Op herhaling. Vorig jaar al te zien op dit scherm en eerlijk gezegd wilden we de fiets mee nemen in de test van Cyclocrossfietsen in FIETS 10. Maar de post had vertraging… Dus vandaar nu even wederom op het platte scherm.

Tekst & foto’s: Menno Grootjans

Banaantje pellen

De Pro RS is gebouwd rond een 7005 T 6 ‘Ultralight’ frame met ‘full carbon’ voorvork. Het frame weegt 1500 gram, de voorvork precies 490 gram. De torsie stijfheid is met 135 Nm gewoon heel hoog. Je zou er zo een Alpencol mee kunnen afdalen en onderweg een banaantje kunnen pellen. Alle kabels lopen binnendoor; die van de derailleurs verdwijnen nu bij de balhoofdbuis het frame in ( in de 2013 versie was dit in de onderbuis). Onder het bracket komen ze weer naar buiten; die van de achterderailleur loopt vervolgens door de rechter achtervork naar de achterderailleur. Waar je wel even rekening mee moet houden: onder het bracket is het ‘druk’. De kabels komen er uit, er zit een mannetje en een kunststof doorvoer van de kabels. Goed schoon houden is een vereiste; anders ‘koekt’ alles vast en schakelt het allemaal snel minder. De remkabel loopt in zijn geheel door de bovenbuis.

S-bended

De achtervorken zijn S-bended, deels plat en deels geovaliseerd. De achterremkabel heeft een vaste ‘nok’. De bracketlagers zijn geïntegreerd, de staande buis is bij het bracket bijna ‘plat’, de balhoofdbuis is bijna rond. De rechte full carbon voorvork sluit naadloos aan; een oversized lager aan de onderkant, een 1 1/8 inch lager boven. Het frame is Di2 compatible; de accu vindt een plaatsje in de zadelpen. Rose levert de Cross Pro RS met 105 (RS-2000 voor € 1269,-) Ultegra (RS-3000 voor € 1616,72) en SRAM Force 22 (RS-4400 voor € 1676,40). De wat vreemde prijzen komt door de ‘omrekenfactor’ van Duitse euro naar Nederlandse Euro… Dit is de Cross Pro RS 3000.

51 tm 63

De afmontage van de 3000 bestaat uit 11-speed Shimano Ultegra in combinatie met een 46/36 crankstel en 12-25 achter. Het remmen gebeurt met de Shimano 70 CX. Prima stoppers, maar geen schijfremmen natuurlijk! Maar je kunt de Rose ook in een DX uitvoering kopen. Wielen: DT Swiss R23 Spline met Schwalbe Racing Ralph 33 mm vouwbanden. Ritchey delen en redelijk ‘plat’ Ergon zadel. 8,40 kilo voor een maat 55. Er zijn dit jaar zeven maten: van 51 tot en met 63 cm. Het frame is stijf, de gemonteerde onderdelen zeer betrouwbaar en robuust en de bouw van de crosser is prima allround. In vergelijking met de ‘oude’ Cross Pro is de geometrie net wat meer ‘relaxed’. Even wat cijfers: wielbasis van 1 meter en twee centimeter, zithoek van 73,5 graad en een balhoofdhoek van 70,5 graad en een bovenbuis van 55 centimeter.

Lekker robuust

Je dient wel even te wennen aan de Rose. Tuurlijk, het is een crosser. Maar het is nu ook weer geen echte ‘speelvogel’. Hij is zeker niet nerveus, loopt goed rechtdoor en je kunt hem toch redelijk makkelijk een bochtje ‘in leggen’. Ter vergelijking: de Zannata in de test in FIETS 10 is net wat compacter en iets meer ‘koers’. Maar zoals gezegd: even wennen en dan gewoon gaan. Schakelen? 11-speed Ultegra schakelt extreem goed; ook in het veld. Onze samenvatting: goed frame, strak, 11-speed. Niet mega licht, wel heel robuust. Hou je niet van oranje: de RS is er ook gewoon in zwart. Ideaal voor Nederlandse en Vlaamse omstandigheden: een uitstekende metgezel. Voor toertochten en (club) koersjes. En de Rose mist zoals gezegd wel het flitsende van een ‘full carbon’ crosser; maar de uitstekende afmontage en de prettige prijs maken dat dan wel weer helemaal goed. www.rose.nl