Zowel fiets- als onderdelen fabrikanten maken hun producten steeds lichter. In tegenstelling tot de profs heb je als recreant niet te maken met de eis dat je fiets minimaal 6,8 kilo moet wegen. Fietsen van 5 kilo en lichter zijn daarom tegenwoordig geen uitzondering meer. Probleem: lichter is vaak fors duurder. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijfjes die lichte onderdelen aanbieden voor een zeer concurrerende prijs. Wij deden een test met de Super Alloy zadelpen van 6K Cycles.

6K Cycles is een Amerikaans bedrijf die producten aanbiedt via internet. Het assortiment is beperkt tot drie producten: een zadelpen van aluminium, een zadelpen van carbon en een aluminium zadelpenklem. ”Onze filosofie is dat een topfiets tegenwoordig niet meer dan zes kilo mag wegen”, stelt het bedrjif. ”Onze producten zijn een eerste stap om al dat overtollige gewicht van je fiets te krijgen”. Dat is mooi meegenomen, want elke kilo telt bergop.De Super Alloy zadelpen van 6K Cycles is er voor zowel 27.2 als 31.6 mm diameter zadelbuizen. Wij bestelden een 27.2 diameter zadelpen met 290 mm lengte van 117 gram. Deze kost 199 dollar, omgerekend ongeveer 150 euro. Let wel op dat er over dit bedrag wel invoerrechten moeten worden betaald. De zadelpen kwam zo uit op 190 euro.

118 gram

Op onze weegschaal geeft deze zadelpen 118 gram aan, toch altijd nog een stuk lichter dan de gemiddelde zadelpen.  De zadelpen is volgens 6K Cycles gevreesd uit één stuk  hoogkwalitatief 7068 T6 super- aluminium. Ze hebben zelfs een 190 mm lange zadelpen die niet meer dan 75 gram zou wegen!

9_1024x1024Om gewicht te besparen moet het zadel met meerdere losse onderdelen op de zadelpen worden vastgeschroefd. Dit is een precies werk. Niet alleen is het wat meer werk om het zadel waterpas te krijgen, de twee stelschroeven moeten ook nog eens zodanig worden aangedraaid dat er niet teveel spanning op komt te staan zodat ze kunnen afbreken.

We monteerden de zadelpen op een racefiets en reden er gedurende vijf maanden ruim 5.000 kilometer mee. Af en toe wisselden we van zadel, van een Rever Selle San Marco, tot een 90 gram wegend carbon zadel uit China. Al die tijd voldeed de zadelpen, die rond de 85 kilo moest dragen,  prima. In criteriums geeft de Super Alloy voldoende stijfheid. Ook in een toerritje over kasseien hadden we geen klachten over een gebrek aan comfort.