goed scoren op dat punt. Comfort en gewicht waren dus de top-prio’s. Uiteraard met een bepaalde stijfheid…we zijn wel een NL-merk!
3. Dat doen we altijd samen met de fabrikant.
4. Dat staat vooraf niet exact vast. Als een model slecht verkoopt, verdwijnt het sneller. Als iets aanslaat blijft het langer. Dat hangt dus (deels) van de consument af. Maar een cyclus van 4-jaar is normaal, waarbij je naar het einde toe het voordeel hebt dat de ontwikkeling en de mallen zijn afgeschreven en je het model dus goedkoper kan aanbieden.

 

Stevens Comet

1.Duration of development was around 2 yrs.
2.Target: Ultralightweight, yet stiff enough and classic race frame. Standard geometry, not so much sloping and traditional look.
3.Development was made by Stevens in house engineers with cooperation of an Asian high end framebuilder. Frame was made 100% according to our targets and designs, testing both in Asia and in Germany (Zedler Institute).
4. We started in 2012 with a STRATOS and changed name to COMET. Reason was a trademark conflict with a mass merchant bike range called Stratos… (It was not Lancia knocking on our doors, their Stratos were classic as well). Chances are high that Comet 2.0 will come in 2017.

 

Storck Aernario

1. Every development of a new frame takes at minimum of one year
2. Yes, our goal was to develop a very light but stiff frame with best notes for aerodynamics and comfort too. The typical high-end all-round race frame.
3.  It was developed by our own R&D department
4. Our motto means, that we are in process to improve our models permanently. In this way our models not changing every year. They are exist for 3,4 or more years

 

Kuota Khan

1.  Kuota heeft ongeveer een 1.5 jaar gewerkt aan de ontwikkeling van de nieuwe Khan. In samenwerking van het Pro Continentale team Wanty Groupe Gobert en enkele Italiaanse pro triathleten hebben ze eerst enkel verschillende carbon types en carbon lay-ups getest in het Kuota Kom frame. Deze informatie werd gebruikt om verder te bouwen op basis van het Kuota Kom Air frame. De toenmalige Kom Air was het lichtste frame in het gamma. Deze werd gemaakt van de Kom maar dan met een andere carbon lay-up en een buizenset met een kleinere diameter. Met de Kom air hadden we wel een licht en relatief comfortabel frame maar de sterkte en de stijfheid van de Kom ontbraken duidelijk. Hierdoor was de Kom air niet geschikt voor zwaardere of sterkere rijders en al zeker niet voor een pro-renner.
2.   De insteek van de Khan was eigenlijk om de sterkte en de stijfheid van de Kom te combineren met het lage gewicht van de Kom air en dit alles overgoten met een sausje comfort (mooi gezegd hé). De Khan is vooral een echter alleskunner (van Vlaanderen tot de Alpe en terug zeg maar met ondertussen nog een sprintje op de Champs in Parijs).
Een puur aero frame is het zeker niet maar de vorm van de kopbuis en kleine diameter van buizen zullen zeker bijdragen tot de aerodynamische prestaties van het frame. Een andere mooie topic van dit frame is de voorvork.
3.  Het frame werd ontwikkeld bij de firma Martec, het moederbedrijf waar het merk Kuota deel van uitmaakt. Je moet weten dat de eigenaars van het merk Kuota, een Taiwanese familie, ook eigenaar is van het bedrijf Martec. Martec is een producent van carbon en van carbon ‘onderdelen’ gaande van baseball-bats, golf –en hockey sticks, tennisraketten maar ook al vele jaren van fietsframes. 15 jaar geleden hebben ze bij Martec het idee opgevat om ook een eigen merk te beginnen, nl. Kuota. Toen was dat in samenwerking met het Italiaanse Sintema. Sinds enkele jaren is deze samenwerking echter gestopt en is Martec 100% eigenaar van Kuota. Bij Kuota (of Martec zoals je wilt) maken ze dus niet enkel frames 100% volgens de specificaties van hun ‘klanten’, waardoor ze heel veel ervaring opdoen in het eigenlijk maken van frames maar ze zijn ook in staat om hun eigen ‘blend’ carbon te maken, testen te doen wat werkt en niet werkt en hun eigen frames te ontwikkelen.
Ik weet dat het niet is volgens de regels van een goed marketingbeleid maar ik geloof echt dat ze bij Kuota(Martec) zodanig veel ervaring hebben in het maken van carbon, het werken met carbon en het maken van frames, dat ze in combinatie met de juiste computeranalyses heel precies kunnen zeggen of ene bepaald frame klaar is voor productie of niet. Bij vele andere grote merken wordt er dan door de marketingafdeling een reeks foto’s tegenaangezet van bekende renners die frames met rare kleurtjes testen enzo.
4.    Voor MY2015 werd de nieuwe Khan gelanceerd. In Belgie en Nederland zal hij vanaf MY2016 (lees vandaag eigenlijk al) niet enkel verkrijgbaar zijn in het black diamond glossy (je moet de decals eens heel mooi in de zon houden..dan zie je zo de diamantjes schitteren) zoals jullie testfiets maar ook in de kleuren van Team Androni. Kuota heeft niet de gewoonte om heel snel nieuwe modellen op de markt te brengen. Dus voor 2017 mogen we verwachten dat de Khan nog steeds het topmodel zal zijn maar dan waarschijnlijk met een ander design.

 

Rose X-Lite Team
1. The development of a bike can take up to two years. We started to work on the X-LITE TEAM project at the end of 2012. ‘We’ refers to a team of four road bike specialists under the direction of Erwin Rose. We sat together to think about our objective.
2. We knew right from the start that we wanted to build a bike for the Champions League. For us, Champions League means: very lightweight, very stiff, a clean design – it’s the inner values that matter. Our previous X-LITE model already is in the top league, but we still saw room for improvement.
3. The frame has been developed by Jürgen Telahr.
4. Sorry but it is difficult to say how many season the model will be available. I guess at least 4 seasons.

Time Skylon

Van Time zelf kregen we geen info. Wel spraken we met een zeer enthousiaste dealer -en die halen we hier even aan….’ Ik ben 3 x in de Time fabriek geweest en ben een groot liefhebber van dit merk en kan er enthousiast over vertellen. Ik heb ook stukjes buis + wevingen in mijn zaak, om aan klanten te laten zien. Want er zit zeer veel techniek in een Time frame. Was getekend:  Remco’s  Cycle Service
Lorentzstraat 51
2665 JG  Bleiswijk
Telefoon 010 – 521 94 17
Mobiel     06 – 271 538 57
www.rcsb.nl