Het is meestal een heel gesleep. Maar het grote voordeel van je eigen fiets meenemen in het vliegtuig is dat je op je vakantieadres niet op een huurfiets hoeft te rijden. Belangrijk is wel dat je de fiets goed inpakt. Wij geven je een paar tips.

Vliegtuigmaatschappijen verplichten je om je fiets altijd goed in te pakken. Dat kan in een fietskoffer, fietstas of in een kartonnen doos. Op veel luchthavens zijn deze kartonnen dozen te koop. Een tip is om even bij je fietsenmaker langs te gaan. Zij hebben vaak dozen liggen die ze toch weggooien. Misschien mag je er eentje zo meenemen.

Fietstassen en -koffers kosten doorgaans tussen de 60 en 600 euro. Voordeel van een fietstas boven een fietsdoos, is dat je de fietstas vaker kunt gebruiken. Fietsdozen zijn na één of twee reizen doorgaans afgeschreven. Reis je dus vaker met het vliegtuig, dan is het kopen van een fietstas of fietskoffer het overwegen waard. Fietskoffers geven met hun harde buitenkant de beste bescherming. Nadeel is dat deze koffers groot, zwaar en log zijn. Ze passen vaak niet in de achterbak van een taxi of auto. Een fiets in een fietsdoos kan je al op het vliegveld uitpakken, je vouwt de doos op, en fiets en doos kunnen in de taxi mee naar het hotel.

1339581399166-1cotcb3iwathf-1200-80Je fiets kan nooit compleet opgetuigd worden ingepakt. De pedalen moeten eraf en dat geldt meestal ook voor de achterderailleur. Het is dus belangrijk om het juiste gereedschap in huis te hebben, en vergeet dat ook niet mee te nemen. Denk ook aan tiewraps en bubbeltjesplastic. Ook een voor- en achtervork beschermer is geen overbodige luxe.

Om het gewicht over je baggage te verdelen is het aan te raden om de pedalen en het gereedschap in je gewone bagage te stoppen. Hetzelfde zou je kunnen overwegen voor je zadel en zadelpen. De achterderailleur draai je los. Gebruik bijvoorbeeld bubbeltjesplastic om hem in te pakken en met tiewraps aan het frame vast te maken. Zorg dat er niets loszit in de fietskoffer of fietstas. Tijdens de vlucht kunnen losse onderdelen makkelijk voor schade zorgen.

Laat de banden een beetje leeglopen, maar niet helemaal. Door het schudden en in- en uitlaten kan een velg met lege banden sneller beschadigd raken. De quick-releasers draai je uit het wiel. Stop ze in je andere bagage of plak ze stevig vast tegen de spaken. Ook het stuur en de stuurpen draai je los. Het stuur vouw je in het frame. Het is aan te raden om het stuur met tiewraps aan één van de framebuizen vast te maken. Alles wat makkelijk kan krassen bescherm je met foam, een doek, of bijvoorbeeld bubbeltjesplastic.

Reis je met een doos, plak hem goed dicht. In plastic sealen kan geen kwaad. Op het vliegveld van Dallas kreeg onze fietsdoos tijdens het uitladen op de tarmac ooit een wolkbreuk over zich heen. De doos brak open toen hij op een bagagewagen werd geladen.

Als je de koffer of doos van de bagageband hebt gehaald, check je meteen of alles nog aanwezig is en of er niets is beschadigd. Doe dit voor de douane anders kan je problemen krijgen met het aansprakelijk stellen van de vliegtuigmaatschappij.