Als je cyclocross zegt, denk je momenteel vooral aan merken als Ridley, Colnago, Giant en Zannata. Maar: groot in thuisland Duitsland is Stevens. En zo stilletjes toch ook behoorlijk wereldwijd bekend in de ‘cross’. Het sponsorde onder andere Niels Albert en momenteel het team van Kwadro Stannah met ondermeer de gebroeders Sweeck en de Tjechen Simunek en Bina. Die mannen rijden met de Super Prestige, deze crosser draagt de naam Prestige.

Tekst en foto’s: Menno Grootjans

7005

De Prestige is gebouwd rond een 7005 Superlite aluminium frame met een ‘full carbon’ voorvork. Het frame weegt 1600 gram, de voorvork 630 gram. De torsie stijfheid is met 138 Nm gewoon heel hoog. Typisch Duits. Met de ruim 600 gram is het overigens niet de lichtste carbon vork van Stevens; die is voorbehouden aan de carbon Super Prestige. Alle kabels lopen nu binnendoor; die van de derailleurs verdwijnen nu achter de balhoofdbuis het frame in ( in de 2012 versie was dit nog langs de onderbuis ). Onder het bracket komen ze weer naar buiten; die van de achterderailleur loopt vervolgens in zijn geheel aan de onderkant van de rechter achtervork naar de achterderailleur. De remkabel loopt in zijn geheel door de bovenbuis. De framebuizen zijn geovaliseerd waarbij vooral de staande buis opvalt; die lijkt wel ‘tapered’ te zijn. De achtervorken zijn S-bended, deels plat en deels geovaliseerd. De achterremkabel heeft een vaste nok. De Shimano bracketlagers zijn geintegreerd. De licht gebogen full carbon voorvork sluit naadloos aan; zowel boven als onder draait een 1 1/8 inch lager.  Het frame is uiteraard Di2 compatible; de accu kan eventueel in de zadelpen.

Weiss

Standaard is de Prestige afgemonteerd met 11-speed Shimano Ultegra in combinatie met een 46/36 crankstel en 11-28 achter. O ja: 11-speed Ultegra schakelt extreem goed; zeker ook onder belasting in het veld. Het remmen gebeurt met de zeer klassieke Oxygen remmen met een ‘anti-stotter’ inrichting. Als je hard remt werkt het ophangstukje als een soort ‘verzachter’: het buigt als het ware iets mee, waardoor de remkracht minder abrupt overgebracht wordt. Fulcrum Racing 7 CX met Challenge Grifo Open 33 mm modellen. Dat ze wit zijn zie je zo wel…Net als het frame: vooral wit. En alleen leverbaar in wit! Wel zes maten trouwens. Deze 56er weegt krap 9 kilo.

Lekker crossen

Hoewel het gewicht het niet doet vermoeden, blijkt de Prestige zeer licht te ‘lopen’. Even wat cijfers: wielbasis van 1007 centimeter, zithoek van 73,0 graad en een balhoofdhoek van 72 graad en een bovenbuis van 55 centimeter, sprong van 45 en een naloop van 56. Dat blijkt in het veld een zeer levendig karakter op te leveren. Lekker crossen denk je meteen! Geholpen door de zeer neutrale Scorpo delen stuur je met groot gemak tussen bomen en struiken door. Nerveus? Nee, dat niet. Maar het is wel een ‘crosser’ die er graag voor gaat. Ben je iets minder ‘wedstrijd ingesteld’ ( what’s in a name…)? De minder prijzige Namur heeft een wat minder sportieve geometrie.

Onze samenvatting: wit, heel erg wit. Hoe lang? Ehhhh… maar nadat je hem weer hebt gepoetst dan blijkt de Prestige vooral een mooi gemaakt frame, ook nog comfortabel door de relatief slanke zadelpen, hoge torsiestijfheid, moderne 11-speed. 1599,- Euro kost de Prestige. Mooie prijs. Wellicht een stel andere (lees: lichtere) wielen en je maakt van de Prestige een Super Prestige. www.stevensbikes.de